DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) CREATIVITAT PUBLICITÀRIA Codi 12224111
Ensenyament
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
LOZANO MONTERRUBIO, NATALIA
Adreça electrònica natalia.lozano@urv.cat
Professors/es
LOZANO MONTERRUBIO, NATALIA
Web
Descripció general i informació rellevant <p> Aquesta assignatura planteja l’estudi de la creativitat com a un procés de comunicació persuasiva des d’una vessant teòrico-pràctica. La matèria repassarà les eines i tècniques més habituals per a la creació de campanyes publicitàries creatives. </p><div><br /></div><div>Aquesta assignatura combina la presencialitat i la virtualitat en un percentatge encara per determinar. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)&nbsp; estarà disponible al campus virtual (Moodle) de l’assignatura.</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A16 Desenvolupar el pensament creador i la seva aplicació al procés d’elaboració de missatges publicitaris i de relacions públiques: escoles, mètodes i tècniques creatives.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A16 Coneix els fonaments teòrics de la creativitat aplicada a la publicitat
Adquireix i posa en pràctica en l'àmbit de la publicitat les principals tècniques creatives
Desenvolupa íntegrament un projecte de campanya publicitària des del punt de vista de la creativitat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Creativitat i tipus de pensament Definició de creativitat.
Diferències entre creativitat i creació.
Innovation engine i invention cycle de Tina Seelig
El pensament lateral i el pensament vertical.
Les tècniques del pensament lateral d'Edward de Bono.
El procés creatiu: models clàssics i models cognitius
James Webb Young i la seva tècnica per produir idees.
La busca de la gran idea: Del briefing a l'estratègia La creativitat a partir de l'estudi del producte.
La creativitat a partir de l'estudi del target: humanització del target, la seva cultura, mapa de l'empatia i mapa visual, insights.
L’estratègia publicitària i actors rellevants:
Posicionament. Reason why. USP i ESP. Copy strategy. Star strategy.
Limitadors de l'estratègia: llei de la publicitat, bloquejos emocionals.
Tècniques per trobar la gran idea Tècniques i mètodes de creació en grup: brainstorming, SCAMPER, mètode de circulació d'idees o 635, 6 barrets per pensar, manual thinking.
Donar forma a la idea Fonaments de la redacció publicitària.
Figures retòriques.
Música i publicitat.
Storytelling.
Fer la idea una realitat Creació de campanyes de publicitat en diversos canals i suports de comunicació.
Gamificació.
Apps i internet de les coses.
Branded content.
Creativitat a temps real.
Hackvertising.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
CT3
23 10 33
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A16
CT3
10 32 42
Presentacions / exposicions
CT3
15 20 35
Treballs
CT3
30 53 83
Projectes
A16
CT2
CT3
10 20 30
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació dels continguts, metodologies d'aprenentatge i avaluació
Sessió Magistral Explicació per part del professora dels diferents tipus de pensament creatiu i donar les eines i tècniques suficients per a què l'alumne pugui aplicar la creativitat en la ressolució de campanyes.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Resolució per part de l’alumne de pràctiques en grup. Joc de rol anunciant-agència.
Presentacions / exposicions Presentació i defensa per part de l’alumne de les propostes creatives generades com a resposta a brífings concrets.
Treballs Desenvolupament de treballs en grup de caràcter gràfic, conceptual i audiovisual amb l’objectiu de reforçar les eines necessàries per a esdevenir director d’art, planificador estratègic o director de comptes.
Projectes Realització d'un projecte de recerca
Atenció personalitzada Tutories personalitzades per resoldre dubtes a petició de l'alumne

Atenció personalitzada
Descripció

Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-2021 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). 


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
CT3
Els treballs en grup incorporen una part avaluable mitjançant les presentacions orals 10%
Treballs
CT3
Es realitzaran treballs individuals i en grup 60%
Projectes
A16
CT2
CT3
Es realitzarà un projecte de recerca 15%
Altres  

Assistència, participació i actitud a les classes

15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Nota final i segona convocatòria

Per tal que es pugui fer la mitjana total de l'assignatura, els estudiants han d'haver obtingut més d'un 4 en cadascuna de les pràctiques o projecte presentats. Aquelles pràctiques/projecte que hagin obtingut una nota inferior a 4 o que no s'hagin presentat, s'hauran de repetir a la convocatòria de juny. La màxima nota que aspiraran aquelles pràctiques presentades al juny serà de 7.


Avaluació única

En cas que l'alumne no pugui seguir l'avaluació continuada, haurà de posar-se en contacte amb les professores de l'assignatura abans del 2 de novembre per tal de pactar una avaluació alternativa i única. Si no avisa abans d'aquesta data no tindrà dret a acollir-se a aquest tipus d'avaluació.

Altres comentaris

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica Hernández, Caridad, Manual de creatividad publicitaria. , , 1999
Moliné, Marçal , La Fuerza de la Publicidad,, , 1999
Pricken, Mario, Publicidad creativa. Ideas y técnicas de las mejores campañas internacionales, , 2004
Ricarte, José M., Creatividad y comunicación persuasiva, , 1998
Farran Teixidó, Eduard, Des de la trinxera. Manual de supervivència en creativitat publicitària, , 2010
Cosme, Santiago, Superpoderes creativos. Trucos y astucias para crear anuncios, , 2017
De Bono, Edward, El pensamiento lateral, , 1998
Kavounas Taylor, Alice, Strategic thinking. Pensamiento estratégico para creativos publicitarios., , 2013
Seelig, Tina, inGenius. A crash course into creativity, , 2012
Seelig, Tina, Creativity rules, , 2015
Webb Young, James, Una técnica para producir ideas, , 1940
Williams, E., La nueva publicidad. Las mejores campañas, , 2010
Fernández Gómez, Jorge David, Mecanismos estratégicos en publicidad: De la USP a las lovemarks, , 2014
http://adsoftheworld.com/, Ads of the world, ,
http://creativity-online.com/, Creativity online, ,

Complementària Oejo, Eduardo , Si no te ven no existes, , 2004
Bassat Luis, El libro rojo de la publicidad,, , 1993
Lorente, Joaquin , Casi todo lo que sé de publicidad,, , 1991
Ogilvy, David, Confesiones de un publicitario, , 1967
Bernbach, William , Bill Bernbach dijo...,, , 1999
Rom, J, Estrategia en tiempos de crisis. El valor actual de la metodología estratégica en la concepción de las campañas publicitarias, , 2012
Pray, D, Art and Copy, , 2009
Ricarte, José M., Procesos y técnicas creativas publicitarias: ideas básicas, , 2000
Young, James Webb, Una técnica para producir ideas, , 1982
Arroyo, Isidoro, La profesión de crear, , 2005

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
DIRECCIÓ DE COMPTES EN PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES/12224116
FOTOGRAFIA DOCUMENTAL I PUBLICITÀRIA/12224205

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
COMUNICACIÓ I IMATGE CORPORATIVA/12224115
TÈCNIQUES DE LES RELACIONS PÚBLIQUES/12224112
DIRECCIÓ DE COMPTES EN PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES/12224116

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TECNOLOGIA AUDIOVISUAL I D'INTERNET/12224006
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CATALÀ)/12224007
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CASTELLÀ)/12224010
DISSENY GRÀFIC I MULTIMÈDIA/12224107
FONAMENTS DE LA COMUNICACIÓ PUBLICITÀRIA I DE LES RELACIONS PÚBLIQUES/12224106
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent