Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A11 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A11 |
Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat i l'escola inclusiva.
Dissenya recursos organitzatius, metodològics i materials per respondre a les necessitats educatives a l'aula infantil i primària.
Presenta un actitud crítica sobre les pràctiques a l'aula amb la finalitat d'optimitzar las tasca docent.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
|
tema |
Subtema |
1. La diversitat i les necessitats educatives de l'alumnat |
1.1. Principis educatius de l'escola inclusiva
1.2. Evolució històrica
1.3. Normativa de l'atenció a l'alumnat
1.4. Atenció a les necessitats educatives de l'alumnat |
2. Bases conceptuals de les dificultats d'aprenentatge i trastorns del desenvolupament |
2.1. Les classificacions i el diagnòstic
2.2. Els factors causals i predisponents
2.3. La interdisciplinarietat i la coordinació |
3. Trastorn per dèficit d'atenció i hiperactivitat |
3.1. Terminologies i classificacions
3.2. Manifestacions clíniques i detecció a l'aula
3.3. Factors de risc o causes
3.4. Intervenció psicoeducativa
3.5. Altres intervencions |
4. Trastorns d'aprenentatge |
4.1 Problema de lectura, escriptura i càlcul: descripcions i diagnòstic
4.2. Avaluació
4.3. Intervenció psicoeducativa |
5. Trastorns de l'Espectre Autista |
5.1. Terminologies i classificacions
5.2. Manifestacions clíniques i detecció a l'aula
5.3. Factors de risc o causes
5.4. Intervenció psicoeducativa |
6. Trastorns de la parla i del llenguatge |
6.1. Terminologies i classificacions
6.2. Manifestacions clíniques i detecció a l'aula
6.3. Factors de risc o causes
6.4. Intervenció psicoeducativa
|
7. Discapacitat intel·lectual |
7.1. Terminologies i classificacions
7.2. Manifestacions clíniques i detecció a l'aula
7.3. Factors de risc o causes
7.4. Intervenció psicoeducativa |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
35 |
50 |
85 |
Presentacions / exposicions |
|
6 |
25 |
31 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
15 |
15 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Presentar l'assignatura, els seus continguts i mètodes d'avaluació |
Sessió Magistral |
Presentació dels continguts fonamentals |
Presentacions / exposicions |
Presentacions orals amb suport tecnològic de temes relacionats amb la matèria. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. |
Atenció personalitzada |
Atenció d'alumnes durant l'horari d'atenció. |
descripción |
Atenció individualitzada i /o en grup de dubtes sobre continguts, el.laboració de treballs i /o exposicions. Correu electrònic de contacte: mireia.calvo@urv.cat Telèfon: 977297038 Despatx associats, planta baixa, ed. Central FCEP. A principi de curs, s'especificarà l'horari d'atenció del professorat. El trobareu disponible a - Departament de Psicologia (Mireia Calvo i Sandra Cosi): http://psico.fcep.urv.cat/info/docents/personal.php - Departament de Pedagogia (Silvia Molina): https://pedagogia.fcep.urv.cat/departament/index.php/professorat?view=personal |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Presentació oral en format tecnològic que es realitzarà en grup.
A l'inici de curs s'especificarà els punts que es valoraran i els temes que es treballaran. |
2 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
Es plantejaran diferents casos pràctics relacionats amb el contingut de l'assignatura que permetin reflexionar a l'alumne sobre els coneixements que està adquirint.
Aquestes activitats s'hauran de presentar a través del moodle.
CAMPUS SESCELADES: També es realitzaran auto-avaluacions de forma continuada en les sessions de seminaris sobre el contingut treballat a classe. Per grups, els alumnes hauran d'entregar preguntes d'auto-avaluació per cadascun dels temes de l'assignatura. L'entrega d'aquestes preguntes correspondrà
al 10% de la nota total de l'assignatura. La resolució del cas pràctic esmentat anteriorment, correspon al 10% de la nota total de l'assignatura. |
2 |
Proves mixtes |
|
Donat que cada campus te una temporització diferent, cada seu realizarà una metodologia d’avaluació diferenciada:
CAMPUS SESCELADES: A través d’examen mixte amb preguntes tipus test (els errors penalitzen) i la resolució d’un cas pràctic.
Hi haurà dos exàmens, un al finalitzar la assignatura i un de recuperació per qui no hagi arribat al 5.
CAMPUS TERRES DE L’EBRE: A través d’un examen de desenvolupament i la resolució d’un cas pràctic.
Hi haurà dos exàmens, un al finalitzar l’assignatura i un de recuperació per a qui no hagi arribat al 5.
CAMPUS BAIX PENEDÈS: A través d’un examen objectiu tipus test (els errors penalitzen), en el que s’avaluarà tant la part pràctica com la teòrica.
Hi haurà 2 exàmens parcials (un al desembre i l’altre al març), un examen global i un examen de recuperació al març-abril per a qui no hagi arribat al 5. |
6 |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Per superar l'assignatura s'ha d'haver aprovat l'examen teòric (amb una nota igual o superior a 5). La suma de totes les activitats amb pes a la nota (examen + exposicions + supòsits pràctics) també ha de ser superior a 5. Pels que suspenguis l'examen hi haurà una segona convocatòria. No hi ha segona convocatòria de les altres activitats d'avaluació. D'acord amb la normativa vigent el professorat podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades i formatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les classes i de les proves avaluades i seran d'obligat compliment per a l'estudiant. |
Bàsica |
Sánchez A., TorresJ., Educación especial I y II, Pirámide, 1998
Cardona M.C., Diversidad y educación inclusiva, Pearson, 2005
Orjales I., Déficit de atención con hiperactividad : manual para padres y educadores, CEPE, 1999
Soutullo C., Convivir con niños y adoelscentes con trastorno por déficit de atención e hiperactividad, Panamericana, 2008
Galligó M., El aprendizaje y sus trastornos: consideraciones psicológicas y pedagógicas, CEAC, 2003
Mena Pujol B., El alumno con TDAH, Jassen, 2006
Jané M.C. , Llenguatge i psicopatologia de la infantesa i l'adolescència, Universitat autònoma de Barcelona, 2001
Lou M.A., López N., Bases psicopedagógicas de la educación especial, Pirámide, 1999
García Sanchez J.N, Dificultades del desarrollo, Pirámide, 2007
American Psychiatric Association, DSM-5. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales, Panamericana, 2014
Martos, J., Ayuda, R., Freire, S., González, A. y Lorente, M., Trastornos del espectro autista de alto funcionamiento: otra forma de aprender, Editorial CEPE, 2011
Juan Luis Castejón Costa, Dificultades y Trastornos del Aprendizaje en Infantil y Primaria, Editorial Club Universitario, 2011
Ezpeleta, L. i Toro, J., Psicopatología del desarrollo, Pirámide, 2014
|
|
Complementària |
Orjales I., Polaino A, Programas de intervención cognitivo-conductual para niños con déficit de atención con hiperactividad , CEPE, 2002
Orjales I., Claves para afrontar la vida con un hijo con TDAH : "Mi cabeza... es como si tuviera mil pies" , Pirámide, 2009
Comellas M.J., Dificultats d'aprenentatge: diversos referents d'èxit , Universitat Autònoma de Barcelona, 2003
, Dificultades del aprendizaje : detección, prevención y tratamiento : guía práctica para docentes, Vigo : IdeasPropias, 2004
Miranda A., Fortes C., Gil M.D., Dificultades del aprendizaje de las matemáticas : un enfoque evolutivo, Archidona, 2000
González Manjón D., Las Dificultades de aprendizaje en el aula , Edebé, 2002
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|