tema |
Subtema |
TEMA I. INTRODUCCIÓN. |
1. Arte: historia de un concepto.
2. Arte: definiciones antigua y moderna.
3. Reflexiones sobre la indefinición contemporánea. |
TEMA II. LA BIOGRAFÍA DEL ARTISTA: VASARI. |
1. La teoría del arte en el Renacimiento.
2. Presentación de "Las vidas de los más excelentes arquitectos, pintores y escultores italianos desde Cimabue hasta nuestros días".
3. Las "edades" según Vasari.
4. Conceptos claves: "maniera", "disegno", "grazia". |
TEMA III. LA TEORÍA DEL ARTE DE LA ILUSTRACIÓN. |
1. Antecedentes: la teoría del arte del siglo XVII. Clasicismo y Academia.
2. Estética, Historia del arte y crítica de arte: Baumgarten, Winckelmann y Diderot.
3. Winckelmann-Lessing.
4. La estética empirista. |
TEMA IV. J. C. BURCKHARDT Y LA ESCUELA DE VIENA.
|
1. J. C. Burckhardt.
2. M. Dvôrak.
3. A. Riegl.
|
TEMA V. ICONOGRAFÍA E ICONOLOGÍA. |
1. La formulación del método iconológico: A. Warburg.
2. E. Panofsky: “Iconografía e iconología”.
3. E. H. Gombrich: “Objectivos y límites de la iconología”.
|
descripción |
Donada la situació d'emergència
sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria
individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i
altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser
presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com
es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial,
per correu electrònic, Moodle...)
Com que l'assignatura durant aquest curs no s'impartirà, caldrà que els estudiants es posin en contacte per mail amb la professora per concertar una entrevista. |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
L'avaluació consistirà en una prova de desenvolupament (80%) i la presentació per escrit dels comentaris de text (20%). La prova de desenvolupament cal aprovar-la per a poder fer mitja amb l'altra activitat. Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle). |
Básica |
BARASCH, M., Teorías del arte. De Platón a Winckelmann., Alianza., Madrid, 1991.
BOZAL, V. (Editor), Historia de la ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas (2 Vol.)., Visor., Madrid, 2000.
FREELAND,C., Pero, ¿ésto es arte? Una introducción a la teoría del arte., Cátedra., Madrid, 2003.
GOMBRICH, E., Meditaciones sobre un caballo de juguete y otros ensayos sobre teoría del arte., Debate., Madrid, 2002.
GOMBRICH, E., Tributos., FCE, México, 1991.
JIMÉNEZ,J., Teoría del arte., Tecnos/Alianza., Madrid, 2002.
OCAMPO, E.; PERAN, M., Teorías del arte., Icaria., Barcelona, 1991.
TATARKIEWICZ, W., Historia de seis ideas., Tecnos., Madrid, 1988.
|
|
Complementaria |
|
Per a cada tema es lliurarà als estudiants una bibliografia específica. |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|