DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) EL CURRÍCULUM EN CIENCIAS SOCIALES EN LA ESO Y EL BACHILLERATO: COMPLEMENTOS DE FORMACIÓN DE GEOGRAF Código 11605132
Titulación
Formación del Profesorado de ESO, Bachi., FP y Enseñanza de Idiomas (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatoria Primer AN
Lengua de impartición
Català
Departamento Geografía
Coordinador/a
GARCIA-BORES COMAS, IBAN
Correo-e iban.garciabores@urv.cat
Profesores/as
GARCIA-BORES COMAS, IBAN
Web
Descripción general e información relevante A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. S'exposen els continguts fonamentals de l'àrea de Geografia que figuren en els programes de l'ESO i el Batxillerat

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
  Profesionalizador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP4 Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  AP5 Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  AP6 Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal.
  AP7 Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes.
  AP8 Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura a l'entorn on estigui ubicat. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada. Participar en l'evaluació, la investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge.
  AP9 Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i dels models de millora de la qualitat amb l'aplicació als centres d'ensenyament.
  AP10 Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, les perspectives i la interrelació amb la realitat social de cada època.
  AP11 Informar i assessorar a les famílies sobre el procés d'ensenyament i aprenentatge i sobre l'orientació personal, acadèmica i professional dels seus fills.
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comun
  BC2 CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
- Conèixer els continguts fonamentals de l'àrea - Analitzar tot tipus de fonts i documents - Adquirir eines per a desenvolupar a l'aula AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AP6
AP7
AP8
AP9
AP10
AP11
BC2

Contenidos
tema Subtema
1. El valor cultural y formativo de la geografía en la Secundaria y su transmisión de conocimientos. 1.1 La influencia de la Geografía en el desarrollo de la sociedad.
1.2 Interacción entre la Geografía, la sociedad y el desarrollo sostenible.
2. Tradiciones epistemológicas en el campo científico y docente de la Geografía.
3. La Geografía Física en el currículum de las Ciencias Sociales de la ESO y Bachillerato. Principales conceptos, campos de estudio y enfoques disciplinares recientes.
4. La Geografía Humana en el currículum de las Ciencias Sociales de la ESO y Bachillerato. Principales conceptos, campos de estudio y enfoques disciplinares recientes.
5. La aplicación de la geografía en el mundo actual: planificación territorial, medio ambiente y sistemas de información geográfica. Conceptos y enfoques disciplinares.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
4 4 8
 
Sesión magistral
30 30 60
Debates
12 4 16
Presentaciones/exposiciones
16 8 24
Seminarios
16 8 24
 
Atención personalizada
6 12 18
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Con+eixer els diferents currículums
Explicar les competències bàsiques
Sesión magistral Explicacions del professor dels diferents continguts amb l'atenció i discussió amb l'alumnat.
Debates Debats sobre temes concrets de forma individual i grupal.
Presentaciones/exposiciones Exposicions i discussió dels treballs de l'alumnat.
Seminarios sessions temàtiques per resoldre i discutir alguna element del temari.
Atención personalizada Abans de l'inicii de la sessió
Hores presencials concertades
Seguiment amb correu electrònic

Atención personalizada
 
Atención personalizada
Actividades introductorias
descripción
Correu electrònic iban.garciabores@urv.cat Hores de despatx Resolució dubtes Comentari exercicis Planificació unitat didàctica

Evaluación
  descripción Peso
Debates Participació activa de l'alumnat en els diferents debats. 20%
Presentaciones/exposiciones Presentació a classe dels treballs realitzats. 40%
Seminarios Participació activa en els temes a treballar. 40%
Otros

Assistència a classe (veure altres comentaris)

 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials. L'alumnat que no superi l'assignatura podrà examinar-se en segona convocatòria.


Fuentes de información

Básica

- Departament d'Ensenyament. Currículum de l'àrea.
- Departament d'Ensenyament. instruccions d'inici de curs.
- Llibres de text, de 1r, 2n, 3r d'ESO i 2n Bat (diferents editorials)

Complementaria

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.