DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) TECNOLOGIA AUDIOVISUAL I D'INTERNET Código 12224006
Titulación
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
9 Formació bàsica Primer AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
GRAU MASOT, JOSEP MARIA
Correo-e david.mauri@urv.cat
josepmaria.grau@urv.cat
gerard.gil@urv.cat
ester.sanchez@urv.cat
Profesores/as
MAURI ESTUPIÑA, DAVID
GRAU MASOT, JOSEP MARIA
GIL FARGAS, GERARD
SÁNCHEZ LLAURADÓ, ESTER
Web
Descripción general e información relevante

Que l’alumnat es familiaritzi i domini de manera elemental les diferents tecnologies de creació audiovisual. Que obtingui les habilitats tècniques suficients que li permetrà generar productes sonors, d’imatge i multimèdia. Que sigui capaç de distingir i d’analitzar els diversos processos de producció audiovisual atenent a criteris com qualitat, costos, formats, temps o dificultat. El curs es basa en tres blocs temàtics com són l’àudio, la imatge i internet.


Aquesta assignatura combina la presencialitat i la virtualitat en un percentatge encara per determinar. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais) estarà disponible al campus virtual (Moodle) de l'assignatura.
 



Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A3 Dominar l’aplicació de les eines i els programes informàtics de creació de continguts textuals i audiovisuals.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A3 Coneix els conceptes físics que conformen la naturalesa del so i de la imatge
Coneix i identifica els diferents sistemes i formats de captació, gravació, edició i tractament d’imatge i so
Coneix i s'interessa per l’evolució tecnològica del món audiovisual i d’Internet
Organitza de manera metòdica els equips necessaris per a una correcta presa, gravació, reproducció, tractament i edició d’imatge i so
Participa i col·labora del treball en equip
Té mentalitat emprenedora en les tasques i les accions
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Acústica bàsica La naturalesa del so.
Propagació del so.
Acústica fisiològica.
Àudio digital Conversió Analògica-digital.
Formats i compressió.
Electroacústica Micròfons.
Taules de mescla.
Enregistrament.
Processat.
Estudi de so. Elements bàsics: Control tècnic.
Locutori/peixera.
Fonaments d'informàtica Parts d'un ordinador.
Jerarquia de memòria.
Internet i el fet digital. Origen i etapes d'internet.
Repercussions del fet digital.
Teoria de la llum Naturalesa de la llum.
Fotometria. Unitats de mesura.
Colorimetria. Temperatura de color.
Òptica Característiques de la lent simple.
Formació de la imatge.
Blocs òptics.
La càmera i el camascopi. Parts de la càmera.
Funcionament de la càmera.
Tipus de càmeres professionals de vídeo.
Tipologia de plans i moviments de càmera..
Sistemes de vídeo, TV i cinema Normes de TV.
Formats de vídeo digitals:
Resolucions SD, HD i UHD;Exploració entrellaçada i progressiva; Norma de mostreig; Còdecs i contenidors; Relació d'aspecte.
Vídeo 3D.
Estudi de televisió. Elements bàsics: Control de realizació.
Plató.
Continuïtat.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A3
CT2
5 0 5
Sessió Magistral
A3
27 39 66
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3
3 4 7
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A3
CT2
15 40 55
Pràctiques de camp/sortides
A3
CT2
14 14 28
Pràctiques a laboratoris
A3
CT2
20 35 55
Atenció personalitzada
A3
CT2
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
A3
6 0 6
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Es realitzarà una activitat introductòria al principi de cada quadrimestre per ubicar el bloc temàtic corresponent a l'alumne.
Sessió Magistral Mitjançant classes magistrals, s'explicaran els continguts conceptuals del programa de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Amb la resolució de problemes, exercicis i supòsits pràctics a l'aula, es complementarà la part conceptual del programa de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es realitzaran diferents pràctiques a les aules informàtiques de la unitat. Aquestes ens serviran d'introducció als diferents entorns no linials d'edició d'àudio i vídeo.
Pràctiques de camp/sortides Es realitzaran vàries pràctiques de presa de so i imatge, que serviran per adquirir una metodologia i utilització correctes dels equips emprats.
Pràctiques a laboratoris A Les pràctiques als laboratoris es realitzaran productes audiovisuals segons uns criteris de qualitat establerts. També es realitzaran pràctiques als estudis de ràdio i televisió, per tal que els alumnes coneguin la seva configuració i el seu ús.
Atenció personalitzada Durant les sessions pràctiques presencials i a les diferents revisions, atendren i resoldrem dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
descripción

Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21, s'atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l'estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...)


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A3
CT2
Amb entrega de les pràctiques amb suport informàtic i les memòries corresponents. 15%
Pràctiques de camp/sortides
A3
CT2
Amb l'entrega dels enregistraments amb els seus suports i les memòries corresponents. 20%
Pràctiques a laboratoris
A3
CT2
Amb l'entrega de productes audiovisuals acabats en funció dels requisits establerts i les memòries dels estudis de TV i ràdio. 25%
Proves objectives de tipus test
A3
Examen tipus test i/o preguntes curtes. 40%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Es realitzarà un examen d'alliberament de la matèria del primer quadrimestre al gener. Si aquest se supera, nota igual o superior a 5,a l'examen que es realitzarà al maig dins l'avaluació continuada, l'alumne únicament s'avaluarà del contingut teòric del segon quadrimestre. Si la prova de febrer no és superada, l'alumne s'avaluarà de tot el curs a la prova de maig.

Per tal d'aprovar la part teòrica dins l'avaluació continuada, l'alumne ha de superar l'examen de febrer i el de maig per separat amb notes iguals o superiors a 5 en cada prova, o bé superar el de maig com a prova global amb una nota igual o superior a 5. En el primer cas, la nota final de teoria seria la mitjana aritmètica de les dues proves. De no ser així, l'alumne s'haurà d'avaluar de tota la part teòrica a l'examen de segona convocatòria.

L'alumne haurà de realitzar les pràctiques plantejades pels professors durant el curs, avaluades de forma continuada. Les pràctiques que estiguin suspeses es recuperaran també durant el curs, qualificant-se amb una nota màxima de 7. Únicament si s'han presentat el 50% de les pràctiques en avaluació continuada, les pràctiques pendents podran entregar-se durant el mes de juny abans del tancament d'actes de segona convocatòria, qualificant-se amb una nota màxima de 5, sempre i quan compleixin els requisits d'aquesta entrega. Aquests requisits seran publicats amb antelació per part dels professors.

L'avaluació final consistirà en la mitjana aritmètica entre la nota teòrica (aconseguida amb proves teòriques) i la nota pràctica (aconseguida amb la mitjana de les notes pràctiques). La composició de la nota final es calcularà mitjançant la ponderació de la nota d'avaluació de pràctiques (60%) amb la nota de teoria (40%). Cal tenir totes dues parts (teoria i pràctica) aprovades per separat. Si no és així, l'assignatura quedarà suspesa.

En cas de tenir una de les dues parts aprovada,teoria o pràctiques, es guardarà la nota alliberant dita part per als dos cursos següents. Un cop passats, si la part suspesa encara no s'ha superat, caldrà que l'alumne s'avaluï de tota l'assignatura com els alumnes de nova incorporació.

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica Jeff Wignall, La exposición en la fotografía, Anaya Multimèdia,
, www.dpreview.com, ,
Manuel Recuero López, Técnicas de grabación sonora, IORTV,
Gerald Millerson, Realización y producción en televisión, IORTV,
Jorge Carrasco, Cine y televisión digital, Comunicación Activa UB,
, www.dofmaster.com, ,
José María Castillo, Televisión y lenguaje audiovisual, IORTV,
, www.directordefotografia.com, ,
Michael Langford, La fotografía paso a paso, Hermann Blume Ediciones,
, www.xatakafoto.com, ,
, www.photographyblog.com, ,
, www.nofilmschool.com, ,
, www.hispasonic.com, ,
, www.genisroca.cat, ,
, www.futuremusic-es.com, ,
, www.fotonostra.com, ,
, www.dzoom.org.com, ,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.