DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LLENGÜES I LECTO-ESCRIPTURA I Código 11904102
Titulación
Doble titulació de grau d'Educació Infantil i d'Educació Primària (2013)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Segon AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
VERRIER DELAHAIE, JAIME
Correo-e jaime.verrier@urv.cat
carmen.castillo@urv.cat
Profesores/as
VERRIER DELAHAIE, JAIME
CASTILLO PERALTA, CARMEN
Web
Descripción general e información relevante A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Aquesta asignatura preten abordar l’evolució del lllenguatge a l’educació infantil per tal de crear, reproduir i aplicar situacions d’ensenyament i aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 Aei6 Conèixer l'evolució del llenguatge en la primera infància, saber identificar possibles disfuncions i vetllar per la seva correcta evolució. Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües. Expressar-se oralment i per escrit i dominar l'ús de diferents tècniques d'expressió.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 Aei6 Elabora situacions d'aprenentatge de la llengua a l'etapa.
Elabora unitats didàctiques referents a les metodologies de l'ensenyament d'una llengua estrangera corresponents a l'etapa.
Coneix el currículum de la llengua d'aquesta etapa, així com les teories sobre l'adquisició i el desenvolupament.
Coneix les metodologies de l'ensenyament d'una llengua estrangera corresponents a l'etapa.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Marc teòric. Terminologia bàsica.
2. Bases psicolingüístiques de l’adquisició de la llengua. 2.1. Teories de l’adquisició

2.2. Desenvolupament lingüístic dels infants
3. Adquisició de la llengua oral. Metodologia i estratègies. 3.1 Comunicació

3.2 Llenguatge

3.3 Parla
4. La immersió lingüística. 4.1 Introducció a la llengua vehicular d'aprenentatge

4.2 Llengua i context

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 2 3
Sessió Magistral
A6
18 12 30
Debats
A6
6 12 18
Presentacions / exposicions
A6
10 30 40
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A6
10 30 40
Treballs
A6
5 10 15
Atenció personalitzada
A6
1 1 2
 
Proves de desenvolupament
Aei6
1 1 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats introductòries de l'assignatura on es presentaran els conceptes emprats a l'assignatura.
Sessió Magistral Les sessions magistrals presentaran, exemplificaran i reflexionaran sobre els conceptes emprats a l'assignatura.
Debats Debats on es reflexionaran i es debatran els conceptes emprats a l'assignatura així com els aspectes relacionats amb les etapes de l'infant, la problemàtica social que envolta les situacions multiculturals i les metodologies.
Presentacions / exposicions Presentacions on s'exposaràn les metodologies emprades als PBL.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Anàlisi de la problemàtica i resolució a través de metdologies concretes, degudament justificades i detallades.
Treballs El treball pretén sintetizar la reflexió de l'estudiant i servir de compilació del material treballat i desenvolupat.
Atenció personalitzada Atenció per a la resolució de problemes relacionats amb els treballs ABP.

Atenció personalitzada
descripción
L'atenció personalitzada respon a les demandes del dubtes dels estudiants que no es puguin treballar a classe ni a través de la bibliografia o altres fonts competents. Es fixarà a través de tutories amb cita prèvia.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentacions / exposicions
A6
Es tindrà en compte la pertinença dels continguts desenvolupats i així com la motivació i la capacitat de resoldre els dubtes plantejats.
Es valorarà l'avaluació entre iguals així com la col·laboració en la sessió a través de dubtes pertinents.
5%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A6
Es tindrà en compte la capacitat de resolució de les problemàtiques plantejades així com l'anàlisi, la justificació i el plantejament. 5%
Treballs
A6
S'avaluaran la síntesi i la reflexió dels continguts treballats al llarg de l'assignatura així com el plantejament dels continguts i la coherència, pertinença i motivació de les activitats compilades. 45%
Proves de desenvolupament
Aei6
S'avaluarà els coneixements teòrics, l'anàlisi i el seu plantejament.
Es valorarà la motivació i l'evolució de l'estudiant
45%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.

Convocatòries d'exàmens:

- L'alumne té dret a una segona convocatòria d'examen en cas de suspendre la primera

- No es contempla la 2a convocatòria com una oportunitat de pujar nota.

Avaluació:

- S'aplicaran els criteris de correcció lingüística de la URV

- Hi haurà un pla alternatiu pels alumnes que no assisteixen a classe per causa justificada. Es consensuarà amb l'alumne a l'inici del curs.

Presentació de treballs:

- Tot treball presentat més allà de la data límit marcada tindrà una penalització del 25%.

- No s'acceptaran treballs passat 15 dies de la data límit de presentació fixada en l'espai Moodle de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

ALVAREZ, C. (2017).  Les lleis naturals del nen.  Barcelona. Ed. Arpa.

AMORÓS, E. (2013 ).  44 experiències (0-3) . Barcelona. Graó. 

ARNAU, J. (1998 ).  Els Programes d'immersió: una perspectiva europea . Barcelona: Publicacions de la Universitat de Barcelona. 

ARRIAZA, J.C. (2009).  La estimulación del lenguaje oral. CEPE. Madrid.

ARTIGAL, J.M. (1989 ).  La Immersió a Catalunya : consideracions psicolingüístiques i sociolingüístiques . Vic: Eumo. 

BADIA, D./ VILÀ, N. Contes per fer i refer, Graó, Barcelona.

BARRACHINA, A. / MUÑOZ, Ll. / MARRÓN, E. (2010 ).  Psicologia del llenguatge (2a ed.). Barcelona: UOC.

BIGAS, M. / Correig, M. (2001).  Didáctica de la lengua en Educación Infantil, Síntesis, Educación, Madrid.

BONMARTÍ, Ricard (2009).  Poesia a l’escola. Com fer grans lectors i recitadors. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat. 

BRONCKART,J-P. (2007 ).  Desarrollo del lenguaje y didáctica de las lenguas . Madrid, Buenos Aires.

CAMPS, A. / MILIAN, M. / BIGAS, M / CAMPS, M. (2010).  L'ensenyament de l'ortografia. Graó.

CASSANY, Daniel (2002 ). Ensenyar llengua (7a ed.). Barcelona: Graó. 

CASTELLÀ, J.M. / COMELLES, S. / CROS, A. / VILÀ, M. (2007).  Entendres(s) a classe. Graó.

DÍEZ DE ULZURRUM, A. (2009).  L'aprenentatge de la lectoescriptura des d'una perspectiva constructivista. Vol.I. Graó. Barcelona.

FERRER, I. (2012).  L'artesania de la comunicació.  Graó. Barcelona.

FONS, M. (1999).  Llegir i escriure per viure. La Galera. Barcelona.

GISPERT, D. / RIBAS, L.  (2006).  Racó de sons i sorolls.  Edicions l'Àlbert.  Barcelona.

GLEASON, J.B. (2010 ).  El Desarrollo del lenguaje (7a ed.). Madrid: Pearson Prentice Hall. 

LLINÀS, M. (2006 ). Primeres paraules : com aprenen a parlar els nostres fills . Barcelona: Empúries. 

L'Ús del llenguatge a l'escola : propostes d'intervenció per a l'alumnat amb dificultats de comunicació i llenguatge (2004 ) (2a ed.). [Barcelona]: Generalitat de Catalunya Departament d'Educació. 

PALOU, J. (2005 ).  La Llengua oral a l'escola : 10 experiències didàctiques . Barcelona: Graó. 

PEREÑA, M. (coord.) (2018).  Enseñar y aprender lenguas en un modelo educativo plurilingüe (1a). Barcelona : Horsori.

PRADILLA, M.À. (1998).  El món dels sons. Edicions Alambor. Benicarló.

RECASENS, M.  Cómo estimular la expresión oral en clase.  Aula Pràctica.Edic. CEAC.  Barcelona.

SÁNCHEZ MIGUEL, E. (2010).  La lectura en el aula. Qué se hace, qué se debe hacer y qué se puede hacer. 2010.

SÁNCHEZ, M. (1999).  Aprenent i ensenyant a parlar. Pagès editors.

SÁNCHEZ-CANO, M. (2009).  La conversa en petits grups a l'aula. Graó, Barcelona.

SERRA, M. (2000 ).  La Adquisición del lenguaje . Barcelona: Ariel. 

TAMMET, D ( 2017).  La conquista del cerebro. Barcelona. Blakie Books S.L.U

TEBEROSKY, A.  (2003 ). Contextos de alfabetización inicial . Barcelona: Universitat de Barcelona. ICE  

TEBEROSKY, A. (1992).  Aprendiendo a escribir.ICE- Horsori. Barcelona,

TEBEROSKY, A. (2001).  Proposta constructivista per aprendre a llegir i escriure,  Vicens Vives, Barcelona

VIGOTSKI, L.S.,(1989).  Adquisició i desenvolupament del llenguatge. Graó, Barcelona.

VILA, I. (2006 ). Llengua, escola i immigració: un debat obert . Barcelona: Graó.

Webgrafia

www.xtec.cat (Departament d’Educació) www.unamadecontes.cat

www.fundaciongsr.es (Fundación Germán Sánchez Ruipérez )

www.rosasensat.org (Seminari de Bibliografia Infantil i Juvenil Rosa Sensat)

www.celinealvarez.org/

 

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.