DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES SOCIALS II Código 11904116
Titulación
Doble titulació de grau d'Educació Infantil i d'Educació Primària (2013)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
9 Obligatòria Cinquè AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
GRAU FERRER, VICTOR
PONS ALTES, JOSEP MARIA
Correo-e josepmaria.pons@urv.cat
victor.grau@urv.cat
Profesores/as
PONS ALTES, JOSEP MARIA
GRAU FERRER, VICTOR
Web
Descripción general e información relevante

A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.

L'assignatura pretén activar en els futurs mestres una visió àmplia de com tractar les diverses disciplines socials a les aules de Primària, amb un treball específic de l'aprenentatge cooperatiu.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 Aep1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 Aep2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 Aep1 Utilitza els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències socials ( història, geografia i altres).
Comprèn la rellevància de les institucions públiques i privades per a una convivència pacífica i plural entre els pobles.
Reconeix l'aportació religiosa al patrimoni cultural
 Aep2 Aplica metodologies socials com un camí per a trobar resposta als fenòmens habituals de les ciències socials.
Resol problemes aplicant el pensament racional.
Demostra capacitat d'anàlisi i síntesi en exercicis preparats.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
tema Subtema
- Finalitats de l’ensenyament de les ciències socials.
- L’adquisició de les nocions socials.
- Conceptualització de les ciències socials.
- El treball cooperatiu a l’escola.
- Aportacions i propostes d’actuacions pels tres cicles d’educació primària. Mètodes i recursos d’ensenyament-aprenentatge.
- La selecció de continguts. Els conceptes clau.
- La investigació educativa en didàctica de les ciències socials.
- Treball amb fotografies i documents històrics.
- Aprofitament didàctic de recursos museístics.
- Tractament del disseny curricular.
- Preparació didàctica teòrico-pràctica d'una sortida.
- Implementació d’unitats de Ciències Socials des de la perspectiva cooperativa.
- El treball a l'aula des de les diverses disciplines socials: activitats pràctiques.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
Aep1
19 20 39
Seminaris
Aep2
B2
B3
11 35 46
Pràctiques a laboratoris
B2
B3
20 15 35
Treballs
Aep2
B2
B3
B4
C4
9 40 49
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B3
B4
11 25 36
Pràctiques de camp/sortides
Aep2
B3
C4
10 5 15
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
Aep1
B3
C4
1 0 1
Proves pràctiques
Aep2
B2
B3
C4
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Introducció a l'alumne en la mecànica del que serà l'assignatura, tot indicant quins seran els punts forts de desenvolupament.
Sessió Magistral Reflexió sobre els conceptes essencials de la Didàctica de les Ciències Socials. Explicació pautada de les idees fonamentals de les disciplines socials que han de ser aplicades a l'aula. Lectures.
Seminaris Formació sobre els problemes socials a resoldre per una professionalització didàctica, amb iniciatives pràctiques.
Pràctiques a laboratoris Comprensió efectiva del tractament de les disciplines socials a l'Educació Primària. Exercicis adequats als cicles educatius.
Treballs Treball didàctic amb fotografies i documents. Domini exhaustiu del disseny curricular. Implementació d'unitats didàctiques des d'una perspectiva cooperativa. El tractament de la literatura científica aplicada a l'aula: comentaris de lectures.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es buscarà de l'alumne un treball d'anàlisi i de síntesi raonats respecte a pràctiques diversificades.
Pràctiques de camp/sortides Preparació i execució real de diverses possibles sortides a l'entorn urbà de Tarragona. Resolució d'activitats al Museu d'Història de Catalunya.
Atenció personalitzada Aclariment de conceptes i ajuda en l'aplicació de coneixements.

Atenció personalitzada
descripción

Si algun alumne presenta necessitats educatives pot parlar amb el professor per tal de fer les adaptacions que calgui. L'atenció personalitzada es durà a terme sobretot en horaris d'atenció d'estudiants, on s'aclariran tot tipus de dubtes.


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
Aep2
B2
B3
B4
C4
Treball didàctic amb fotografies i documents. Domini exhaustiu del disseny curricular. Implementació d'unitats didàctiques des d'una perspectiva cooperativa. El tractament de la literatura científica aplicada a l'aula: comentaris de lectures. 50
Proves de desenvolupament
Aep1
B3
C4
Proves sintètiques analítiques i sintètiques dels continguts treballats a les sessions magistrals. 20
Proves pràctiques
Aep2
B2
B3
C4
Exercicis pràctics del tractament de les ciències socials a l'Educació Primària. 30
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits lingüístics mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

És imprescindible lliurar tots els treballs establerts i aprovar el conjunt dels treballs (un mínim de 2,5 punts sobre 5). Si no se supera aquesta part, l'assignatura queda suspesa. En el cas de lliurar els treballs en segona convocatòria, es penalitzarà la nota en 1 punt.

Per a superar l'assignatura s'ha d'aprovar també el conjunt dels exàmens: un mínim de 2,5 punts sobre 5.

La segona convocatòria és una prova global dels exàmens de magistral, seminari i laboratori (5 punts) i està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. A l'alumne que hagi de fer aquest examen de recuperació, i que aprovi, a la nota final se li baixarà un punt però mantindrà igualment el seu aprovat i obtindrà com a mínim una qualificació de 5.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats que són avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a.


Fonts d'informació

Bàsica M. Feliu i X. Hernàndez, 12 ideas clave. Enseñar y aprender historia, Graó, 2011
J. Dean, Ensenyar història a Primària, Zenobita, 2008
K. Egan, La comprensión de la realidad en la educación infantil y primaria, Morata, 1991
F.X. Hernàndez, Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, Graó, 2002
H. Pluckrose, Enseñanza y aprendizaje de la historia, Morata - MEC, 2003
C. Trepat i P. Comes, El tiempo y el espacio en la didáctica de las ciencias sociales, UB - Graó, 1998
A. Gavaldà i J.M. Pons (ed.), El tractament de les ciències socials per a l'educació primària, URV, 2013
A. Gavaldà (ed.), El treball cooperatiu: una estratègia d'ensenyar i aprendre des de les ciències socials, URV i Universitat de Vic, 2016

Complementària A. Gavaldà (ed.), L'escola catalana en el context de la renovació educativa, Fundació d'Estudis Socials Josep Recasens, 2003
x, Revista Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, ,
x, Revista Investigación en la Escuela, ,
G. Andolfato et al., La Storia: istruzioni per l'uso. Materiali per la formazione di competenze temporali degli studenti, Tecnodid, 2002
C. Vidal i C. Barbeito, Construïm la pau, Intermón - Oxfam, 2004
J. Blyth, History in primary schools. A practical approach for teachers of 5 to 11 year-old children, Open University Press, 1989
M.C. Domínguez Garrido (coord.), Didáctica de las Ciencias Sociales para Primaria, Pearson, 2008
H. Cooper, Didáctica de la historia en la educación infantil y primaria, Morata - MEC, 2002
A. Gavaldà i J.M. Pons, La práctica como base en la enseñanza de las ciencias sociales. Un laboratorio para el Grado de Educación Primaria, Revista Investigación en la Escuela, núm. 89, 2016

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS, CIÈNCIES SOCIALS I LES MATEMÀTIQUES II/11904106
 
Otros comentarios
Hi ha una relació directa amb les assignatures de didàctica de les ciències experimentals, en la mesura que aborden també el coneixement del medi.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.