Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius). |
| A8 |
Comprendre la realitat sociocomunicativa de Catalunya (estructura, polítiques, finançament i funcionament) en el context espanyol, europeu i mundial. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
| CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix l'evolució històrica de les diferents tecnologies comunicatives i la seva funció en la dialèctica entre manteniment de l'statu quo i canvi social
Identifica i interpreta la dimensió comunicativa en l’evolució de les societats occidentals des de la invenció de l’escriptura fins als nostres dies, amb especial incidència en els segles XIX i XX
Situa històricament les diverses modalitats i pràctiques de la comunicació social, relacionant-les amb el context sociopolític, econòmic i cultural de cada època
| | A8 |
Coneix els principals actors empresarials i institucionals del sistema comunicatiu català i espanyol en el context europeu i global
Coneix el marc legal general de l'activitat mediàtica i la seva evolució recent
Interpreta les interaccions entre el sistema mediàtic i el sistema polític a Catalunya i a Espanya
Identifica i interpreta les diverses modalitats de finançament de l’activitat mediàtica i la seva influència en els continguts que difonen
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT4 |
Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
| | CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Primera part: Història de la Comunicació |
|
1. Introducció de la primera part. Conceptes bàsics. |
|
2. Impremta, capitalisme, reforma i contrareforma |
|
3. Revolució, contrarevolució, propaganda i llibertat de premsa (s. XVIII). Els primers diaris. El naixement del periodisme modern |
|
4. Els usos de la imatge. Art, representació, propaganda i control social a l’Edat Moderna |
|
5. El sorgiment de la premsa de masses (segle XIX) |
|
6. El naixement de les telecomunicacions modernes: el telègraf i el telèfon |
|
7. Les agències de notícies |
|
8. Naixement i expansió de la ràdio com a mitjà de masses (anys 20-40) |
|
9. El món en imatges: cinema, fotoperiodisme, revistes il•lustrades i cartellisme |
|
10. El periodisme a Espanya i a Catalunya fins a la Guerra Civil |
|
11. L’era audiovisual: naixement i expansió de la televisió (anys 50 i 60) |
|
12. Crisi i reconversió dels sistemes mediàtics a Occident (anys 70-80) |
|
Segona part: Estructura de la Comunicació |
|
13. Introducció a la segona part. Fonaments teòrics i conceptuals |
|
14. Les grans tendències internacionals del sistema comunicatiu |
|
15. Principals models i actors comunicatius internacionals |
|
16. Principals actors del sistema comunicatiu espanyol i català I: les administracions públiques i els organismes reguladors. Els grups multimèdia i les grans empreses monomediàtiques |
|
17. Principals actors del sistema comunicatiu espanyol i català II: les empreses i els organismes d'investigació de mitjans; les associacions empresarials, professionals i d’usuaris |
|
18. El finançament de les empreses de mitjans de comunicació |
|
19. Estat actual i tendències del sector a Espanya i a Catalunya: el marc regulador |
|
20. La premsa i les agències de notícies |
|
21. La ràdio |
|
22. La televisió |
|
23. Internet |
|
24. Les indústries culturals de stock |
|
25. El sector publicitari |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
60 |
35 |
95 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
40 |
52 |
Treballs |
|
10 |
40 |
50 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
20 |
24 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Dues sessions introductòries a cada una de les dues parts principals del temari: Història de la Comunicació i Estructura de la Comunicació. Es faran durant l'horari destinat a les sessions magistrals. |
Sessió Magistral |
Sessions convencionals a l'aula en què el professor exposarà els continguts de l'assignatura (coneixements conceptuals i factuals). |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
L'alumnat haurà de fer quatre pràctiques durant el curs, dues al primer quadrimestre (bloc d'Història) i dues al segon quadrimestre (bloc d'Estructura). |
Treballs |
Lectura de quatre llibres d'un llistat proporcionat pels professors, superació d'una prova de lectura a l'aula per a cada un. |
Atenció personalitzada |
Tutories personalitzades. |
Descripció |
Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).
L'alumnat podrà demanar sessions d'atenció personalitzada fora de l'horari lectiu presencial per resoldre qualsevol dubte relacionat amb l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Avaluació de les tres pràctiques elaborades durant el curs |
25% de la qualificació final |
Treballs |
|
Avaluació de les tres lectures obligatòries de llibres. |
25% de la qualificació final |
Proves objectives de tipus test |
|
Avaluació del contingut de l'assignatura mitjançant dues proves tipus test |
25% + 25% (50% de la qualificació final) |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. De qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle). Avaluació continuada Per poder fer mitjana en avaluació continuada caldrà aprovar per separat i amb un mínim de 5: A) La nota mitjana de les tres proves de lectura. B) La nota mitjana de les tres pràctiques. C) L'examen parcial del bloc d'Història. D) L'examen parcial del bloc d'Estructura. Les pràctiques s'han de presentar impreses a classe el dia que marqui el calendari i s'han de penjar a moodle. Qualsevol pràctica lliurada fora de termini es puntuarà amb una nota màxima de 5. Qui no superi alguna d'aquestes quatre parts de l'avaluació o qui no tingui una mitjana global com a mínim de 5, haurà de recuperar l'assignatura en segona convocatòria. Segona convocatòria En segona convocatòria es repetiran els exàmens parcials que en l'avaluació continuada no hagin arribat a 5 o als quals l'alumnat no s'hagi presentat, i es lliuraran les pràctiques i/o proves de lectures pactades amb el professor, les quals es puntuaran amb una nota màxima de 5. Es farà mitjana ponderada de les qualificacions de cada una de les quatre parts sempre que cadascuna d'elles tingui una nota mínima de 4, però s'haurà d'arribar a una nota mitjana global de 5 per aprovar. |
Bàsica |
|
Borderia, Enric, Antonio Laguna i Francesc Martínez (1998): Historia de la Comunicación Social. Madrid:
Síntesis
Briggs,
Asa i Peter Burke (2002): De Gutenberg a
Intenet.
Madrid: Taurus.
Fang, Irving (1997): A History of
mass communication: six information revolutions. Boston: Focal Press.
Guillamet, Jaume (1994): Història
de la premsa, la ràdio i la televisió a Catalunya (1641-1994). Barcelona:
La Campana.
Guillamet, Jaume (2003): Història
del periodisme: notícies, periodistes i mitjans de comunicació. Bellaterra:
Universitat Autònoma de Barcelona.
Gómez Mompart, Josep Lluís i Enric Marín Otto (eds.) (1999): Historia del periodismo universal.
Madrid: Síntesis.
Hallin, Daniel C. i Paolo
Mancini (2008): Sistemas mediáticos
comparados: tres modelos de relación entre los medios de comunicación y la
política. Barcelona: Hacer.
Winston, Brian (1998): Media, technology and society. A history: from
the telegraph to the internet. Londres i Nova York: Routledge. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|