DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) COMPLEMENTS DE FORMACIÓ DISCIPLINÀRIA EN LLENGUA I LITERATURA CATALANA Codi 11605140
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
GIBERT SOTELO, ELISABETH
Adreça electrònica elisabeth.gibert@urv.cat
tania.munoz@urv.cat
Professors/es
GIBERT SOTELO, ELISABETH
MUÑOZ MARZÀ, TANIA
Web
Descripció general i informació rellevant A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Aquesta assignatura consta de dues parts: una part de llengua i una part de literatura. La part de llengua la impartirà la professora Elisabeth Gibert Sotelo i se centrarà en la reflexió lingüística i en el desenvolupament d’eines i estratègies per a l’ensenyament de la llengua catalana. La part de literatura la impartirà la professora Tània Muñoz Marzà i se centrarà en l’ensenyament de la literatura relacionada amb el foment lector i la creació literària.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP6 Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
  BC4 CT4. Treballar en equips multidisciplinaris i en contextos complexos
  BC5 CT5. Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer el currículum i els continguts de Llengua a l'ESO i el Batxillerat i transformar-los en programes d'activitats i de treball. AP1
AP2
AP3
BC2
Reflexionar a l'entorn dels conceptes i la terminologia propis de l'àrea de Llengua i ser capaç de transmetre'ls de manera clara i efectiva. AP1
AP3
AP6
BC2
BC5
Fomentar el gust per la llengua i la literatura. AP2
AP6
BC4
BC5
Conèixer el concepte de literatura juvenil i la seva evolució fins a l'actualitat. AP1
Analitzar i valorar obres de literatura juvenil. AP3
BC2
Ser capaç de dissenyar activitats d’animació lectora dirigides a un públic jove. AP2
AP6
BC5

Continguts
Tema Subtema
1. Complements de formació disciplinària en Llengua 1.1. El currículum de Llengua a l'ESO i el Batxillerat
1.2. Diversitat lingüística
1.3. Continguts de llengua catalana
1.3.1. Ortografia i correcció gramatical
1.3.2. Pragmàtica
1.3.3. Sintaxi
1.3.4. Lèxic i semàntica
1.3.5. Morfologia
1.3.6. Fonètica i fonologia
2. Complements de formació disciplinària en Literatura 2.1. La literatura infantil i juvenil (LIJ): concepte i evolució
2.2. Educació literària: lectura, pensament i creació
2.3. Propostes literàries per a joves

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
20 10 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
18 12 30
Presentacions / exposicions
10 15 25
Treballs
4 30 34
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
4 13 17
 
Atenció personalitzada
2 10 12
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura: programa, cronograma i objectius.
Sessió Magistral Presentació magistral de la teoria de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis per a posar en pràctica la teoria.
Presentacions / exposicions Presentacions orals a l'aula, individuals i en grup, de tasques avaluatives.
Treballs Preparació de materials i sessions magistrals de llengua. Elaboració de diferents tasques relacionades amb el comentari de textos literaris.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Buidatge i lectura de documentació bibliogràfica relacionada amb l'ensenyament-aprenentatge de la llengua i la literatura catalanes.
Atenció personalitzada Tutories individuals o en grup, si escau.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció

Atenció a les hores de despatx (que s'indicaran oportunament) i a través del Moodle.


Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Presentació oral (part de Llengua). 20
Treballs Part de Llengua: 40%
Treball escrit relacionat amb l'ensenyament-aprenentatge dels continguts de llengua catalana.

Part de Literatura: 30%
Exercicis de classe (15%)
Lectura, comentari crític i presentació d'un llibre (inclou la presentació oral del treball) (15%)
70
Altres

Assistència i participació a classe.

10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a poder ser avaluat cal assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials.

S'han de superar totes les parts per a poder aprovar l'assignatura.

Cal demostrar la correcció oral i escrita en català, de manera que les incorreccions penalitzaran la nota assolida per continguts.


SEGONA CONVOCATÒRIA

S'hauran de recuperar les parts suspeses.


Fonts d'informació

Bàsica Institut d'Estudis Catalans, Gramàtica de la llengua catalana, Institut d'Estudis Catalans, Barcelona, 2016
Institut d'Estudis Catalans, Ortografia catalana, Institut d'Estudis Catalans, Barcelona, 2017

Complementària Aloy, Josep Maria, La literatura infantil i juvenil catalana a final del segle XX, L'Arc, Barcelona, 1999
Camps, Anna, Didàctica de la llengua catalana i la literatura, Graó, Barcelona, 2011
Gràcia, Lluïsa, Llengua i immigració: la influència de la primera llengua en l'adquisició del català com a segona llengua, Eumo, Vic, 2009
Valriu Llinàs, Caterina, Història de la literatura infantil i juvenil catalana, Editorial La Galera, Barcelona, 1997

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
APRENENTATGE I ENSENYAMENT DE LES LLENGÜES I LITERATURA CATALANA I ESPANYOLA/11605142

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
COMPLEMENTS DE FORMACIÓ DISCIPLINÀRIA EN LLENGUA I LITERATURA ESPANYOLA/11605141

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent