DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) APRENDIZAJE Y ENSEÑANZA DE LA GEOGRAFÍA Código 11605133
Titulación
Formación del Profesorado de ESO, Bachi., FP y Enseñanza de Idiomas (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
4 Obligatoria Primer AN
Lengua de impartición
Català
Departamento Geografía
Coordinador/a
GARCIA-BORES COMAS, IBAN
Correo-e iban.garciabores@urv.cat
Profesores/as
GARCIA-BORES COMAS, IBAN
Web
Descripción general e información relevante <div>A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura</div><div><br /></div><p> "Qui ensenya aprèn a l'ensenyar i qui aprèn ensenya a aprendre." Paulo Freire </p>

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
  Profesionalizador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP4 Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  AP5 Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  AP6 Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal.
  AP7 Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes.
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comun
  BC3 CT3. Resoldre problemes complexos de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
  BC4 CT4. Treballar en equips multidisciplinaris i en contextos complexos
  BC5 CT5. Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
  BC7 CT7. Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà/ciutadana i com a professional.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Identificar i establir els elements que caracteritzen la didàctica de la Geografia. Analitzar els currículums d'ESO i de Batxillerat que fan referència a l'aprenentatge de la Geografia i exposar-ne els trets més rellevants. Exposar amb exemples els nuclis fonamentals de la didàctica de la Geografia pel que fa a la programació, realització i avaluació d'activitats d'aprenentatge. Exposar i aplicar algunes de les principals tècniques i procediments del currículum de Geografia a diferents escales. Analitzar i elaborar materials didàctics de Geografia. Reflexionar i aplicar en l'entorn l'educació en valors des de l'aprenentatge de la Geografia. AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AP6
AP7
BC3
BC4
BC5
BC7

Contenidos
tema Subtema
La Geografía
La Didáctica de la Geografía
La programación
Las actividades docentes. El trabajo de campo.
La evaluación

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
2 0 2
 
Sesión magistral
4 6 10
Debates
3 4.5 7.5
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
7 21 28
Presentaciones/exposiciones
4 12 16
Prácticas de campo / salidas
2 6 8
Practicas a través de TIC en aulas informáticas
4 10 14
Resolución de problemas/ejercicios
3 10.5 13.5
 
Atención personalizada
1 0 1
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l'assignatura.
Activitats encaminades a la presa de contacte i a recollir informació dels estudiants.
Sesión magistral Exposició dels continguts de l'assignatura en una dinàmica d'interacció amb els alumnes.
Debates Individualment o en grup els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Formulació, anàlisi, resolució i debat a l'aula d'una qüestió plantejada pel professor.
Presentaciones/exposiciones Exposició oral amb suport visual d'un treball.
Prácticas de campo / salidas Realització de treballs fora de l'aula (recull de dades, observacions) que l'estudiant analitza críticament.
Practicas a través de TIC en aulas informáticas Exercicis pràctics a través de les TIC.
Resolución de problemas/ejercicios Formulació, anàlisi, resolució i argumentació d'una qüestió plantejada pel professor.
Atención personalizada Atenció específica, ja sigui individualment o per grups, tenint en compte el tipus d’activitat on es requereix atenció personalitzada.

Atención personalizada
 
Atención personalizada
descripción
Atenció específica, ja sigui individualment o per grups, tenint en compte el tipus d’activitat on es requereix atenció personalitzada. Cal contactar a través del correu electrònic.

Evaluación
  descripción Peso
Debates Cal realitzar un text curt de com a màxim una pàgina com a conclusió de les aportacions i reflexions del debat realitzat a classe: Educar o ensenyar?
10%
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Preparar en grup un projecte de treball de camp. Realització/assistència al treball de camp.
Preparar els instruments d'avaluació que permeten avaluar el treball de camp proposat.
20%
Presentaciones/exposiciones Fer la presentació oral amb suport visual del Projecte de treball de camp.
Presentació oral amb suport audiovisual de la recerca Com es treballa la Geografia?
La presentació s'avaluarà a partir d'una matriu d'avaluació en forma de coavaluació i d'avaluació per part del professor.
Després de la presentació s'elaborarà un text amb els continguts i la reflexió de la recerca.
20%
Practicas a través de TIC en aulas informáticas Materials didàctics disponibles a la xarxa.
Triar un material concret i justificar la tria.
15%
Resolución de problemas/ejercicios Establir els criteris que permeten avaluar un text amb continguts geogràfics.
Proposar una activitat didàctica específica.
25%
Otros

Autoavaluació. Complimentar l'últim dia de classe l'instrument d'autoavaluació preparat especificament per l'assignatura.

10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'avaluació s'aplicarà únicament en la modalitat de continuada. Es tindrà en compte l'assistència, la participació en les activitats i la realització de les tasques proposades individuals o en equip en les dates previstes.

El caràcter presencial d'aquesta assignatura del màster obliga l'alumnat a assistir a un mínim del 80% del temps lectiu de l'assignatura, per a poder ser avaluat.

En el cas d'haver-se d'avaluar en segona convocatòria cal realitzar totes les tasques, activitats i exercicis.


Fuentes de información

Básica HERNÁNDEZ, F-X, Didáctica de las ciencias sociales, geografia e historia, Graó, Barcelona 2002
TREPAT,C.A; COMES, P, El tiempo y el espacio en la didáctica de la Ciencias Sociales, Graó, Barcelona 2000
Souto, X, Didáctica de la Geografia, Ediciones del Serbal, Barcelona 1998
CALAF, R; SUÁREZ, M; MENÉNDEZ, R, Aprender a enseñar geografia en la escuela primaria y secundaria, Oikos Tau, Barcelona 1997

Complementaria

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.