DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) PRÀCTICA INSTRUMENTAL, CREATIVITAT I IMPROVISACIÓ Código 11234210
Titulación
Grau d'Educació Primària (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Optativa 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Pedagogia
Coordinador/a
CANELA GRAU, MONTSERRAT
Correo-e montserrat.rios@urv.cat
montserrat.canela@urv.cat
Profesores/as
RIOS HEVIA, MONTSERRAT
CANELA GRAU, MONTSERRAT
Web
Descripción general e información relevante A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 A6 Conèixer l'organització dels col•legis d'educació primària i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació amb els estudiants i les seves famílies, atenent les singulars necessitats educatives dels estudiants. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida.
 MEMD1 Conèixer els fonaments didàctics de la dança i la música i ser capaç de realitzar adaptacions que permetin accedir als nens al seu ús com mitjà d'expressió.
 MEMD3 Descubrir i experimentar amb les possiblilitats d'improvització que genera l'educació rítmica i la dança en l'educació primària.
 MEMD5 Conèixer i saber aplicar les diferents estratègies metodològiques per a l'ensenyança de l'educació musical, potenciant la seva adquisició, comprensió i expressió en l'etapa d'educació primària.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Coneix els fonaments teòrics de la rítmica i la seva vessant pedagògica en l'educació primària.
Integra el desenvolupament del sentit rítmic a partir de la consciència del propi cos com a generador de moviment en alumnes d'educació primària.
 A6 Determina el verdader sentit que ha de tenir l'educació musical en l'educació primària.
 MEMD1 Coneix els fonaments teòrics de la rítmica i la seva vessant pedagògica en l'educació primària.
 MEMD3 Descobreix i experimenta amb les possiblilitats d'improvització que genera l'educació rítmica en l'educació primària.
 MEMD5 Determina cada un dels aspectes que integren l'educació musical en l'etapa d'educació primària, dominant les estratègies i recursos metodològics i didàctics necessaris.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
TEMA 1. Percussió com a eina instrumental 1.1 L’expressió corporal. El cos com a instrument
1.2 La percurssió. Tècnica i pràctica
1.3 L’orquestra dins l’àmbit escolar. L’orquestra Escolar d’Orff.
1.4 Instruments d’acompanyament rítmic: petita percussió. Membranòfons i idiòfons de so determinat i indeterminats
1.5 Instruments d’acompanyament harmònic. El piano. Instruments de làmines o plaques
1.6 Instruments melòdics ; flauta dolça
TEMA 2. La pràctica instrumental 2.1. Pràctica instumental en grup
2.2. Direcció de grups instrumentals
TEMA 3. La creativitat i la improvització 3.1 Improvització rítmica
3.2 Improvització melòdica
3.3 La creativitat en els grups instrumentals

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
3 14 17
Presentacions / exposicions
MEMD3
10 17 27
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
11 18 29
Atenció personalitzada
1 1 2
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Exposició i actualització dels coneixements relacionats amb l’assignatura, tant els relacionats amb el llenguatge musical com la pràctica d’un instrument-
Presentacions / exposicions Presentació i execució de peces musicals (harmonitzacions de cançons populars o obres de creació pròpia) per a grups instrumentals que siguin adequats a l’aula de música dins l’àmbit escolar
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Organització en grups instrumentals i presentació de les peces musicals creades pels propis alumnes en base a la disponibilitat d’instrumentistes i instruments existents.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
descripción
Organització en grups instrumentals i interpretació de les peces musicals.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Activitats Introductòries
Presentacions / exposicions
MEMD3
Pràctica instrumental en grup 50
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Tècnica en la pràctica instrumental 50
Atenció personalitzada
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica

BENNET, R. (1999). Los instrumentos de la orquesta. Madrid: Ediciones Akal.

ESCUDERO, M. P. (1991). Didáctica musical activa 1, II, III. Madrid. Real Musical.

DIAGRAM GROUP (1986) Como conocer los instrumentos de orquesta. Madrid. Editorial Edad.

GRAETZER, G.; YEPES, A. (1961) Introducción a la práctica del Orff-Schulwerk. Buenos Aires, Barry Editorial.

HEMSY DE GAINZA, V. (1964)  La iniciación musical del niño. Buenos Aires, Ricordi, 1964.

MOLAS ALBERICH, S.; HERRERA LLOP, M. A.: (2003) Baquetas. Percusión en la escuela. Lleida, Edicions de la Universidad de Lleida.

MÜLLER, A.; MORENO, L. (2000) La canción y los instrumentos. Didáctica y metodologías en la educación musical. Sevilla: Editorial MAD.

SANUY, M.; GONZÁLEZ SARMIENTO, L. (1969) Orff-Schulwerk. Música para niños. Introducción. Madrid : Unión Musical Española.

Complementària

Recomanacions


 
Otros comentarios
És necessari coneixements de llenguatge musical
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.