DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) COMPLEMENTOS DE FORMACIÓN DISCIPLINARIA EN LENGUA Y LITERATURA CATALANA Código 11605140
Titulación
Formación del Profesorado de ESO, Bachi., FP y Enseñanza de Idiomas (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatoria Primer AN
Lengua de impartición
Català
Prerrequisitos
Departamento Filología Catalana
Coordinador/a
GIBERT SOTELO, ELISABETH
Correo-e elisabeth.gibert@urv.cat
tania.munoz@urv.cat
Profesores/as
GIBERT SOTELO, ELISABETH
MUÑOZ MARZÀ, TANIA
Web
Descripción general e información relevante A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Aquesta assignatura consta de dues parts: una part de llengua i una part de literatura. La part de llengua la impartirà la professora Elisabeth Gibert Sotelo i se centrarà en la reflexió lingüística i en el desenvolupament d’eines i estratègies per a l’ensenyament de la llengua catalana. La part de literatura la impartirà la professora Tània Muñoz Marzà i se centrarà en l’ensenyament de la literatura relacionada amb el foment lector i la creació literària.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
  Profesionalizador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP6 Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal.
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comun
  BC2 CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
  BC4 CT4. Treballar en equips multidisciplinaris i en contextos complexos
  BC5 CT5. Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Conèixer el currículum i els continguts de Llengua a l'ESO i el Batxillerat i transformar-los en programes d'activitats i de treball. AP1
AP2
AP3
BC2
Reflexionar a l'entorn dels conceptes i la terminologia propis de l'àrea de Llengua i ser capaç de transmetre'ls de manera clara i efectiva. AP1
AP3
AP6
BC2
BC5
Fomentar el gust per la llengua i la literatura. AP2
AP6
BC4
BC5
Conèixer el concepte de literatura juvenil i la seva evolució fins a l'actualitat. AP1
Analitzar i valorar obres de literatura juvenil. AP3
BC2
Ser capaç de dissenyar activitats d’animació lectora dirigides a un públic jove. AP2
AP6
BC5

Contenidos
tema Subtema
1. Complements de formació disciplinària en Llengua 1.1. El currículum de Llengua a l'ESO i el Batxillerat
1.2. Diversitat lingüística
1.3. Continguts de llengua catalana
1.3.1. Ortografia i correcció gramatical
1.3.2. Pragmàtica
1.3.3. Sintaxi
1.3.4. Lèxic i semàntica
1.3.5. Morfologia
1.3.6. Fonètica i fonologia
2. Complements de formació disciplinària en Literatura 2.1. La literatura infantil i juvenil (LIJ): concepte i evolució
2.2. Educació literària: lectura, pensament i creació
2.3. Propostes literàries per a joves

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
2 0 2
 
Sesión magistral
20 10 30
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
18 12 30
Presentaciones/exposiciones
10 15 25
Trabajos
4 30 34
Lectura de documentación escrita / gráfica elaborada
4 13 17
 
Atención personalizada
2 10 12
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l'assignatura: programa, cronograma i objectius.
Sesión magistral Presentació magistral de la teoria de l'assignatura.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Exercicis per a posar en pràctica la teoria.
Presentaciones/exposiciones Presentacions orals a l'aula, individuals i en grup, de tasques avaluatives.
Trabajos Preparació de materials i sessions magistrals de llengua. Elaboració de diferents tasques relacionades amb el comentari de textos literaris.
Lectura de documentación escrita / gráfica elaborada Buidatge i lectura de documentació bibliogràfica relacionada amb l'ensenyament-aprenentatge de la llengua i la literatura catalanes.
Atención personalizada Tutories individuals o en grup, si escau.

Atención personalizada
 
Atención personalizada
descripción

Atenció a les hores de despatx (que s'indicaran oportunament) i a través del Moodle.


Evaluación
  descripción Peso
Presentaciones/exposiciones Presentació oral (part de Llengua). 20
Trabajos Part de Llengua: 40%
Treball escrit relacionat amb l'ensenyament-aprenentatge dels continguts de llengua catalana.

Part de Literatura: 30%
Exercicis de classe (15%)
Lectura, comentari crític i presentació d'un llibre (inclou la presentació oral del treball) (15%)
70
Otros

Assistència i participació a classe.

10
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per a poder ser avaluat cal assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials.

S'han de superar totes les parts per a poder aprovar l'assignatura.

Cal demostrar la correcció oral i escrita en català, de manera que les incorreccions penalitzaran la nota assolida per continguts.


SEGONA CONVOCATÒRIA

S'hauran de recuperar les parts suspeses.


Fuentes de información

Básica Institut d'Estudis Catalans, Gramàtica de la llengua catalana, Institut d'Estudis Catalans, Barcelona, 2016
Institut d'Estudis Catalans, Ortografia catalana, Institut d'Estudis Catalans, Barcelona, 2017

Complementaria Aloy, Josep Maria, La literatura infantil i juvenil catalana a final del segle XX, L'Arc, Barcelona, 1999
Camps, Anna, Didàctica de la llengua catalana i la literatura, Graó, Barcelona, 2011
Gràcia, Lluïsa, Llengua i immigració: la influència de la primera llengua en l'adquisició del català com a segona llengua, Eumo, Vic, 2009
Valriu Llinàs, Caterina, Història de la literatura infantil i juvenil catalana, Editorial La Galera, Barcelona, 1997

Recomendaciones

Asignaturas que continúan el temario
APRENDIZAJE Y ENSEÑANZA DE LAS LENGUAS Y LITERATURA CATALANA Y ESPAÑOLA/11605142

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
COMPLEMENTOS DE FORMACIÓN DISCIPLINARIA EN LENGUA Y LITERATURA ESPAÑOLA/11605141

(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.