IDENTIFYING DATA 2020_21
Subject (*) TEORIA I TÈCNICA DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL Code 12224103
Study programme
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
9 Obligatòria Segon AN
Modality and teaching language
Department Estudis de Comunicació
Coordinator
WILLEM , CILIA MARGARETA MICHAEL
MONTAGUT CALVO, MARTA
E-mail marta.montagut@urv.cat
cilia.willem@urv.cat
monicaolivia.marchesi@urv.cat
ester.sanchez@urv.cat
Lecturers
MONTAGUT CALVO, MARTA
WILLEM , CILIA MARGARETA MICHAEL
MARCHESI , MÓNICA OLIVIA
SÁNCHEZ LLAURADÓ, ESTER
Web
General description and relevant information L'assignatura planteja l'adquisició d'uns coneixements bàsics del llenguatje audiovisual, tant en el terreny teòric com en el terreny pràctic. ATENCIÓ: s'ofereix la possibilitat de cursar la part teòrica d'aquesta assignatura en anglès. En un grup matrícula s'impartirà la matèria teòrica, els exemples i les anàlisis dels fragments audiovisuals en anglès (una hora setmanal). En canvi, tant les pràctiques com les proves (presentacions i exàmens) es poden desenvolupar en català/castellà. L'alumne, a l'hora de matricular-se, haurà de decidir en quina llengua vol cursar l'assignatura. Places limitades en ambdós grups, per ordre de matrícula. Aquesta assignatura combina la presencialitat i la virtualitat en un percentatge encara per determinar. A l'començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais) estarà disponible al campus virtual (Moodle) de l'assignatura.

Competències
Type A Code Competences Specific
 A3 Dominar l’aplicació de les eines i els programes informàtics de creació de continguts textuals i audiovisuals.
 A6 Produir productes audiovisuals persuasius aplicant la gramàtica específica del so i de la imatge en moviment, dominant els aspectes bàsics de la producció, el guionatge, el muntatge i la postproducció de programes i productes audiovisuals de caràcter publicitari.
Type B Code Competences Transversal
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A3 Es capacita en les possibilitats expressives tant de la imatge com del so
 A6 Construeix productes visuals i sonors, independentment del seu gènere
Adquireix hàbits de treball col·laboratiu de simulació professional en què es valori tant el procés com el resultat final
Adquireix les bases del llenguatge audiovisual en matèria d'espai visual, planificació i espai sonor, composició, muntatge i utilització retòrica
Type B Code Learning outcomes
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
1.- Introducció general Imatge i so 1.1.-Pla
-Distància de càmera
-Angle de càmera
-Fora de Camp: visual/sonor
1.2.-Posada en escena
-Composició
1.3.-Espai sonor
-Elements de la banda sonora
2.- Moviments de càmera -Enquadrament en moviment
-Tipus de moviment de càmera
-Edició dins del pla
-Espai i moviment
3.- Llenguatge sonor 3.1.-Paraula
-To, Intensitat i timbre
-Color de la veu
-Construcció melòdica
-Aplicació paraula/imatge o només paraula
3.2.- Efectes Sonors
-Font sonora/objecte sonor
-Del naturalisme a l'expressionisme
3.3.-Música
-Diegètica // Extradiegètica
-Usos descriptius, narratius i/o retòrics
-Polisemitisme
3.4.- Construcció espai sonor
-Plans sonors
-Registre
-Edició mescles
3.5.-Silenci
3.6 .-Radio y podcasting. Nuevos formatos, viejos recursos
4.- Video Digital 4.1. - Principis bàsics del vídeo digital
4.2.- Compressió i optimització del vídeo digital
4.3 - Vídeo interactiu i vídeo online
5.- Composició 5.1 Posada en escena:
-Tipología
-Elements i perspectiva
5.2.-Il•luminació
-Il•luminació de tres punts
-Sistemas de registre i textures: del Super 8 al video digital
-Blanc i Negre, escala de grisos i color
-Tipus de lents
5.3 Posada en Escena: altres elements de la composició
6.-Espai Fílmic 6.1-Idiosicràsia de l'espai. Característiques de l'espai i els decorats.
6.2-Funcions de l'espai.
6.3-L'Espai com a component de projecció.
7.- Muntatge 5.1.-Transicions
5.2.-Montage
-L'efecte Kuleshov
-Racord i continuitat
-La regla dels 180º
-Pla i contrapla
5.3.-El temps i la narració
8.-Guió i producció: aspectes bàsics 8.1.- Guió
-Procés
-Tipologia
8.2 Producció
-Audiovisual
-Televisiva
-Altres formats
-Rols professionals
-Fases de la producció

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A3
20 10 30
Pràctiques a laboratoris
A3
50 80 130
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A3
CT5
22 20 42
Atenció personalitzada
3 3 6
 
Proves mixtes
A3
8 8 16
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura: ojectius, metodologia, calendari de pràctiques
Sessió Magistral Aproximació analítica als elements del llenguatge audiovisual amb la idea d'aprendre a reconèixer els seus diferents elements en qualsevol producte audiovisual, i saber utilizar-los a posteriori en les pràctiques professionals.
Pràctiques a laboratoris Posada en pràctica els elements del llenguatge audiovisual que s'analitzen en les sessions magistrals.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Visionat de fragments audiovisuals basats en la materia impartida durant la sessió magistral, amb anàlisi col·laboratiu entre el professor i l'alumnat dels diferents casos projectats.
Atenció personalitzada Visualització comentada i correcció de les pràctiques de laboratori amb els estudiants.

Atenció personalitzada
Description
Es desenvoluparan sessions grupals amb els diferents equips de treball en què s'organitzin les pràctiques per discutir les propostes i avaluar conjuntament els resultats. Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...)

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Pràctiques a laboratoris
A3
Aplicació dels coneixements adquirits a les classes magistrals a traves de la realitzacio d'exercicis practics. Assistencia obligtaoria 70% de la nota final
Proves mixtes
A3
Examen final on s'avalua el nivell de coneixements adquirits durant el curs a traves de l'analisi d'un fragment d'un producte audiovisual I preguntes breus sobre el temari. 30% de la nota final
Others  
 
Other comments and second exam session

Nota final i segona convocatòria
Per tal de superació l'assignatura cal aprovar tant la part teòrica com la pràctica per separat. La nota pràctica es una mitjana entre totes les practiques. No es repetiran les pràctiques a segona convocatòria.

Avaluació única. En cas que l'alumne no pugui seguir l'avaluació continuada, haurà de posar-se en contacte amb les professores de l'assignatura abans del 2 de novembre per tal de pactar una avaluació alternativa i única. Si no avisa abans d'aquesta data no tindrà dret a acollir-se a aquest tipus d'avaluació.

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).

Fonts d'informació

Bàsica S. Katz, Rodando: la planificación de secuencias, Plot, 2000
D. Bordwell y K. Thompson, El arte cinematográfico, Paidós, 1995
S. Katz, Plano a plano, de la idea a la pantalla, Plot, 2000
Manovich, Lev , El lenguaje de los nuevos medios de comunicación, Paidós, 2005
Manovich, Lev , El lenguaje de los nuevos medios de comunicación, Paidós, 2005
G. Mercado, La visión del cineasta, Anaya Multimedia, 2010
E. Sikov, Film Studies, Columbia University Press, 2010

E. Sikov, Film Studies, Columbia University Press, 2010

G. Mercado, La visión del cineasta, Anaya Multimedia, 2010

Manovich, Lev , El lenguaje de los nuevos medios de comunicación, Paidós, 2005

S. Katz, Plano a plano, de la idea a la pantalla, Plot, 2000

D. Bordwell y K. Thompson, El arte cinematográfico, Paidós, 1995

S. Katz, Rodando: la planificación de secuencias, Plot, 2000

Benet, Vicente J, La cultura del cine. Introducción a la historia y la estética del cine, Paidós, 2004

Otero, J.M., El cine en Internet, Fundación Instituto Universitario de Investigación José Ortega y Gasset, 2010

Pladevall, T., Eterno cine versus vídeo... ahora digital, , 2002

Willem, C. , La Web Audiovisual, Laertes, 2009

, www.streamingmedia.com, ,

, http://openvideoalliance.org, ,

, http://forum.sorensonmedia.com, ,

, www.datacompression.info, ,

, http://provideocalition.com, ,

Balsebre, Armand, El lenguaje radiofónico, Catedra, 1998

Arheim, Rudolf, Estética Radiofónica, Gustavo Gili,

Benet, Vicente J. (2004). La cultura del cine. Introducción a la historia y la estética del cine, Barcelona, Paidós

Complementària Arhemim, Rudolf, Estética radiofónica, Gusrtavo Gili,
Television Studies, Miller, Toby, BFI,

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.