DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) FONAMENTS DE LA PSICOLOGIA SANITÀRIA Código 11685101
Titulación
Psicologia General Sanitària (2014)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Obligatòria Primer AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Medicina i Cirurgia
Psicologia
Coordinador/a
MARTÍNEZ LEAL, RAFAEL
Correo-e rafael.martinez@urv.cat
Profesores/as
MARTÍNEZ LEAL, RAFAEL
Web
Descripción general e información relevante A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Adquirir, desenvolupar i posar en pràctica un concepte de salut integral, en el que tinguin cabuda els components biopsicosocials de la mateixa, d'acord amb les directrius de la OMS.
 A2 Aplicar els fonaments de la bioètica i el mètode de deliberació de la pràctica professional, ajustant el seu exercici com a professional sanitari a les disposicions de la Llei 44/2003 del 21 de novembre, d'ordenació de professions sanitàries.
 A3 Mostrar habilitats de comunicació interpersonal i de la gestió de les emocions adequades per a una interacció efectiva amb els pacients, familiars i cuidadors en els processos d'identificació del problema, avaluació, comunicació del diagnòstic i intervenció i seguiment psicològics.
 A6 Formular hipòtesis de treball en investigació i recollir i valorar de forma crítica la informació per a la resolució de problemes aplicant el mètode científic.
 A13 Conèixer en profunditat els diferents models d'avaluació i intervenció en el camp de la Psicologia General Sanitària, així com les tècniques i procediments que es deriven d'aquests processos en l'aboratge dels trastorns del comportament i en els factors psicològics associats amb problemes de salut.
 A16 Conèixer les activitats necessàries per a la constitució, posada en marxa i gestió d'un empresa, les seves diferents formes jurídiques i les obligacions legals, comptables i fiscals associades.
 A17 Conèixer la normativa vigent en l'àmbit sanitari espanyol.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprendre a aprendre.
 B4 Desenvolupar el seu treball des de la perspectiva de la qualitat i la millora contínua, amb la capacitat autocrítica necessària per a un exercici professional responsable.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C3 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Entén a nivell teòric i pràctic el model integrat d'intervenció.
 A2 Comprèn la intervenció psicològica com a estratègia per a la prevenció de la malaltia i la promoció de la salut.
 A3 Comprèn les característiques personals que permeten la bona praxi en psicologia de la salut.
 A6 Demostra capacitat d'innovació en clínica i investigació.
Coneix les normatives d'interès per a la creació de empersas i d'ampliació en el seu àmbit laboral (Psic general sanitària)
 A13 Sap els diferents àmbits per a l'actuació del psicòleg en l'àrea de la salut i reconèixer les alternatives d'intervenció.
 A16 Identifica les motivacions relacionades amb l'exercici de la professió, la seva naturalesa funcional o disfuncional.
 A17 Coneix el sistema nacional de salut com a context d'actuació professional de la psicologia en el camp de la salut.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
 B4 Coneix, comprèn i assumeix, si escau, les limitacions personals.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C3 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
tema Subtema
TEMA 2. -EL MODEL BIOPSICOSOCIAL COM MARC D'ACTUACIÓ DEL PSICÒLEG SANITARI 2.1.- La proposta de Engel.
2.2.- Característiques del model biopsicosocial.
2.3.- Model Biopsicosocial vs Model Biomèdic.
2.4. Aplicacions actuals del model biopsicosocial en l'àmbit de la Psicologia de la Salut.
TEMA 1. - PSICOLOGIA DE LA SALUT. HISTÒRIA, EVOLUCIÓ I DESENVOLUPAMENT. 1.1.- Contextualització
1.2.- Concepte de Salut i Malaltia. Models d'atenció sanitària.
1.3.- Desenvolupament i evolució històrica
de la Psicología Clínica de la Salut.
1.4.- Definició de Psicología Clínica de la Salut
1.5.- Característiques de la Psicologia Clínica de la Salut.

TEMA 3.- EL PAPER DEL PSICÒLEG EN EL SISTEMA NACIONAL DE SALUT 3.1.-Caracterítiques del SNS.
3.2.-Legislació bàsica i vigent.
3.3.-El paper del psicòleg en el SNS
3.4.-La formació del Psicòleg en el SNS.
3.5.-El futur del psicòleg de la salut en el SNS.
TEMA 4.- PRINCIPALS ÀREES DE TREBALL DE LA PSICOLOGIA DE LA SALUT 4.1.- Prevenció d'hàbits de risc i promoció de la salut.
4.2.- Detecció i intervenció de trastorns mentals incipients.
4.3.- Avaluació, diagnòstic i derivació de trastorns mentals.
4.4.- Malalties i condicions cròniques.
4.5.- Adherència i afrontament.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A16
A17
2 3 5
Sessió Magistral
A1
B1
C3
28 0 28
Debats
A1
A17
B1
C3
3 0 3
Fòrums de debat
A3
B1
B4
1 1 2
Presentacions / exposicions
A1
A3
C3
4 16 20
Treballs
A13
A17
0 16 16
Atenció personalitzada
A1
1 0 1
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Videos, comentarios de noticias, artículos introductorios o de avance sobre temas a tratar en clase
Sessió Magistral Sesiones magistrales en cada una de las clases
Debats Debates presenciales en clase sobre temas más controvertidos
Fòrums de debat Forums de discusión en moodle sobre los temas tratados en las clases presenciales.
Presentacions / exposicions Los alumnos realizan trabajos en los que comentan un artículo o un tema concreto.
Treballs Realización de trabajos sobre un tema concreto que también deberá ser expuesto en clase
Atenció personalitzada Atención personalizada en horas de tutoría, a través de correo electrónico o después de clase

Atenció personalitzada
descripción
El alumno dispondrá de atención personalizada a través del contacto personal de moodle o a través de correo electrónico

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentacions / exposicions
A1
A3
C3
Exposición, presentación del trabajo final realizado, de forma que pueda ser entendido por los compañeros. También se valorará las respuestas a las preguntas de los compañeros y el profesor. 40%
Treballs
A13
A17
Realización del trabajo escrito que sirve de base para la exposición 40%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.