Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1 |
Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori. |
| A2 |
Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d'innovació |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1 |
Coneix i comprèn l’evolució històrica de la Península Ibèrica.
Coneix en profunditat temes específics tant històrics com metodològics.
| | A2 |
Coneix els diversos models d’estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
Sap seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que donen identitat a una època.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B3 |
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
1. La fi de l'Imperi a Hispania i les invasions. |
Hispania als segles IV i V. Les invasions "barbares” a Hispania. El regne de Tolosa. |
2. El regne visigot. |
La formació del regne peninsular. L'època de la conversió al catolicisme. Les tensions polítiques. La fi del regne visigot. |
3. La societat a l'època visigoda. |
La població (hispans i visigots, minories). Les classes socials (aristocràcia, colons i patrocinats, esclaus). L'administració central i local. La feudalització del regne visigot. |
4. La conquesta musulmana i el califat omeia. |
La conquesta musulmana i els pactes. L'emirat i el poder omeia. Abd al-Rahman III i la proclamació califal. Al-Mansur i els seus successors. La població. Administració i fiscalitat. |
5. Els regnes cristians septentrionals (ss. VIII-XI). |
El regne astur. El regne asturleonés. El regne de Pamplona. L'organització política.
|
6. La societat cristiana altmedieval. |
L'organització de el regne. L'aristocràcia i la pagesia. Fiscalitat i immunitat.
|
7. Els inicis de l'expansió. La dinastia navarresa a Castella-Lleó (segles X i prin. XII) |
La consolidació de la dinastia. La influència europea. L'època de les pàries. Els almoràvits. |
8. Castella-Lleó al segle XII. |
La crisi successòria. L'Imperi d'Alfonso VII. Castella i Lleó a l'època dels cinc regnes.
|
9. Economía i societat a la Plena Edat Mitjana. |
Característiques generals. Pagesia i aristocràcia. La repoblació: àrees i trets. Les ciutats i l'activitat comercial. L'administració de el regne. |
10. De la expansió a la crisi. |
L'expansió amb Fernando III. El regnat d'Alfons X. Les dificultats i la política monàrquica. Pere el Cruel i la guerra civil. L'administració del regne. |
11. L'Església i la cultura a la Plena Edad Media. |
L'Església episcopal. Les reformes monàstiques: cluniacencs i cistercencs. Les ordres mendicants. Les universitats. |
12. La crisi del segle XIV. |
Les mortandats. La resposta senyorial a les dificultats. Els conflictes socials.
|
13. Els Trastamara a Castella. |
La victòria nobiliària. Relacions europees. La reorganització del poder regi. L'enfrontament amb la noblesa. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
|
20 |
40 |
60 |
Sessió Magistral |
|
35 |
45 |
80 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
2 |
4 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Introducció a l'assignatura |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
Reccorregut per al temari. Traball amb textos |
Sessió Magistral |
Desenvolupament dels grans temes |
Atenció personalitzada |
Atenció a l'aprenentatge de l'estudiant |
descripción |
Atenció a les activitats personals d'aprenentatge. Resolució de dificultats i dubtes
Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21
s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal
de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades
amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
|
Prova de preguntes curtes amb material. Lectura (article) |
30% |
Sessió Magistral |
|
Prova de desenvolupament dins del temari
|
70%
|
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Les proves afecten les dues metodologies La segona convocatòria és una prova de desenvolupament de caràcter total, pels alumnes que no han superat l'avaluació continuada. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle |
Bàsica |
DÍAZ MARTÍNEZ, P., , Hispania tardoantigua y visigoda, Madrid, Akal, 2007,
MANZANO, E., Historia de España. II. Épocas medievales, Barcelona, Crítica, 2010,
THOMPSON, E., Los godos en España, Madrid, Alianza, 2007,
ISLA, A. , La Alta Edad Media. Siglos VIII-XI, Madrid, Síntesis, 2002,
SALVATIERRA, V.; CANTO, A., Al-Ándalus. De la invasión al califato de Córdoba, Madrid, Síntesis,
GUINOT, E. , La Baja Edad Media en los siglos XIV-XV. Economía y sociedad, Madrid, Síntesis,
ÁLVAREZ BORGE, I., La Plena Edad Media. Siglos XII-XIII La Plena Edad Media. Siglos XII-XIII, Madrid, Síntesis,
MONSALVO, J.M., La Baja Edad Media en los siglos XIV-XV. Política y cultura, Madrid, Síntesis, 1999,
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|