Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A16 |
Desenvolupar el pensament creador i la seva aplicació al procés d’elaboració de missatges publicitaris i de relacions públiques: escoles, mètodes i tècniques creatives. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC. |
| CT3 |
Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A16 |
Coneix els fonaments teòrics de la creativitat aplicada a la publicitat
Adquireix i posa en pràctica en l'àmbit de la publicitat les principals tècniques creatives
Desenvolupa íntegrament un projecte de campanya publicitària des del punt de vista de la creativitat
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT2 |
Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
| | CT3 |
Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Creativitat i tipus de pensament |
Definició de creativitat.
Diferències entre creativitat i creació.
Innovation engine i invention cycle de Tina Seelig
El pensament lateral i el pensament vertical.
Les tècniques del pensament lateral d'Edward de Bono.
El procés creatiu: models clàssics i models cognitius
James Webb Young i la seva tècnica per produir idees. |
La busca de la gran idea: Del briefing a l'estratègia |
La creativitat a partir de l'estudi del producte.
La creativitat a partir de l'estudi del target: humanització del target, la seva cultura, mapa de l'empatia i mapa visual, insights.
L’estratègia publicitària i actors rellevants:
Posicionament. Reason why. USP i ESP. Copy strategy. Star strategy.
Limitadors de l'estratègia: llei de la publicitat, bloquejos emocionals. |
Tècniques per trobar la gran idea |
Tècniques i mètodes de creació en grup: brainstorming, SCAMPER, mètode de circulació d'idees o 635, 6 barrets per pensar, manual thinking. |
Donar forma a la idea |
Fonaments de la redacció publicitària.
Figures retòriques.
Música i publicitat.
Storytelling.
|
Fer la idea una realitat |
Creació de campanyes de publicitat en diversos canals i suports de comunicació.
Gamificació.
Apps i internet de les coses.
Branded content.
Creativitat a temps real.
Hackvertising. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
23 |
10 |
33 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
10 |
32 |
42 |
Presentacions / exposicions |
|
15 |
20 |
35 |
Treballs |
|
30 |
53 |
83 |
Projectes |
|
10 |
20 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació dels continguts, metodologies d'aprenentatge i avaluació
|
Sessió Magistral |
Explicació per part del professora dels diferents tipus de pensament creatiu i donar les eines i tècniques suficients per a què l'alumne pugui aplicar la creativitat en la ressolució de campanyes. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Resolució per part de l’alumne de pràctiques en grup. Joc de rol anunciant-agència. |
Presentacions / exposicions |
Presentació i defensa per part de l’alumne de les propostes creatives generades com a resposta a brífings concrets. |
Treballs |
Desenvolupament de treballs en grup de caràcter gràfic, conceptual i audiovisual amb l’objectiu de reforçar les eines necessàries per a esdevenir director d’art, planificador estratègic o director de comptes. |
Projectes |
Realització d'un projecte de recerca |
Atenció personalitzada |
Tutories personalitzades per resoldre dubtes a petició de l'alumne |
Descripció |
Donada la situació
d'emergència sanitària, durant el curs 2020-2021 s’atendrà els estudiants en
tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes,
consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà
ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant
sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà
presencial, per correu electrònic, Moodle...). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Els treballs en grup incorporen una part avaluable mitjançant les presentacions orals |
10% |
Treballs |
|
Es realitzaran treballs individuals i en grup |
60% |
Projectes |
|
Es realitzarà un projecte de recerca |
15% |
Altres |
|
Assistència, participació i actitud a les classes |
15% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Nota final i segona convocatòria Per tal que es pugui fer la mitjana total de l'assignatura, els estudiants han d'haver obtingut més d'un 4 en cadascuna de les pràctiques o projecte presentats. Aquelles pràctiques/projecte que hagin obtingut una nota inferior a 4 o que no s'hagin presentat, s'hauran de repetir a la convocatòria de juny. La màxima nota que aspiraran aquelles pràctiques presentades al juny serà de 7.
Avaluació única En cas que l'alumne no pugui seguir l'avaluació continuada, haurà de posar-se en contacte amb les professores de l'assignatura abans del 2 de novembre per tal de pactar una avaluació alternativa i única. Si no avisa abans d'aquesta data no tindrà dret a acollir-se a aquest tipus d'avaluació. Altres comentaris Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle). |
Bàsica |
Hernández, Caridad, Manual de creatividad publicitaria. , , 1999
Moliné, Marçal , La Fuerza de la Publicidad,, , 1999
Pricken, Mario, Publicidad creativa. Ideas y técnicas de las mejores campañas internacionales, , 2004
Ricarte, José M., Creatividad y comunicación persuasiva, , 1998
Farran Teixidó, Eduard, Des de la trinxera. Manual de supervivència en creativitat publicitària, , 2010
Cosme, Santiago, Superpoderes creativos. Trucos y astucias para crear anuncios, , 2017
De Bono, Edward, El pensamiento lateral, , 1998
Kavounas Taylor, Alice, Strategic thinking. Pensamiento estratégico para creativos publicitarios., , 2013
Seelig, Tina, inGenius. A crash course into creativity, , 2012
Seelig, Tina, Creativity rules, , 2015
Webb Young, James, Una técnica para producir ideas, , 1940
Williams, E., La nueva publicidad. Las mejores campañas, , 2010
Fernández Gómez, Jorge David, Mecanismos estratégicos en publicidad: De la USP a las lovemarks, , 2014
http://adsoftheworld.com/, Ads of the world, ,
http://creativity-online.com/, Creativity online, ,
|
|
Complementària |
Oejo, Eduardo , Si no te ven no existes, , 2004
Bassat Luis, El libro rojo de la publicidad,, , 1993
Lorente, Joaquin , Casi todo lo que sé de publicidad,, , 1991
Ogilvy, David, Confesiones de un publicitario, , 1967
Bernbach, William , Bill Bernbach dijo...,, , 1999
Rom, J, Estrategia en tiempos de crisis. El valor actual de la metodología estratégica en la concepción de las campañas publicitarias, , 2012
Pray, D, Art and Copy, , 2009
Ricarte, José M., Procesos y técnicas creativas publicitarias: ideas básicas, , 2000
Young, James Webb, Una técnica para producir ideas, , 1982
Arroyo, Isidoro, La profesión de crear, , 2005
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
DIRECCIÓ DE COMPTES EN PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES/12224116 | FOTOGRAFIA DOCUMENTAL I PUBLICITÀRIA/12224205 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
COMUNICACIÓ I IMATGE CORPORATIVA/12224115 | TÈCNIQUES DE LES RELACIONS PÚBLIQUES/12224112 | DIRECCIÓ DE COMPTES EN PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES/12224116 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
TECNOLOGIA AUDIOVISUAL I D'INTERNET/12224006 | ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CATALÀ)/12224007 | ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CASTELLÀ)/12224010 | DISSENY GRÀFIC I MULTIMÈDIA/12224107 | FONAMENTS DE LA COMUNICACIÓ PUBLICITÀRIA I DE LES RELACIONS PÚBLIQUES/12224106 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|