DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES II Código 11234106
Titulación
Grau d'Educació Primària (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Tercer AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
ESTRADA MORENO, ALEJANDRO
Correo-e alejandro.estrada@urv.cat
Profesores/as
ESTRADA MORENO, ALEJANDRO
Web http://deim.urv.cat/~lluisa.girondo/
Descripción general e información relevante

A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.


Aquesta assignatura tracta de la didàctica del llenguatge numèric al llarg de la Primària. Els alumnes han de ser capaços de dissenyar i valorar activitats d'aprenentatge de càlcul, resolució de problemes i nocions bàsiques d'aritmètica.També es tractarà la didàctica del bloc d'Estadística i atzar al llarg de la Primària.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 A4 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana.
 A8 Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades.
 A10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
 A11 Conèixer i aplicar a les aules les tecnologies de la informació i de la comunicació. Discernir selectivament la informació audiovisual que contribueixi als aprenentatges, a la formació cívica i a la riquesa cultural.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Coneix i valora críticament el currículum.
 A2 Coneix els principis i bases per a la didàctica de les matemàtiques a l'etapa.
Valora el treball en matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
Realitza propostes de seqüències didàctiques i sap justificar-les. Analitza i valora les propostes didàctiques elaborades per els altres.
 A4 Coneix i sap gestionar els recursos adequats a cada nivell i a difernts capacitats dels alumnes.
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a situacions de la vida quotidiana.
Manisfesta posseir les estratègies per promoure la competència matemàtica en els alumnes:planificació, recursos i conclusió.
 A8 Posseeix competències matemàtiques bàsiques ( numèriques, càlcul, resolució de problemes, geomètriques, tractament d'informació i representacions gràfiques)
 A10 Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a situacions de la vida quotidiana.
Sap analitzar i reflexionar sobre les pràctiques de l'aula per innovar i millorar la tasca docent.
Manifesta haver adquirit els hàbits i les destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu, així com la capacitat per promoure'l entre els estudiants
 A11 Coneix i sap utilitzar les TIC com a recursos didàctics.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Troba nous mètodes per fer les coses
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
tema Subtema
TEMA 1 .El currículum actual. Blocs de contingut i processos. Principis per a la didàctica a l'etapa. Les competències matemàtiques a desenvolupar. Les fonts de coneixement.Els estàndars curriculars (nctm) i els estàndars communs per a les matemàtiques(nctm). Altres fonst d'informació (bibliografia, pràctica a l'aula, xarxa....)
DT: La resolució de problemes com a activitat bàsica per desenvolupar competència.
El currículum.
Conceptes i nomenclatura a utilitzar.
L'adquisició de competència matemàtica
La seqüenciació dels aprenentatges.

El treball de formació inicial en aquesta assignatura: Competència matemàtica i competència didàctica dels mestres Conceptes i nocions bàsiques de la didàctica del llenguatge numèric a l'etapa. Inici a disseny d'activitats d'aula ( plantejaments adients i formes de presentació d'UP). Valoració d'activitats ja dissenyades (textos, pràctica escolar...)
Tema2.La numeració posicional i les operacions Suma i resta
2.1El sentit numèric i la comprensió de la numeració posiconal.
2.2L'adquisició de les estructures additives: Sentit de les operacions.
Destreses de càlcul mental. Els càlculs xifra a xifra (algorismes de suma i algorismes de resta)(Suposa un repàs de Mates-I de segon curs)
Dels primers conceptes numèrics a l'assoliment del valor de posició.Xifres i nombres. Sentit de la magnitud d'un nombre. Dificultats i recursos específics.

Principis per al desenvolupament del sentit numèric i el càlcul additiu comprensiu
El sentit de les operacions Suma i Resta ( estructura additiva). Els diferents contexts funcionals (cardinal, temps, mesura, diners....)i les possibles dificultats amb alumnes de cicle inicial
TEMA 3.Les operacions producte i divisió a Primària. La resolució de problemes aritmètics
3.1Sentits de les operacions. El sentit de les operacions i el càlcul numèric corresponent.

Càlcul mental i càlcul escrit. Algorismes. Les relacions múltiple i divisor. ( Repàs del tractat a Mates-I de 2n curs)
3.2 La resolució de problemes a Primària.Problemes d'aplicació i problemes d'estratègia. El procés de resolució. Matematització de situacions quotidianes i resolució
Diferents significats de l'operació producte i de l'operació divisió.Diferents representacions gràfiques del producte
Recursos específics. La divisió com a inversa del producte.Extensió dels càlculs multiplicatius a nombres de dues xifres. El paper dels zeros finals.
La divisió com a raó o com a repartiment i raonaments corresponents del càlcul implicat. Recursos visuals.
Els algorismes de producte. Algorismes globals o algorismes xifra a xifra.
Algorismes de divisió. El sentit del residu en una divisió.Noció de múltiple d'un nombre.Noció de divisor.
Dificultats i recursos en la resolució de problemes no trivials.
TEMA 4. Els nombres de la mesura: Fraccions i nombre decimal
4.1 La mesura de magnitudes lineals 4.2Usos de les fraccions: la relació part/tot; les particions de les unitats de mesura;punts a la recta. Altres usos de la fracció: quocient entre dos enters. la fracció com a raó.
4.3Concepte i ús de nombres decimals. Operacions amb decimals. La divisió amb quocient decimal. El quocient com a nombre mixt. 4.4 El raonament proporcional .Noció i càlcul de percentatge.
Els raonaments amb fraccions i % exigibles als mestres.(Problemes amb fraccion i percenttages)
La quantificació de magnituds contínues.Tria d'unitatsde mesura i partició d'aquestes (precisió)
Contextos dús de fraccions i estratègies de representació.Habilitats de càlcul i resolució de situacions amb fraccions.
De les fraccions al nombre "decimal"(valor de posició de les xifres)
Càlcul amb nombres decimals.La divisió decimal.
Contextos d'ús de la noció de %. Problemes quotidians. El % i les fraccions senzilles.
TEMA 5.La didàctica del bloc Estadística i atzar
Classificació i tipus de dades per treballar a Primària. Taules i altres diagrames. Gràfics de freqüència. Escales la noció de mitjana aritmètica. Jocs i nocions bàsiques de probabilitat.
Problemes i activitats de estadística i probabilitat pels mestres.
Taules de doble entrada i diagrames de venn.
Gràfics de freqüència. Diagrama de barres. Diagrama de sectors. Altres gràfics.
Idea de distribució estadística. Lectura de valors.
Mitjana aritmètica. Moda.
Succés segur, possible, impossible.
Mesura de la probabilitat. Jocs i activitats per a l'aula.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A1
B3
C3
5 8 13
Sessió Magistral
A1
A2
A8
B4
C2
12 24 36
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
A2
A4
A8
A10
A11
B3
B4
B5
B6
C2
C4
30 54 84
Atenció personalitzada
5 12 17
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació i valoració de les diferents fonts d'informació per treballar l'assignatura.
Valoració bibliogràfica.
Estudi i valoració del currículum actual.
Nivells a assolir pels alumnes als diferents cicles d'Educació Primària.
Sessió Magistral Exposició per part dels professors dels items de coneixement bàsics de cada tema.
( Treball mitjançant connexió telemàtica degut a la pandèmia)
Estudi i valoració crítica per part dels alumnes.
Debats al voltat de temes específics ( ús habitual de la calculadora, processos de comprensió i mecanització, etc.)
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Elaboració, de manera individual en alguns casos i d'altres en forma de grup, de materials i activitats d'aprenentatge.
Justificació de les decisions presses.
Comprensió i posició crítica de manuals impressos.
Atenció personalitzada Presentació i defensa de projectes d'activitat per les aules de Primària.

Atenció personalitzada
descripción

Els alumnes tenen dret a consultar amb el professor sempre que vulguin, durant l'horari establert al respecte.


En aquest curs caldrà tenir en compte les modificacions que la pandèmia obligarà a prendre i que es comunicaran al moodle de l'assignatura.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Sessió Magistral
A1
A2
A8
B4
C2
Proves escrites (1 2): Anàlisi didàctica i elaboració d'activitats d'aprenentatge.
Per tant mitjançant proves escrites de caràcter teòric-pràctic (Ex.elabora activitats per a...) s'avaluarà el 60% de l'assignatura.





60%









Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
A2
A4
A8
A10
A11
B3
B4
B5
B6
C2
C4

Treballs individuals i participació
Treball en grup (MUD)





20%
10%





Otros  

Treball amb alumnes de Primària

10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Les dues proves parcials cal aprovar-les.
Si es fan dues, es repetirà la prova que no arribi a la qualificació de 5.

La part pràctica de l'assignatura té dos requeriments: assistència al 80% de les sessions pràctiques ( Classe SEMINARI) i aconseguir aprovar les activitats que són d'avaluació.

SEGONA CONVOCATÒRIA

ELs alumnes que no han superat l'assignatura durant l'avaluació continuada, part pràctica de treballs i aprovar els dos exàmens, a la segona convocatòria hauran de realitzar un examen de contingut que suposarà el 60% de la nota final. Es completarà aquesta amb els resultats de la part pràctica entregada amb anterioritat a l'examen final. O bé, a criteri del professorat es podrà fer repetir alguna d'aquestes parts, per la qual cosa es deixarà un espai temporal dintre del mes de juny.


Fonts d'informació

Bàsica NCTM . Versió GenCat, Estàndards Comuns, 2012, GenCat
NCTM, Comom Core, NCTM, 2010 EEUU
GenCat. Dept. d'Ensenyament, Competències Bàsiques de l'àmbit matemàtic, 2912, GenCat
Segovia I. Rico L., Matemáticas para maestros de Educación Primaria , Ed. Pirámide, 2009
C. Fosnot i d'altres, YoungMathe. at work:constructing multiplicaton und division, 2001, EEUU
, http://fi.uu.nl/en.cat, ,
, http://nlvm.usu.edu, ,
Didàctica de les matemàtiques, SUMA, ,
Didàctica de les matemàtiques, UNO, ,
E. Castro, editor, Didáctica de la Matemática en la educación Primária, 2001, Síntesis
NCTM, Principios i Estandares pra la educación matemática, 2003, Thales ( Sevilla)
Dept. D'Ensenyament. GenCat, Currículum de Primària, 2015,
Carmen Chamorro y otros, Didáctica de las matemáticas para Primária, 2003, Prentice Hall
, , ,
NCTM, Addition und Subtraction, 2011, EEUU
NCTM, Multiplication und Division, 2011, EEUU
C.Fosnot i d'altres, Young Mat. at worlk:constructing fractions,decimals i %, 2002, EEUU
Marja van der Heuven-Pnahulzer, Children learn Mahematics, 2001, Holanda

Complementària

Recomanacions


 
Otros comentarios
Es recomana fer un seguiment acurat de les activitats pràctiques de l'assignatura ( Classes de seminari)
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.