Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
|
Comú |
|
BC2 |
CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació. |
|
BC3 |
CT3. Resoldre problemes complexos de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris. |
|
BC7 |
CT7. Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà/ciutadana i com a professional. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Objetivos |
Competencias |
Conocer los conceptos y terminología referentes a la enseñanza de la lengua y la literatura españolas |
AP1
|
|
|
Conocer las principales fuentes de información de los profesionales de la lengua y la literatura española para poder ampliar conocimientos de forma autónoma
Identificar el valor formativo y cultural de las lenguas y la literatura y de los contenidos que se cursen en secundaria |
AP1
|
|
|
Analizar los contenidos y las destrezas del aprendizaje de la diferentes competencias de la lengua
Ser consciente de la diferencia existente entre el uso correcto de la lengua y el uso adecuado social y culturalmente
Reflexionar individualmente y en común con el resto de la clase acerca de los contenidos culturales transmitidos a través de la enseñanza de la lengua y la literatura
|
|
BC2 BC3 BC7
|
|
tema |
Subtema |
Complements de formació disciplinària en LLENGUA |
|
1. Introducció |
1.1. El Currículum de Llengua a l'ESO i Batxillerat
1.2. L'avaluació de la competència lingüística en llengua castellana
1.3. Fonts bibliogràfiques i recursos digitals de referència per al docent |
2. Interferències gramaticals |
2.1. Llistat prescriptiu de termes gramaticals: morfologia, sintaxi i semàntica
2.2. Glossari de termes gramaticals de la RAE i la Gramàtica essencial de la llengua catalana |
3. Interferències ortogràfiques |
3.1. Ortografia: accentuació, grafies i puntuació |
4. Interferències lèxic-semàntiques |
4.1. Calcs semàntics i formals |
5. Interferències discursives |
5.1. L'ús dels connectors
5.2. La deixi en castellà i en català
|
COMPLEMENTS de FORMACIÓ DISCIPLINÀRIA en LITERATURA |
|
1. Metodologies del comentari de textos literaris |
|
2. El gènere del conte: del tradicional al contemporani |
|
3. Els Segles d'Or i la seva pervivència:
|
3.1. Poesia: temes, tòpics, mites, contrafacta
3.2. El Quijote i les veus narratives |
4. Teatre i acció socio-política: de Lope de Vega a Moratín |
|
5. Romanticisme: personatges, tipus i arquetips |
|
6. Literatura i memòria: del segle XIX a la Guerra Civil |
|
7. Canon escolar i nous corrents literaris
|
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase |
Horas fuera de clase |
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
4 |
8 |
12 |
|
Sessió Magistral |
|
10 |
20 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
22 |
32 |
Pràctiques a través de TIC |
|
6 |
12 |
18 |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
|
8 |
18 |
26 |
|
Atenció personalitzada |
|
20 |
4 |
24 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
0 |
4 |
Proves pràctiques |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura
Autoavaluació inicial
|
Sessió Magistral |
Presentació del currículum oficial d'ESO i Batxillerat (Llengua i Literatura Espanyola).
Continguts específics de Llengua Espanyola
Continguts específics de Literatura Espanyola |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Dossier de materials |
Pràctiques a través de TIC |
Exercicis mitjançant Moodle o a l'aula d'informàtica |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
Bibliografia acadèmica
Anàlisi de llibres de text de Secundària |
Atenció personalitzada |
Atenció a les hores de despatx (que s'anunciaran) i Moodle. |
|
descripción |
- Hores de despatx de María Dolores Gimeno (part de Literatura): dimecres i dijous de 11 a 13 h.
- Hores de despatx de Margarita Molero (part de Llengua): dilluns i dimarts de 16.00 a 18.00 h. |
|
|
descripción |
Peso |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exercicis orals i escrits (LLENGUA 10%+ LITERATURA 10%) |
20 |
Proves de desenvolupament |
Tema escrit relacionat amb el temari d'oposicions de Llengua i Literatura
|
20 |
Proves pràctiques |
Exercicis concrets a partir de la lectura de materials:
LLENGUA (30%)
- Pràctica 1 sobre el Currículum i l’avaluació de la competència lingüística (10%)
- Pràctica 2 sobre el llistat prescriptiu de termes gramaticals (10%)
- Projecte final (10%)
LITERATURA (30 %)
- Comentari de text 1 (10%)
- Comentari de text 2 (10%)
- Assaig temàtic final (10%) |
60 |
Otros |
Assistència i participació a classe |
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
En l'elaboració de qualsevol exercici està penalitzat el PLAGI, segons determina el reglament de la URV, com també l'ús fraudulent de dispositius electrònics. Cal demostrar la correcció oral i escrita en castellà, per tal d'assolir la competència corresponent (CP4), de manera que les incorreccions penalitzaran la nota assolida per continguts. Cada part de la matèria té un pes del 30% del total: s'han d'aprovar les dues, com també la part comuna de desenvolupament d'un tema escrit (20%). En SEGONA CONVOCATÒRIA s'hauran de recuperar les parts suspeses. Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials. Els continguts que s'impartiran podran ser desenvolupats, ampliats o matisats, en funció del currículum oficial de l'ensenyament Secundari i Batxillerat, que actua com a marc orientatiu de referència. |
Bàsica |
|
Lengua
Española
Real Academia Española y Asociación de Academias de
la Lengua Española, Nueva gramática de la lengua española. Manual, Madrid, Espasa, 2010.
Real Academia Española y Asociación de Academias de
la Lengua Española, Ortografía de la lengua española. Manual, Madrid, Espasa, 2010.
Institut
d’Estudis Catalans, Gramática de la
llengua catalana, Barcelona, Institut d’Estudis Catalans, 2016. Institut
d’Estudis Catalans, Ortografia catalana,
Barcelona, Institut d’Estudis Catalans, 2017. |
Complementària |
Lázaro Carreter, Fernando & Correa Calderón, Cómo se comenta un texto literario, 2004, Cátedra
Navarro Durán, Rosa, Comentario literario de textos, 1994, Publicacions de la Universitat de Barcelona
Mainer, José Carlos (dir.),, Historia de la literatura española, 2010-2012, Crítica
Río, Ángel del, Historia de la literatura española, 2011, Gredos
|
|
Asignaturas que continúan el temario |
APRENENTATGE I ENSENYAMENT DE LES LLENGÜES I LITERATURA CATALANA I ESPANYOLA/11605142 |
|
Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente |
COMPLEMENTS DE FORMACIÓ DISCIPLINÀRIA EN LLENGUA I LITERATURA CATALANA/11605140 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|