Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | Aei12 |
Comprendre la funció, les possibilitats i els límits de l'educació a la societat actual i les competències fonamentals que afecten als col•legis d'educació infantil i als seus professionals. Conèixer models de millora de la qualitat amb aplicació als centres educatius. |
| Aep3 |
Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i plurilingües. Fomentar la lectura i el comentari crític de textos dels diversos dominis científics i culturals continguts en el currículum escolar. |
| Aep10 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
| B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| Aei12 |
Coneix els principis de l'orientació, la mediació i la tutoria en les relacions educatives.
Interpreta les relacions de gènere, les intergeneracionals, les culturals i les dels diferents estils de vida.
Interpreta de manera crítica i respectuosa les diferents expressions culturals.
| | Aep3 |
Coneix els principis de l'orientació, la mediació i la tutoria en les relacions educatives.
Interpreta de manera crítica i respectuosa les diferents expressions culturals.
| | Aep10 |
Coneix els principis de l'orientació, la mediació i la tutoria en les relacions educatives.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Comprèn els elements que composen una disciplina
| | B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
| | B6 |
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
| | B7 |
En la presa de decisions, té una consciència clara de la responsabilitat social i ambiental de la pròpia professió
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
Tema introductori a la matèria
|
Introducció a la matèria |
Bloc 1: Introducció a la investigació educativa |
1.1 Introducció (Bases de dades)
1.2 El coneixement científic
1.3 Característiques d'una investigació
1.4 Com fer una investigació educativa
1.5 Aspectes formals de la presentació d'una recerca |
Bloc 2: Família i educació al llarg de la història. L'educació a l'època contemporània |
2.1 Breu recorregut històric de la família i educació
2.2 De Rousseau a l'Escola Moderna
2.3 L'educació al món contemporani
2.4 Tendències actuals educatives
|
Bloc 3: Família, gènere, cultura i relacions intergeneracionals |
3.1 Models antropològics de l'educació
3.2 Tècniques socioculturals i estructures socials
3.3 Models de família i la seva influència en educació
3.4 Relacions de gènere
3.5 Multiculturalitat i interculturalitat
3.6 Discriminació i inclusió social
3.7 Relacions intergeneracionals
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
Sessió Magistral |
|
48 |
44 |
92 |
Presentacions / exposicions |
|
6 |
20 |
26 |
Treballs |
|
42 |
111 |
153 |
Atenció personalitzada |
|
15 |
0 |
15 |
|
Proves de desenvolupament |
|
0 |
10 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació de l'alumnat i presentació de l’assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició per part del professor/a dels temes amb el suport de les TIC |
Presentacions / exposicions |
Presentacions per part de l'alumnat dels treballs en grup i/o individuals |
Treballs |
Treballs grupals i/o individuals per part de l'alumnat |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor/a té reservat per a atendre i resoldre dubtes de l'alumnat |
Descripció |
S'atendrà l'alumne/a de manera individual en sessions de tutoria per
ajudar-lo en els dubtes de les diferents temàtiques de l’assignatura i de
manera grupal, per a orientar-lo en la realització dels treballs. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Presentar i defensar les diferents tasques que sorgeixen de l'organització de l'assignatura
|
20% |
Treballs |
|
Realització d’un treball en grup vinculat a diferents temàtiques de l’assignatura
|
45% |
Proves de desenvolupament |
|
Realització de proves avaluatives sobre el contingut donat a l’assignatura |
35% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es realitzaran seminaris de lectures, treball de recerca o altres tipus d'exercicis que consistiran en el 45% de la nota; exposicions orals amb un 20% de pes a la nota; i, finalment un 35% de la nota que correspondrà a una prova de desenvolupament. El primer dia de classe cada professor/a especificarà els paràmetres anteriors en el seu programa concret. Cal tenir totes les parts de l'assignatura aprovades per poder superar-la. Es preveu una segona convocatòria per a l'alumnat que no superi les proves de la primera. En aquest cas, consistirà en una prova de coneixements. L'assistència és obligatòria. Només s'avaluarà l'alumnat que hagi assistit al 80% de les classes (teoria i seminaris). No s'acceptarà cap tipus de certificat per justificar una falta. Es contempla una avaluació alternativa (no presencial), a la qual poden acollir-se els i les estudiants que així ho sol·licitin a la coordinadora de l'assignatura durant el mes de setembre fins a finals d'octubre. Després d'aquest termini NO serà possible acollir-se al pla alternatiu. La participació a l'aula i en altres activitats formatives de caràcter voluntari que es proposin des de l'assignatura només tindrà repercussió en la qualificació final si totes les parts de l'assignatura estan aprovades. D'acord amb la normativa vigent el professor/a podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a. Es seguiran les instruccions marcades per la URV referent al reglament del règim disciplinari dels estudiants i el document de prevenció, detecció i tractament del plagi en la docència. En ambos casos s'aplicaran les mesures establertes en els documents. |
Bàsica |
Aubert, A., Flecha, A., Garcia, C., Flecha, R., & Racionero, S. , Aprendizaje dialógico en la Sociedad de la Información, Hipatia, 2008
Bowen, J., Historia de la educación occidental, Herder, Última edició disponible
Kottak, C.P., Introducción a la antropología, espejo para la humanidad, McGraw-Hill, Última edició disponible
Flecha, R., ed, Successful educational actions for inclusion and social cohesion in Europe, Springer, cop. 2015, Última edició disponible
Durkheim, E., Educació i sociologia, Eumo, Última edició disponible
Beck-Gernsheim, E. , La reinvención de la família: en busca de nuevas formas de convivencia, Paidós, Última edició disponible
Burggraf, J., ¿Qué quiere decir género? En torno a un nuevo modo de hablar, Promesa, Última edició disponible
Harris, M. , Antropología Cultural, Alianza, Última edició disponible
Freire, P. , Pedagogía del Oprimido, Siglo XXI, Última edició disponible
Giroux, H., La inocencia robada: juventud, multinacionales y política, Morata, Última edició disponible
Biglia, B., & Luna, E., Reconocer el sexismo en espacios participativos, Investigación Educativa, 2012
Apple, M.W., & Beane, J.A. , Escuelas Democráticas, Morata, Última edició disponible
García, C., Diálogo y aprendizaje, Cultura y Educación, 2009
Aubert, A., Garcia, C., & Racionero, S. , Aprendizaje dialógico, Cultura y Educación, 2009
Garcia, C., Ruíz, L., Puigvert, L., & Rué, L., Hipatia de Alejandria. Un equipo plural de científicas desvela la verdad sobre la primera mujer de ciencia, Hipatia, Última edició disponible
Garcia Yeste, C.; El Miri, O.; Álvarez, P.; & Morlà, T., Muslim women wearing the niqab in Spain: Dialogues around discrimination, identity and freedom, International Journal of Intercultural Relations, 2020
Morlà-Folch, T., Ríos González, O., Mara, L.C., & García Yeste, C., Impact of the extension of learning time on the learning space of the platform for people affected by mortgages Tarragona, Learning, Culture and Social Interaction, 2020
Racionero, S.; Ugalde, L., Merodio, G.; Gutiérrez, N., “Architects of their own brain”. Social impact of an intervention study for the prevention of gender-based violence in adolescence, Frontiers in Psychology, 2020
Roca, E.; Melgar, P.; Gairal-Casadó, R.; & Pulido, M., ). Schools That ‘Open Doors’ to Prevent Child Abuse in Confinement by COVID-19, Sustainability, 2020
Gairal, R., Garcia, C., Novo, M.T., & Salvadó, Z., Out of school learning scientific workshops: Stimulating institutionalized Adolescents’ educational aspirations, Children and Youth Services Review, 2019
Girbés-Peco, S., Gairal-Casadó, R., & Torrego-Egido, L., Participación de mujeres gitanas y marroquíes en la formación de familiares: beneficios educativos y psicosociales, Cultura y Educación, 2019
Rios-Gonzalez, O., Puigvert, L., Sanvicen, P., Aubert, A., Promoting zero violence from early childhood: a case study on the prevention of aggressive behavior in Cappont Nursery, European Early Childhood Education Research Journal, 2019
Garcia, C., Gairal, R., Munté, A., Plaja, T., Dialogic literary gatherings and out-of-home child care: Creation of new meanings through classic literature, Child & Family Social Work, 2018
Garcia Yeste, C., Morlà, T., & Ionescu, V., Dreams of Higher Education in the Mediterrani School Through Family Education, Frontiers in Education, 2018
Luxán Serrano, M. & Biglia, B., The sage encyclopedia of children and childhood studies (Vol. 1, pp. 746-749, Family. In D. Cook (Ed.),, 2020
Biglia, B., Feminismo(s): hibridaciones frente a diferencialismos, Oñati Socio-Legal Series, 2020
Biglia, B. & Luxán Serrano, M., Women and children. In D. Cook (Ed.), The sage encyclopedia of children and childhood studies, 2020
Biglia, B.; Jiménez, E., Respuestas formativas radicales para afrontar un problema estructural y capilar, Alzira: Neopàtria, 2018
|
|
Complementària |
Willis, P., Aprendiendo a trabajar , Akal, Última edició disponible
Lisón, C. , Introducción a la antropología social y cultural. teoría, método y práctica, Akal, Última edició disponible
Ballarín, P., Educación de las mujeres en la España contemporánea (siglos XIX-XX), Síntesis, Última edició disponible
Kottak, C.P., Antropología cultural, McGraw-Hill, Última edició disponible
Illich, I. , La Sociedad desescolarizada , Barral, Última edició disponible
Housel, D.J., Historia de la escuela, Shell education pub, Última edició disponible
Aguado, T. , Pedagogía intercultural, McGraw-Hill, Última edició disponible
Ander-Egg, E., Introducción a las técnicas de investigación social, Humanitas, Última edició disponible
Morín, E., Los siete saberes necesarios para la educación del futuro, Paidós, Última edició disponible
Asensio, J.M., Una educación para el diálogo, Paidós, Última edició disponible
Becker, G. , Tratado sobre la familia, Alianza, Última edició disponible
Beck, U. , La sociedad del riesgo: hacia una nueva modernidad, Paidós, Última edició disponible
Ruíz Berrio, J., La cultura escolar de Europa. Tendencias históricas emergentes, Biblioteca Nueva, Última edició disponible
Butler, J., Deshacer el género, Paidós, Última edició disponible
Flecha, R., Compartiendo palabras: el aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo, Paidós, Última edició disponible
Puigvert, L., Oliver, E., Valls, R., & Garcia, C., De la superstición a la ciencia: actuaciones de éxito desde la investigación que generan transformación social, Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 2012
Garcia, C., & Yuste, M. , La formación de las familias para el aprendizaje de la comunidad, Cuadernos de Pedagogía, 2012
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|