DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) HISTÒRIA DE LA MÚSICA I DE L'ESPECTACLE Codi 12214120
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Tercer 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
TAMARIT SUMALLA, MARIA ROSA
Adreça electrònica mariarosa.tamarit@urv.cat
Professors/es
TAMARIT SUMALLA, MARIA ROSA
Web http://http://lettere.wix.com/inmusica/rosa-tamarit-sumalla#!__rosa-tamarit-sumalla
Descripció general i informació rellevant

L’assignatura proposa un recorregut singular a través de la Història de la Música i l’Espectacle, des del segle XVI fins als inicis del segle XXI, sempre dins el context de les cultures que anomenem occidentals. El principal fil conductor del programa serà la idea del retorn, la mirada enrere que vol recuperar llenguatges antics  i que, sovint sense intenció de fer-ho, esdevé motor d’innovació,inflexió o canvi de paràmetres estètics. El punt on confluiran els esmentats retorns serà, inevitablement , la Tragèdia, des d’una experimentació que vol ser,de fet, un exercici de reconstrucció arqueològica sense vestigis sonors. Aquesta paradoxa esdevindrà essencial per consolidar tècniques compositives que ens duran, des dels dies de la “Camerata Fiorentina”fins als temps de Wagner, al desenvolupament o a l’amplificació fins als seus propis límits dels gèneres musicals amb contingut dramàtic, recuperant formes i recursos teatrals atribuïts als models heretats de la Grècia antiga


Aquesta assignatura haurà de jugar amb la presencialitat i la virtualitat en tants per cent que encara no podem determinar. Durant el mes de setembre i abans de l’inici de les classes, el calendari amb totes les activitats docents previstes (horaris i espais) estarà a l’abast de l’estudiantat

En cas que es necessiti traducció de continguts al casstellà, anglès, francès, italià o alemany, podeu establir contacte amb mariarosa.tamarit@urv.cat

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Aplicar la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes, cerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesi, formulació ordenada de conclusions.
 A5 Aplicar la interdisciplinarietat en l’àmbit de les ciències humanes.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Reeix en l’ús d’eines i recursos bàsics per aplicar-los a la investigació històrica.
 A5 Aplica i assimila una visió global sobre la Història de la Música i l’Espectacle a Occident des del Renaixement fins al món contemporani.
Assoleix la terminologia i els coneixements necessaris per analitzar i interpretar les Arts escèniques, i la seva evolució en relació als avenços tecnològics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’informació
 B4 Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. Música i contingut dramàtic: De la Tragèdia a l’Òpera (segles XVI-XVII)

El contingut teatral dins l’obra artística: el teatre a l’Edat Moderna, de la catarsi atmosfèrica a la catarsi afectiva.

Tragèdia: una visió de conjunt.Aristòtil i la Poètica.

Contextualització: l’adveniment dels gèneres musicals amb contingut teatral entre el Renaixement i el Barroc.

Commedia dell’Arte” versus “Dramma per musica”.

La paradoxa de la “Camerata fiorentina”: arqueologia musical i nous llenguatges. De la polifonia al recitatiu. El continu


William Shakespeare: caràcters humans, personatges tràgics. De Hamlet a Falstaff


TEMA 2. Arts escèniques, mite i Barroc (segles XVII-XVIII)

Mite i Òpera: de Claudio Monteverdi a C.W.Gluck. Reflexions sobre el mite d’Orfeu. Ôpera barroca i mitologia: un recorregut històric.

Giacomo Carissimi:Oratori, dramatúrgia musical i antiguitat tràgica.

Dones, música i Barroc:del “Concerto delle Dame” a Barbara Strozzi. Espais i paràmetres de recepció. Dona i Lament: de l’Ariadna de C. Monteverdi a l’Antígona de T.Traetta

Erotisme i èxtasi en música:retorns o ritus en clau barroca.

El gran teatre del món: espiritualitat, realitat i somni en l’univers de Calderón. Música escènica al Segle d’Or hispà.

Molière versus J.B. Lully: espectacle i poder a la França de Lluís XIV.

.
TEMA 3. De l’or a les llums. El Gran Segle (XVIII) D’A. Vivaldi a G.F. Haendel: oratori, òpera i
retorns. De Montezuma a Xerxes

La reforma del llenguatge operístic de C.W. Gluck: contingut dramàtic ,mite i emoció dinàmica. C. Goldoni i el nou teatre dels sentiments.

El classicisme musical: innovació i arqueologia sense vestigis. Classicisme vienès, de J.Haydn a F. Schubert.

W. A. Mozart i el seu temps: d’Idomeneu a la Flauta Màgica.Tamino-Pamina com a nova lectura del Mite d’Orfeu.
TEMA 4. El Romanticisme musical.
(Segle XIX)
Introducció al Romanticisme musical: retorns i emprenedoria. Intimitat i grandesa.

Herois, monstres i amants: passió, transgressió i mort en l’imaginari estètic del segle XIX.

De L. V. Beethoven a G. Puccini: del Romanticisme al Verisme.

Nacionalismes, retorns i música: R. Wagner i G. Verdi. “Gesamtkunstwerk” i Tragèdia.

La Renaixença: mite i reviviscència. El moviment coral català. Richard Wagner i Catalunya: la música del pervindre. El Modernisme musical.
TEMA 5. De l’impressionisme a la contemporaneïtat (segle XX) L’impressionisme de C.Débussy i l’expressionisme de R.Strauss.

La segona escola de Viena: Arnold Schönberg, compromís i radicalitat. Música i arts plàstiques. Kandinsky-Schönberg.

El París dels ballets russos. El grup dels sis. Música i pluridisciplinarietat. Igor Stravinsky versus Manuel de Falla: sacralitats primigènies.

Frederic Mompou i el seu temps: música callada i retorns al segle XVI. de conjunt.

Òpera: els nous formats escenogràfics i conceptuals. Kurt Weill, Alban Berg i Dimitri Shostakovitx a vol d’ocell. Ôpera contemporània i Tragèdia.

Música o silenci?: de Dusapin a Cage.
Frederic Mompou i el seu temps: música callada i retorns.
Tema 6: Músiques populars i espectacle als segles XX-X-XI Propostes obertes (seminaris) L'adveniment del Jazz com a element generador d'espectacle. Aportacions i influències.

Del rock al grunge. Visions panoràmiques des de 1960 a l'actualitat.

Flamenc: arrels barroques i noves tendències. Evocant Camarón.

Música i reivindicació a Catalunya des dels 16 jutges

Músiques i fi de segle :de l'obra d'art a l'objecte de consum.

Neobarrocs: elements visuals, cultures de la post-modernitat i música. de Pink Floyd a Nirvana


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
4 1 5
Sessió Magistral
A2
A5
20 27 47
Fòrums de debat
A2
A5
8 8 16
Pràctiques de camp/sortides
A2
A5
15 10 25
Presentacions / exposicions
A2
A5
17 20 37
Atenció personalitzada
A2
A5
3 17 20
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Marc teòric amb pluja d'idees i propostes d'intervenció a l'aula
Sessió Magistral Sessió magistral amb comentaris sobre audició enregistrada
Fòrums de debat Fòrums virtuals interdisciplinars lligats a les pràctiques externes i a una observació de camp basada en el consum continuat de música i espectacle
Pràctiques de camp/sortides Assitència periòdica a espectacles, exposicions o altres esdeveniments relacionats amb la música.



Presentacions / exposicions Es fomentarà l'elaboració d'itineraris d'audició que es presentaran a l'aula en format seminari i per escrit en forma d'assaig
Atenció personalitzada Caldrà concertar com a mínim una tutoria amb la professora

Atenció personalitzada
Descripció

Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 es donarà una especial importància a l’atenció individualitzada i en petits grups, per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura.


La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...)

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Fòrums de debat
A2
A5
Intercanvi continuat d'idees dins dels fòrums virtuals oberts sobre temes relacionats amb el programa.
Inclou assistència a dos concerts o espectacles musicals i la seva crònica
Es valoraran tant contingut com l'expressió escrita.
15%
Pràctiques de camp/sortides
A2
A5
Assistència a les sortides proposades i discussió dins els fòrums virtuals de debat (es facilitaran les dates durant el mes de setembre)

Participació activa en l'organització de Jornades Multidisciplinàries
25%
Presentacions / exposicions
A2
A5
Es fomentarà l'elaboració d'itineraris d'audició que es presentaran a l'aula en format seminari i per escrit en forma d'assaig 20%
Altres  

Proves escrites de desenvolupament

40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).

Pel que fa a la segona convocatòria, hi haurà la possibilitat de realitzar una prova sumativa sense seguir l'avaluació continuada


Fonts d'informació

Bàsica Patrice Pavis, Diccionario del Teatro, Paidós Ibérica, Barcelona 1984
Alex Ross, Escucha esto, Seix barral, Madrid 2012
, , ,
Luigi Garbini, Breve historia de la música sacra, Alianza Música, Madrid 2009
Patrice Pavis, El análisis de los espectáculos, Paidós Ibérica, Barcelona 2000
Aaron Copland, Como escuchar la música, 1994, Fondo de cultura económica
Anna Beer, Armonías y suaves cantos.Las mujeres olvidadas de la música clásica, Acantilado, 2019 (2016)
Eugenio Trías, El canto de las sirenas, 2007, Galaxia Gutenberg: Círculo de lectores. Barcelona
Manuel Valls Gorina, Per comprendre la música, 1985, Edicions Destino, Barcelona
Igor Stravinsky, Poética Musical, 1987, Editorial Taurus, Madrid
Andrea Lanza, El siglo XX (3), ,
Gianfranco Vinay, El siglo XX (2), ,
Giulio Salvetti, El siglo XX (1), ,
Claudio Casini, El siglo XIX (2), ,
Renato di Benedetto, El siglo XIX (1), ,
Giorgio Pestelli, La época de Mozart y Beethoven, ,
Alberto Basso, La época de Bach y Haendel, ,
Lorenzo Bianconi, El siglo XVII, ,
Claudio Gallico, La época del humanismo y del renacimiento , ,
Societat Italiana de Musicologia, Historia de la música, 1986, Edicions Turner, Madrid
Stanley Sadie (editor i director), The new grove dictionary of music and musicians, 1988, Editorial Macmillan, London
Stanley Sadie i Alison Lathan, Guía Akal de la música, 2000, Ediciones Akal, Madrid
Oriol Martorell i Manuel Valls, Síntesi Històrica de la música catalana , 1985, Els llibres de la frontera, S. Cugat del Vallès
Ulrich Michaels, Atlas de la música (2), 1992, Ed. Alianza, Madrid
Ulrich Michaels, Atlas de la música (1), 1989, Ed. Alianza, Madrid
Gustave Kobbé, Tout l'opéra, 1982, Ed.R. Laffont, Paris
Robert P. Morgan, La música del siglo XX, ,
Leon Plantinga, La música romántica, ,
Philip Downs, La música clásica, ,
George Buelow, La música barroca, ,
Leeman L. Perkins, La música del renacimiento, ,
Paul Henry Lang (direcció i coordinació, Historia de la música del mundo occidental, 1992, Edicions Akal, S.A., Madrid
Alfred Einstein, La música en la época Romántica, 1086, Editorial Alianza Música, Madrid
Roger Alier, Guia Universal de l'Òpera, 2002, Edicions Robinbook, col. "Ma non trop
Kristine Forney y Joseph Machlis, Disfrutar de la Música, Akal Música, Madrid 2011
Miquel Desclot, L'edat d'or de la música, 2003, Editorial Angle, Barcelona
Enrico Fubini, La estética musical desde la antigüedad hasta el siglo XX, 1988, Editorial Alianza Música, Madrid
Diversos autors, Wagner i Catalunya, Edicions del Cotal, Barcelona, 1983
Paul Griffiths, Breve historia de la música occidental, Akal, Barcelona, 2006
Ellen Rosand, Opera in Seventeenth-Century Venice The Creation of a Genre, , 2007

A través de l'espai moodle trobareu referències a articles i altres fonts d'informació actualitzades en relació a cada capítol que s'aniran enriquint durant el curs. 

Complementària Siro Ferrone, Arlechino. Vita e avventure di Tristano Martinelli attore, Editorial Laterza, 2006
Omar Calabrese, L'età neobarocca, Laterza, Bari 1987
Ph. Béaussant, Passages. de la Rénaissance au Baroque, Fayard, paris 2006
TAMARIT SUMALLA, Rosa , Maria Magdalena, “ecce mulier”. Música plor i èxtasi en l’adveniment del Barroc, Arola editors, col.lecció Atenea, Tarragona, 2008
J. M. Corredor , Converses amb Pau Casals , Biblioteca Selecta, Barcelona, 1974
Iannis Xenakis , Música i arquitectura , Edicions d'Antoni Bosch, 1982

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent