DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) PROCESSOS I CONTEXTOS EDUCATIUS Codi 11904002
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
18 Formació bàsica Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
RENTA DAVIDS, ANA INÉS
GUTIÉRREZ PORLÁN, ISABEL
Adreça electrònica franciscojavier.gracia@urv.cat
anaines.renta@urv.cat
Professors/es
GRACIA SANCHO, FRANCISCO JAVIER
RENTA DAVIDS, ANA INÉS
Web
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.&nbsp;</p><div><br /></div><div>En aquesta matèria es tractaran les temàtiques relacionades amb les bases fonamentals i històriques de l'educació, els elements que configuren l'acció educativa, les condicions institucionals que emmarquen la pràctica educativa, els models educatius i la seva evolució històrica, el sistema educatiu i els condicionants polítics i legislatius de l'activitat educativa en educació, la planificació dels processos d'ensenyament-aprenentatge, l'observació sistemàtica i l'anàlisi de contextos educatius i l'organització de l'espai escolar a l'aula. </div><div><br /></div><div><p class="MsoNormal">En aquesta assignatura la docència es farà mitjançant amb classes inverses. És a dir, les classes teòriques es faran a distància i s’aprofitarà la presencialitat, en primer lloc, per reforçar els conceptes teòrics més complexos i, en segon lloc, per&nbsp;&nbsp;dur a terme les classes més pràctiques.</p><br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1: INTRODUCCIÓ Al MÓN EDUCATIU: Elements que configuren l'acció educativa. 1.1 El sistema educatiu
1.2 Professionals i equips educatius
1.3 Institucions educatives
BLOC 2: PROCESSOS EDUCATIUS: La planificació i la programació educativa 2.1 Introducció a la programació
2.2 Components de la planificació
2.3 Taxonomies
BLOC 3: ELS CONDICIONANTS POLÍTICS, LEGISLATIUS I SOCIALS DE L'ACTIVITAT EDUCATIVA 3.1 Drets humans i drets dels infants
3.2 Normativa i legislació de la infància i de l'adolescència
3.3 Situacions límits en l'àmbit educatiu i la seva prevenció i intervenció
BLOC 4: ELEMENTS QUE INTERVENEN EN ELS CONTEXTOS EDUCATIUS 4.1 Infants
4.2 Adults
4.3 Relacions educatives

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A8
B1
B4
1 1 2
Treballs
A6
A10
B5
B6
C2
C3
72 144 216
Sessió Magistral
A8
B1
B4
72 144 216
Atenció personalitzada
B4
6 6 12
 
Proves de desenvolupament
Aei1
Aei9
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de la matèria i dels seus requeriments: competències, continguts, metodologia i avaluació. Establiment de dinàmiques de coneixement personal. Formació de grups de treball.
Treballs Activitats extenses que l'alumne ha de presentar al professor.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura per part del professor/a amb la utilització de suport material, especialment les TIC. Es facilita la participació de l'alumnat.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada del professor respecte al desenvolupament de l'assignatura i els treballs a realitzar

Atenció personalitzada
Descripció
A fi de promoure l'autoregulació de l'aprenentatge, els alumnes tindran tutories per resoldre els dubtes i fer el seguiment del seu procés instructiu, tant a nivell individual com a nivell grupal.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A6
A10
B5
B6
C2
C3
L'estudiant ha de realitzar un treball individual i treballs en equip. 30%
Proves de desenvolupament
Aei1
Aei9
Exàmenes 50%
Altres  

Participació en classe

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura cal APROVAR les proves de desenvolupament, els treballs en equip i el treball individual indicats a la Guia Docent

Es considera aprovat una puntuació superior o igual a 5; puntuació que s'haurà d'assolir de forma independent en cadascuna de les tres activitats amb pes directe a la nota. (Prova escrita, treballs en equip i treball individual). L'alumnat que no superi alguna d'aquestes activitats tindrà opció a una segona convocatòria proposada pel/per la professor/a. El lliurament de les activitats de recuperació es concentraran al final del període lectiu.

L'assistència a classe és recomanada i obligatòria. L'alumnat que no assisteixi amb regularitat a les classes presencials (80% de les classes com a mínim), haurà de fer i superar un treball complementari (Pla Alternatiu) a efectes de qualificació de l'apartat d'activitats de classe. L'alumnat ha de comunicar al/a la professor/a de la matèria al principi de curs (setembre i octubre), si es dona el cas, la necessitat de realitzar el Pla Alternatiu.


Fonts d'informació

Bàsica Carreño, M, Teorías e instituciones contemporáneas de educación, 2000, Madrid. Sintesis
Perrenoud, P., Diez nuevas competencias para enseñar, 2006, Barcelona. Graó
Sánchez, J.C., Compendio de Didàctica General, 2008, Madrid: CCS
Martín, E i Moreno, A., Competencia para aprender a aprender, 2007, Madrid. Alianza
Marina J. i Bernabeu R., Competencia social y ciudadana, 2007, Madrid. Alianza
Puig, J. i Martín, X., Competencia en autonomía e iniciativa personal, 2007, Madrid. Alianza
Zayas, F. i Pérez, P., Competència en la comunicación lingüística, 2007, Madrid. Alianza
Sanmartí, N., 10 ideas clave. Evaluar para aprender, 2007, Barcelona. Graó
Zabala, A. i Arnau, L., 11 ideas clave. Cómo aprender y enseñar competencias, 2007, Barcelona. Graó
Relats, V., Què vol dir ser mestre avui? Reflexions al voltant del compromís ètic del professorat., 2013, Barcelona. Fund. Jaume Bofill

Complementària Perrenoud, P., Cuando la escuela pretende preparar para la vida., 2012, Barcelona. Graó
Beltran, M. y otros, La secuencia formativa: fases de desarrollo y de síntesis, 2006, Barcelona. Graó
Bixio, Cecilia, Cómo planificar y evaluar en el aula: propuestas yejemplos., 2007, Alcalá de Guadaíra: MAD
De La Torre, S., Oliver, C., Sevilla, L., Estrategias didácticas en el aula: buscando la calidad y la innovación., 2008, Madrid. UNED
Guirado, A. (Coord.), Altas capacidades intelectuales, 2012, Barcelona. Graó
Gardner, H. i Davis, K., La generación APP, 2015, España. PlanetadeLibros

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent