Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions. |
|
AP2 |
Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre. |
|
AP3 |
Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada. |
|
AP6 |
Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC2 |
CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació. |
|
BC4 |
CT4. Treballar en equips multidisciplinaris i en contextos complexos |
|
BC5 |
CT5. Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Objectius |
Competències |
Conèixer el currículum i els continguts de Llengua a l'ESO i el Batxillerat i transformar-los en programes d'activitats i de treball. |
AP1 AP2 AP3
|
BC2
|
|
Reflexionar a l'entorn dels conceptes i la terminologia propis de l'àrea de Llengua i ser capaç de transmetre'ls de manera clara i efectiva. |
AP1 AP3 AP6
|
BC2 BC5
|
|
Fomentar el gust per la llengua i la literatura. |
AP2 AP6
|
BC4 BC5
|
|
Conèixer el concepte de literatura juvenil i la seva evolució fins a l'actualitat. |
AP1
|
|
|
Analitzar i valorar obres de literatura juvenil. |
AP3
|
BC2
|
|
Ser capaç de dissenyar activitats d’animació lectora dirigides a un públic jove. |
AP2 AP6
|
BC5
|
|
Tema |
Subtema |
1. Complements de formació disciplinària en Llengua |
1.1. El currículum de Llengua a l'ESO i el Batxillerat
1.2. Diversitat lingüística
1.3. Continguts de llengua catalana
1.3.1. Ortografia i correcció gramatical
1.3.2. Pragmàtica
1.3.3. Sintaxi
1.3.4. Lèxic i semàntica
1.3.5. Morfologia
1.3.6. Fonètica i fonologia |
2. Complements de formació disciplinària en Literatura |
2.1. La literatura infantil i juvenil (LIJ): concepte i evolució
2.2. Educació literària: lectura, pensament i creació
2.3. Propostes literàries per a joves |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
10 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
18 |
12 |
30 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
15 |
25 |
Treballs |
|
4 |
30 |
34 |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
|
4 |
13 |
17 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
10 |
12 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura: programa, cronograma i objectius. |
Sessió Magistral |
Presentació magistral de la teoria de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exercicis per a posar en pràctica la teoria. |
Presentacions / exposicions |
Presentacions orals a l'aula, individuals i en grup, de tasques avaluatives. |
Treballs |
Preparació de materials i sessions magistrals de llengua. Elaboració de diferents tasques relacionades amb el comentari de textos literaris. |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
Buidatge i lectura de documentació bibliogràfica relacionada amb l'ensenyament-aprenentatge de la llengua i la literatura catalanes. |
Atenció personalitzada |
Tutories individuals o en grup, si escau. |
|
Descripció |
Atenció a les hores de despatx (que s'indicaran oportunament) i a través del Moodle. |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Presentació oral (part de Llengua). |
20 |
Treballs |
Part de Llengua: 40%
Treball escrit relacionat amb l'ensenyament-aprenentatge dels continguts de llengua catalana.
Part de Literatura: 30%
Exercicis de classe (15%)
Lectura, comentari crític i presentació d'un llibre (inclou la presentació oral del treball) (15%) |
70 |
Altres |
Assistència i participació a classe. |
10 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a poder ser avaluat cal assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials. S'han de superar totes les parts per a poder aprovar l'assignatura. Cal demostrar la correcció oral i escrita en català, de manera que les incorreccions penalitzaran la nota assolida per continguts.
SEGONA CONVOCATÒRIA
S'hauran de recuperar les parts suspeses. |
Bàsica |
Institut d'Estudis Catalans, Gramàtica de la llengua catalana, Institut d'Estudis Catalans, Barcelona, 2016
Institut d'Estudis Catalans, Ortografia catalana, Institut d'Estudis Catalans, Barcelona, 2017
|
|
Complementària |
Aloy, Josep Maria, La literatura infantil i juvenil catalana a final del segle XX, L'Arc, Barcelona, 1999
Camps, Anna, Didàctica de la llengua catalana i la literatura, Graó, Barcelona, 2011
Gràcia, Lluïsa, Llengua i immigració: la influència de la primera llengua en l'adquisició del català com a segona llengua, Eumo, Vic, 2009
Valriu Llinàs, Caterina, Història de la literatura infantil i juvenil catalana, Editorial La Galera, Barcelona, 1997
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
APRENENTATGE I ENSENYAMENT DE LES LLENGÜES I LITERATURA CATALANA I ESPANYOLA/11605142 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
COMPLEMENTS DE FORMACIÓ DISCIPLINÀRIA EN LLENGUA I LITERATURA ESPANYOLA/11605141 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|