Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas |
|
Profesionalizador |
|
AP1 |
Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions. |
|
AP2 |
Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre. |
|
AP3 |
Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada. |
|
AP6 |
Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
|
Comun |
|
BC2 |
CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació. |
|
BC4 |
CT4. Treballar en equips multidisciplinaris i en contextos complexos |
|
BC5 |
CT5. Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Objetivos |
Competencias |
Conèixer el currículum i els continguts de Llengua a l'ESO i el Batxillerat i transformar-los en programes d'activitats i de treball. |
AP1 AP2 AP3
|
BC2
|
|
Reflexionar a l'entorn dels conceptes i la terminologia propis de l'àrea de Llengua i ser capaç de transmetre'ls de manera clara i efectiva. |
AP1 AP3 AP6
|
BC2 BC5
|
|
Fomentar el gust per la llengua i la literatura. |
AP2 AP6
|
BC4 BC5
|
|
Conèixer el concepte de literatura juvenil i la seva evolució fins a l'actualitat. |
AP1
|
|
|
Analitzar i valorar obres de literatura juvenil. |
AP3
|
BC2
|
|
Ser capaç de dissenyar activitats d’animació lectora dirigides a un públic jove. |
AP2 AP6
|
BC5
|
|
tema |
Subtema |
1. Complements de formació disciplinària en Llengua |
1.1. El currículum de Llengua a l'ESO i el Batxillerat
1.2. Diversitat lingüística
1.3. Continguts de llengua catalana
1.3.1. Ortografia i correcció gramatical
1.3.2. Pragmàtica
1.3.3. Sintaxi
1.3.4. Lèxic i semàntica
1.3.5. Morfologia
1.3.6. Fonètica i fonologia |
2. Complements de formació disciplinària en Literatura |
2.1. La literatura infantil i juvenil (LIJ): concepte i evolució
2.2. Educació literària: lectura, pensament i creació
2.3. Propostes literàries per a joves |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase |
Horas fuera de clase |
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sesión magistral |
|
20 |
10 |
30 |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
|
18 |
12 |
30 |
Presentaciones/exposiciones |
|
10 |
15 |
25 |
Trabajos |
|
4 |
30 |
34 |
Lectura de documentación escrita / gráfica elaborada |
|
4 |
13 |
17 |
|
Atención personalizada |
|
2 |
10 |
12 |
|
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Presentació de l'assignatura: programa, cronograma i objectius. |
Sesión magistral |
Presentació magistral de la teoria de l'assignatura. |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
Exercicis per a posar en pràctica la teoria. |
Presentaciones/exposiciones |
Presentacions orals a l'aula, individuals i en grup, de tasques avaluatives. |
Trabajos |
Preparació de materials i sessions magistrals de llengua. Elaboració de diferents tasques relacionades amb el comentari de textos literaris. |
Lectura de documentación escrita / gráfica elaborada |
Buidatge i lectura de documentació bibliogràfica relacionada amb l'ensenyament-aprenentatge de la llengua i la literatura catalanes. |
Atención personalizada |
Tutories individuals o en grup, si escau. |
|
descripción |
Atenció a les hores de despatx (que s'indicaran oportunament) i a través del Moodle. |
|
|
descripción |
Peso |
Presentaciones/exposiciones |
Presentació oral (part de Llengua). |
20 |
Trabajos |
Part de Llengua: 40%
Treball escrit relacionat amb l'ensenyament-aprenentatge dels continguts de llengua catalana.
Part de Literatura: 30%
Exercicis de classe (15%)
Lectura, comentari crític i presentació d'un llibre (inclou la presentació oral del treball) (15%) |
70 |
Otros |
Assistència i participació a classe. |
10 |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Per a poder ser avaluat cal assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials. S'han de superar totes les parts per a poder aprovar l'assignatura. Cal demostrar la correcció oral i escrita en català, de manera que les incorreccions penalitzaran la nota assolida per continguts.
SEGONA CONVOCATÒRIA
S'hauran de recuperar les parts suspeses. |
Básica |
Institut d'Estudis Catalans, Gramàtica de la llengua catalana, Institut d'Estudis Catalans, Barcelona, 2016
Institut d'Estudis Catalans, Ortografia catalana, Institut d'Estudis Catalans, Barcelona, 2017
|
|
Complementaria |
Aloy, Josep Maria, La literatura infantil i juvenil catalana a final del segle XX, L'Arc, Barcelona, 1999
Camps, Anna, Didàctica de la llengua catalana i la literatura, Graó, Barcelona, 2011
Gràcia, Lluïsa, Llengua i immigració: la influència de la primera llengua en l'adquisició del català com a segona llengua, Eumo, Vic, 2009
Valriu Llinàs, Caterina, Història de la literatura infantil i juvenil catalana, Editorial La Galera, Barcelona, 1997
|
|
Asignaturas que continúan el temario |
APRENDIZAJE Y ENSEÑANZA DE LAS LENGUAS Y LITERATURA CATALANA Y ESPAÑOLA/11605142 |
|
Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente |
COMPLEMENTOS DE FORMACIÓN DISCIPLINARIA EN LENGUA Y LITERATURA ESPAÑOLA/11605141 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|