Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions. |
|
AP2 |
Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre. |
|
AP3 |
Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada. |
|
AP4 |
Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants. |
|
AP5 |
Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible. |
|
AP6 |
Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal. |
|
AP7 |
Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC3 |
CT3. Resoldre problemes complexos de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris. |
|
BC4 |
CT4. Treballar en equips multidisciplinaris i en contextos complexos |
|
BC5 |
CT5. Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències. |
|
BC7 |
CT7. Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà/ciutadana i com a professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Objectius |
Competències |
Identificar i establir els elements que caracteritzen la didàctica de la Geografia.
Analitzar els currículums d'ESO i de Batxillerat que fan referència a l'aprenentatge de la Geografia i exposar-ne els trets més rellevants.
Exposar amb exemples els nuclis fonamentals de la didàctica de la Geografia pel que fa a la programació, realització i avaluació d'activitats d'aprenentatge.
Exposar i aplicar algunes de les principals tècniques i procediments del currículum de Geografia a diferents escales.
Analitzar i elaborar materials didàctics de Geografia.
Reflexionar i aplicar en l'entorn l'educació en valors des de l'aprenentatge de la Geografia. |
AP1 AP2 AP3 AP4 AP5 AP6 AP7
|
BC3 BC4 BC5 BC7
|
|
Tema |
Subtema |
La Geografia |
|
La Didàctica de la Geografia |
|
La programació |
|
Les activitats d'aprenentatge. El treball de camp. |
|
L'avaluació |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
4 |
6 |
10 |
Debats |
|
3 |
4.5 |
7.5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
7 |
21 |
28 |
Presentacions / exposicions |
|
4 |
12 |
16 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
2 |
6 |
8 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
4 |
10 |
14 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
3 |
10.5 |
13.5 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura.
Activitats encaminades a la presa de contacte i a recollir informació dels estudiants. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura en una dinàmica d'interacció amb els alumnes. |
Debats |
Individualment o en grup els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat a l'aula d'una qüestió plantejada pel professor. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral amb suport visual d'un treball. |
Pràctiques de camp/sortides |
Realització de treballs fora de l'aula (recull de dades, observacions) que l'estudiant analitza críticament. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Exercicis pràctics a través de les TIC. |
Resolució de problemes, exercicis |
Formulació, anàlisi, resolució i argumentació d'una qüestió plantejada pel professor. |
Atenció personalitzada |
Atenció específica, ja sigui individualment o per grups, tenint en compte el tipus d’activitat on es requereix atenció personalitzada. |
|
Descripció |
Atenció específica, ja sigui individualment o per grups, tenint en compte el tipus d’activitat on es requereix atenció personalitzada.
Cal contactar a través del correu electrònic. |
|
|
Descripció |
Pes |
Debats |
Cal realitzar un text curt de com a màxim una pàgina com a conclusió de les aportacions i reflexions del debat realitzat a classe: Educar o ensenyar?
|
10% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Preparar en grup un projecte de treball de camp. Realització/assistència al treball de camp.
Preparar els instruments d'avaluació que permeten avaluar el treball de camp proposat. |
20% |
Presentacions / exposicions |
Fer la presentació oral amb suport visual del Projecte de treball de camp.
Presentació oral amb suport audiovisual de la recerca Com es treballa la Geografia?
La presentació s'avaluarà a partir d'una matriu d'avaluació en forma de coavaluació i d'avaluació per part del professor.
Després de la presentació s'elaborarà un text amb els continguts i la reflexió de la recerca. |
20% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Materials didàctics disponibles a la xarxa.
Triar un material concret i justificar la tria. |
15% |
Resolució de problemes, exercicis |
Establir els criteris que permeten avaluar un text amb continguts geogràfics.
Proposar una activitat didàctica específica.
|
25% |
Altres |
Autoavaluació. Complimentar l'últim dia de classe l'instrument d'autoavaluació preparat especificament per l'assignatura. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació s'aplicarà únicament en la modalitat de continuada. Es tindrà en compte l'assistència, la participació en les activitats i la realització de les tasques proposades individuals o en equip en les dates previstes. El caràcter presencial d'aquesta assignatura del màster obliga l'alumnat a assistir a un mínim del 80% del temps lectiu de l'assignatura, per a poder ser avaluat. En el cas d'haver-se d'avaluar en segona convocatòria cal realitzar totes les tasques, activitats i exercicis. |
Bàsica |
HERNÁNDEZ, F-X, Didáctica de las ciencias sociales, geografia e historia, Graó, Barcelona 2002
TREPAT,C.A; COMES, P, El tiempo y el espacio en la didáctica de la Ciencias Sociales, Graó, Barcelona 2000
Souto, X, Didáctica de la Geografia, Ediciones del Serbal, Barcelona 1998
CALAF, R; SUÁREZ, M; MENÉNDEZ, R, Aprender a enseñar geografia en la escuela primaria y secundaria, Oikos Tau, Barcelona 1997
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|