DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) HISTÒRIA MEDIEVAL D'ESPANYA Código 12204203
Titulación
Grau d'Història (2008)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa Tercer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ISLA FREZ, AMANCIO
Correo-e amancio.isla@urv.cat
Profesores/as
ISLA FREZ, AMANCIO
Web
Descripción general e información relevante Estudi del període medieval a la Península Ibèrica, segles V-XV.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d'innovació
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Coneix i comprèn l’evolució històrica de la Península Ibèrica.
Coneix en profunditat temes específics tant històrics com metodològics.
 A2 Coneix els diversos models d’estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
Sap seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que donen identitat a una època.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. La fi de l'Imperi a Hispania i les invasions. Hispania als segles IV i V. Les invasions "barbares” a Hispania. El regne de Tolosa.
2. El regne visigot. La formació del regne peninsular. L'època de la conversió al catolicisme. Les tensions polítiques. La fi del regne visigot.
3. La societat a l'època visigoda. La població (hispans i visigots, minories). Les classes socials (aristocràcia, colons i patrocinats, esclaus). L'administració central i local. La feudalització del regne visigot.
4. La conquesta musulmana i el califat omeia. La conquesta musulmana i els pactes. L'emirat i el poder omeia. Abd al-Rahman III i la proclamació califal. Al-Mansur i els seus successors. La població. Administració i fiscalitat.
5. Els regnes cristians septentrionals (ss. VIII-XI). El regne astur. El regne asturleonés. El regne de Pamplona. L'organització política.
6. La societat cristiana altmedieval. L'organització de el regne. L'aristocràcia i la pagesia. Fiscalitat i immunitat.
7. Els inicis de l'expansió. La dinastia navarresa a Castella-Lleó (segles X i prin. XII) La consolidació de la dinastia. La influència europea. L'època de les pàries. Els almoràvits.
8. Castella-Lleó al segle XII. La crisi successòria. L'Imperi d'Alfonso VII. Castella i Lleó a l'època dels cinc regnes.

9. Economía i societat a la Plena Edat Mitjana. Característiques generals. Pagesia i aristocràcia. La repoblació: àrees i trets. Les ciutats i l'activitat comercial. L'administració de el regne.
10. De la expansió a la crisi. L'expansió amb Fernando III. El regnat d'Alfons X. Les dificultats i la política monàrquica. Pere el Cruel i la guerra civil. L'administració del regne.
11. L'Església i la cultura a la Plena Edad Media. L'Església episcopal. Les reformes monàstiques: cluniacencs i cistercencs. Les ordres mendicants. Les universitats.
12. La crisi del segle XIV. Les mortandats. La resposta senyorial a les dificultats. Els conflictes socials.

13. Els Trastamara a Castella. La victòria nobiliària. Relacions europees. La reorganització del poder regi. L'enfrontament amb la noblesa.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 1 2
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
A1
B3
20 40 60
Sessió Magistral
A2
35 45 80
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves de desenvolupament
A1
A2
B3
2 2 4
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A2
1 1 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Reccorregut per al temari. Traball amb textos
Sessió Magistral Desenvolupament dels grans temes
Atenció personalitzada Atenció a l'aprenentatge de l'estudiant

Atenció personalitzada
descripción
Atenció a les activitats personals d'aprenentatge. Resolució de dificultats i dubtes

Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
A1
B3
Prova de preguntes curtes amb material. Lectura (article)
30%
Sessió Magistral
A2
Prova de desenvolupament dins del temari

70%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Les proves afecten les dues metodologies

La segona convocatòria és una prova de desenvolupament de caràcter total, pels alumnes que no han superat l'avaluació continuada.

En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle


Fonts d'informació

Bàsica DÍAZ MARTÍNEZ, P., , Hispania tardoantigua y visigoda, Madrid, Akal, 2007,
MANZANO, E., Historia de España. II. Épocas medievales, Barcelona, Crítica, 2010,
THOMPSON, E., Los godos en España, Madrid, Alianza, 2007,
ISLA, A. , La Alta Edad Media. Siglos VIII-XI, Madrid, Síntesis, 2002,
SALVATIERRA, V.; CANTO, A., Al-Ándalus. De la invasión al califato de Córdoba, Madrid, Síntesis,
GUINOT, E. , La Baja Edad Media en los siglos XIV-XV. Economía y sociedad, Madrid, Síntesis,
ÁLVAREZ BORGE, I., La Plena Edad Media. Siglos XII-XIII La Plena Edad Media. Siglos XII-XIII, Madrid, Síntesis,
MONSALVO, J.M., La Baja Edad Media en los siglos XIV-XV. Política y cultura, Madrid, Síntesis, 1999,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.