Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1 |
Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius. |
| A2 |
Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre. |
| A4 |
Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana. |
| A8 |
Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades. |
| A10 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants. |
| A11 |
Conèixer i aplicar a les aules les tecnologies de la informació i de la comunicació. Discernir selectivament la informació audiovisual que contribueixi als aprenentatges, a la formació cívica i a la riquesa cultural. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1 |
Coneix i valora críticament el currículum.
| | A2 |
Coneix els principis i bases per a la didàctica de les matemàtiques a l'etapa.
Valora el treball en matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
Realitza propostes de seqüències didàctiques i sap justificar-les. Analitza i valora les propostes didàctiques elaborades per els altres.
| | A4 |
Coneix i sap gestionar els recursos adequats a cada nivell i a difernts capacitats dels alumnes.
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a situacions de la vida quotidiana.
Manisfesta posseir les estratègies per promoure la competència matemàtica en els alumnes:planificació, recursos i conclusió.
| | A8 |
Posseeix competències matemàtiques bàsiques ( numèriques, càlcul, resolució de problemes, geomètriques, tractament d'informació i representacions gràfiques)
| | A10 |
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a situacions de la vida quotidiana.
Sap analitzar i reflexionar sobre les pràctiques de l'aula per innovar i millorar la tasca docent.
Manifesta haver adquirit els hàbits i les destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu, així com la capacitat per promoure'l entre els estudiants
| | A11 |
Coneix i sap utilitzar les TIC com a recursos didàctics.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Troba nous mètodes per fer les coses
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
|
tema |
Subtema |
TEMA 1 .El currículum actual. Blocs de contingut i processos. Principis per a la didàctica a l'etapa. Les competències matemàtiques a desenvolupar. Les fonts de coneixement.Els estàndars curriculars (nctm) i els estàndars communs per a les matemàtiques(nctm). Altres fonst d'informació (bibliografia, pràctica a l'aula, xarxa....)
DT: La resolució de problemes com a activitat bàsica per desenvolupar competència. |
El currículum.
Conceptes i nomenclatura a utilitzar.
L'adquisició de competència matemàtica
La seqüenciació dels aprenentatges.
El treball de formació inicial en aquesta assignatura: Competència matemàtica i competència didàctica dels mestres Conceptes i nocions bàsiques de la didàctica del llenguatge numèric a l'etapa. Inici a disseny d'activitats d'aula ( plantejaments adients i formes de presentació d'UP). Valoració d'activitats ja dissenyades (textos, pràctica escolar...) |
Tema2.La numeració posicional i les operacions Suma i resta
2.1El sentit numèric i la comprensió de la numeració posiconal.
2.2L'adquisició de les estructures additives: Sentit de les operacions.
Destreses de càlcul mental. Els càlculs xifra a xifra (algorismes de suma i algorismes de resta)(Suposa un repàs de Mates-I de segon curs)
|
Dels primers conceptes numèrics a l'assoliment del valor de posició.Xifres i nombres. Sentit de la magnitud d'un nombre. Dificultats i recursos específics.
Principis per al desenvolupament del sentit numèric i el càlcul additiu comprensiu
El sentit de les operacions Suma i Resta ( estructura additiva). Els diferents contexts funcionals (cardinal, temps, mesura, diners....)i les possibles dificultats amb alumnes de cicle inicial |
TEMA 3.Les operacions producte i divisió a Primària. La resolució de problemes aritmètics
3.1Sentits de les operacions. El sentit de les operacions i el càlcul numèric corresponent.
Càlcul mental i càlcul escrit. Algorismes. Les relacions múltiple i divisor. ( Repàs del tractat a Mates-I de 2n curs)
3.2 La resolució de problemes a Primària.Problemes d'aplicació i problemes d'estratègia. El procés de resolució. Matematització de situacions quotidianes i resolució |
Diferents significats de l'operació producte i de l'operació divisió.Diferents representacions gràfiques del producte
Recursos específics. La divisió com a inversa del producte.Extensió dels càlculs multiplicatius a nombres de dues xifres. El paper dels zeros finals.
La divisió com a raó o com a repartiment i raonaments corresponents del càlcul implicat. Recursos visuals.
Els algorismes de producte. Algorismes globals o algorismes xifra a xifra.
Algorismes de divisió. El sentit del residu en una divisió.Noció de múltiple d'un nombre.Noció de divisor.
Dificultats i recursos en la resolució de problemes no trivials.
|
TEMA 4. Els nombres de la mesura: Fraccions i nombre decimal
4.1 La mesura de magnitudes lineals 4.2Usos de les fraccions: la relació part/tot; les particions de les unitats de mesura;punts a la recta. Altres usos de la fracció: quocient entre dos enters. la fracció com a raó.
4.3Concepte i ús de nombres decimals. Operacions amb decimals. La divisió amb quocient decimal. El quocient com a nombre mixt. 4.4 El raonament proporcional .Noció i càlcul de percentatge.
Els raonaments amb fraccions i % exigibles als mestres.(Problemes amb fraccion i percenttages) |
La quantificació de magnituds contínues.Tria d'unitatsde mesura i partició d'aquestes (precisió)
Contextos dús de fraccions i estratègies de representació.Habilitats de càlcul i resolució de situacions amb fraccions.
De les fraccions al nombre "decimal"(valor de posició de les xifres)
Càlcul amb nombres decimals.La divisió decimal.
Contextos d'ús de la noció de %. Problemes quotidians. El % i les fraccions senzilles.
|
TEMA 5.La didàctica del bloc Estadística i atzar
Classificació i tipus de dades per treballar a Primària. Taules i altres diagrames. Gràfics de freqüència. Escales la noció de mitjana aritmètica. Jocs i nocions bàsiques de probabilitat.
Problemes i activitats de estadística i probabilitat pels mestres. |
Taules de doble entrada i diagrames de venn.
Gràfics de freqüència. Diagrama de barres. Diagrama de sectors. Altres gràfics.
Idea de distribució estadística. Lectura de valors.
Mitjana aritmètica. Moda.
Succés segur, possible, impossible.
Mesura de la probabilitat. Jocs i activitats per a l'aula. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
5 |
8 |
13 |
Sessió Magistral |
|
12 |
24 |
36 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
30 |
54 |
84 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
12 |
17 |
|
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Presentació i valoració de les diferents fonts d'informació per treballar l'assignatura.
Valoració bibliogràfica.
Estudi i valoració del currículum actual.
Nivells a assolir pels alumnes als diferents cicles d'Educació Primària. |
Sessió Magistral |
Exposició per part dels professors dels items de coneixement bàsics de cada tema.
( Treball mitjançant connexió telemàtica degut a la pandèmia)
Estudi i valoració crítica per part dels alumnes.
Debats al voltat de temes específics ( ús habitual de la calculadora, processos de comprensió i mecanització, etc.) |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Elaboració, de manera individual en alguns casos i d'altres en forma de grup, de materials i activitats d'aprenentatge.
Justificació de les decisions presses.
Comprensió i posició crítica de manuals impressos. |
Atenció personalitzada |
Presentació i defensa de projectes d'activitat per les aules de Primària. |
descripción |
Els alumnes tenen dret a consultar amb el professor sempre que vulguin, durant l'horari establert al respecte.
En aquest curs caldrà tenir en compte les modificacions que la pandèmia obligarà a prendre i que es comunicaran al moodle de l'assignatura. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Proves escrites (1 2): Anàlisi didàctica i elaboració d'activitats d'aprenentatge.
Per tant mitjançant proves escrites de caràcter teòric-pràctic (Ex.elabora activitats per a...) s'avaluarà el 60% de l'assignatura.
|
60%
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Treballs individuals i participació
Treball en grup (MUD)
|
20%
10%
|
Otros |
|
Treball amb alumnes de Primària |
10% |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Les dues proves parcials cal aprovar-les. Si es fan dues, es repetirà la prova que no arribi a la qualificació de 5. La part pràctica de l'assignatura té dos requeriments: assistència al 80% de les sessions pràctiques ( Classe SEMINARI) i aconseguir aprovar les activitats que són d'avaluació. SEGONA CONVOCATÒRIA ELs alumnes que no han superat l'assignatura durant l'avaluació continuada, part pràctica de treballs i aprovar els dos exàmens, a la segona convocatòria hauran de realitzar un examen de contingut que suposarà el 60% de la nota final. Es completarà aquesta amb els resultats de la part pràctica entregada amb anterioritat a l'examen final. O bé, a criteri del professorat es podrà fer repetir alguna d'aquestes parts, per la qual cosa es deixarà un espai temporal dintre del mes de juny. |
Bàsica |
NCTM . Versió GenCat, Estàndards Comuns, 2012, GenCat
NCTM, Comom Core, NCTM, 2010 EEUU
GenCat. Dept. d'Ensenyament, Competències Bàsiques de l'àmbit matemàtic, 2912, GenCat
Segovia I. Rico L., Matemáticas para maestros de Educación Primaria , Ed. Pirámide, 2009
C. Fosnot i d'altres, YoungMathe. at work:constructing multiplicaton und division, 2001, EEUU
, http://fi.uu.nl/en.cat, ,
, http://nlvm.usu.edu, ,
Didàctica de les matemàtiques, SUMA, ,
Didàctica de les matemàtiques, UNO, ,
E. Castro, editor, Didáctica de la Matemática en la educación Primária, 2001, Síntesis
NCTM, Principios i Estandares pra la educación matemática, 2003, Thales ( Sevilla)
Dept. D'Ensenyament. GenCat, Currículum de Primària, 2015,
Carmen Chamorro y otros, Didáctica de las matemáticas para Primária, 2003, Prentice Hall
, , ,
NCTM, Addition und Subtraction, 2011, EEUU
NCTM, Multiplication und Division, 2011, EEUU
C.Fosnot i d'altres, Young Mat. at worlk:constructing fractions,decimals i %, 2002, EEUU
Marja van der Heuven-Pnahulzer, Children learn Mahematics, 2001, Holanda
|
|
Complementària |
|
|
|
Otros comentarios |
Es recomana fer un seguiment acurat de les activitats pràctiques de l'assignatura ( Classes de seminari) |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|