Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A15 |
Aplicar els mètodes i les tècniques de màrqueting per a la presa de decisions de les empreses i institucions en les àrees de comunicació en general i de publicitat i relacions públiques en particular. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
| CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A15 |
Coneix els fonaments teòrics i conceptuals del màrqueting
Comprèn la dimensió pràctica i real del màrqueting
Assumeix la total relació que existeix entre màrqueting i comunicació
Adquireix els coneixements necessaris per atendre l'aplicació del màrqueting en la futura vida professional dels estudiants
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT4 |
Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
| | CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
T.1.- INTRODUCCIÓ AL CONCEPTE DEL MARKETING |
-El màrqueting, entre la ciència i la tècnica.
-Cap a una definició del màrqueting.
-De les vendes a les necessitats, el fonament del màrqueting.
-Més enllà del màrqueting, els seus àmbits.
|
T.2.- L'ENTORN, CONDICIONANT DEL MERCAT I DEL MÀRQUETING. |
-El concepte d'entorn.
-Factors del microentorn: subministradors / proveïdors, intermediaris, competència, altres institucions comercials i cadena de valor
-Factors del macroentorn:demogràfic, econòmic. sociocultural, tecnològic, legal, polític i mediambiental.
-Anàlisi de l'entorn.
|
T.3.- COMPORTAMENT DEL CONSUMIDOR |
-Una aproximació al consumidor.
-Els determinants del comportament.
-Els determinants interns del comportament.
-Els determinants externs del comportament.
-El procés de decisió de compra
|
T.4.- SEGMENTACIÓ I POSICIONAMENT |
-La dualitat del concepte estratègic.
-Concepte i característiques de la segmentació: definició, mètodes i tècniques, utilitat, requisits i criteris.
-Estratègies de segmentació:generals i de marketing-mix.
-Posicionament: el concepte -més enllà de la diferenciació-, definició i aplicació del posicionament, procés de posicionament.
|
T.5.- EL MÀRQUETING-MIX |
-El concepte operatiu.
-Política de producte: el concepte de producte total. Portfoli, amplitud i profunditat de cartera. La marca i les estratègies. Altres factors del producte.
-Política de preus: la demanda com a factor determinant. El preu com a instrument de marketing.
-Política de distribució: logística i comercial.
-Política de promoció/comunicació: convencional-no convencional, on line-off line, BTL-ATL, multiplataforma,...
-Noves tendències (les 5P’s, les 7P’s,...)
|
T.6.-PLA DE MARKETING. |
-El concepte teòric.
-El pla de marketing: eina de planificació I gestió.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
38 |
21 |
59 |
Treballs |
|
2 |
10 |
12 |
Estudis previs |
|
1 |
10 |
11 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
6 |
0 |
6 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
2 |
4 |
Proves de desenvolupament |
|
2 |
35 |
37 |
Proves pràctiques |
|
2 |
12 |
14 |
Proves orals |
|
1 |
2 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació del programa i funcionament de l'assignatura. Introducció general als blocs temàtics que tractarem durant el quadrimestre |
Sessió Magistral |
La metodologia que bàsicament s'utilitza durant el curs és la presentació i desenvolupament teòric dels temes introduits en el programa. Del temes exposats a classe els alumnes han d'entregar un esquema amb un resum del que s'ha explicat a classe, així com alguna ampliació de continguts referenciada. Aquests treballs s'han de fer en grups de treball màxim de dues persones que prèviament organitzarem. |
Treballs |
Durant el curs els alumnes hauran de llegir un llibre sobre màrqueting, dels quals caldrà fer-ne una recensió a nivell individual. |
Estudis previs |
El professor presentarà 3 o 4 temes específics sobre els quals els alumnes hauran de buscar documentació complementària, ordenar-la, estudiar-la i presentar les seves conclusions a classe.
Aquests treballs es fan d'acord amb els grups de 2 persones màxim que prèviament s'hagin organitzat.
La selecció dels grups que hagin de fer l'exposició serà decissió del professor per tal que tots els grups exposin com a mínim un cop. No es diuen els noms dels grups fins el dia corresponent de l'exposició a classe.
Les temàtiques poden ser casos específics i pràctics o temes teòrics de pur coneixement de màrqueting. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Per altra banda, s'utilitzaran videos, casos i articles per tal d'organitzar diversos debats i comentaris entre tots els alumnes.
A més a més, la presentació teòrica dels temes sempre anirà acompanyada d'exemples pràctics i reals. Experiències professionals actuals del professor |
Atenció personalitzada |
En acabar cada sessió magistral, es deixen 10-15 minuts per atendre públicament els dubtes de tot els alumnes: de les qüestions d'un n'aprenem tots. |
Descripció |
Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...) |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves mixtes |
|
A final de curs hi haurà un EXAMEN TEÒRIC relatiu als continguts generals de l'assignatura. Aquesta prova és obligatòria per a tots els alumnes. S'ha d'aprovar amb un mínim de 5 per fer mitja amb les altres proves. |
45% |
Proves de desenvolupament |
|
|
|
Proves pràctiques |
|
A final de curs s'exposarà en grup el treball que es definirà a principi de curs.
Es tindrà que entregar tant el treball com la presentació |
45% |
Proves orals |
|
La participació a classe i la coherència d'aquesta es valorarà positivament |
|
Altres |
|
L'assistència a classe és obligatòria en un 80% i per tant també es valora a l'avaluació continuada dels alumnes. Si un alumne no assisteix al 80% de les classes, i no presenta un document escrit que en certifiqui exactament les raons, no tindrà dret a 1a convocatòria. També per a tindre dret a evaluació continua és necessari tindre superades totes les proves anterios. La nota de 2a convocatòria sols valorarà l'examen de 2a convocatòria. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assistència a classe és obligatòria en un 80% i per tant també es valora a l'avaluació continuada dels alumnes. Si un alumne no assisteix al 80% de les classes, i no presenta un document escrit que en certifiqui exactament les raons, no tindrà dret a 1a convocatòria. També per a tindre dret a evaluació continua és necessari tindre superades totes les proves anterios. La nota de 2a convocatòria sols valorarà l'examen de 2a convocatòria. Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle). |
Bàsica |
Philip Kotler, El marketing según Kotler. Como crear, ganar y dominar mercados., Paidós Ibérica, 2011
|
- Philip Kotler, Dirección de
marketing. Edición del milenio. Ed. Prentice-Hall, 10a ed., 2000. Madrid.
Pearson Educación S.A. (LLIBRE GUIA DE L’ASSIGNATURA. BÀSIC PER A LA
PROFESSIÓ)
- Philip Kotler, Principios de Marketing, Prentice Hall, 2008.
- Philip Kotler & John A. Caslione. La ciencia del caos, el management y el marketing en la era del caos. Ediciones Gestión 2000, 2009.
- Philip Kotler. El marketing según Kotler. Como crear, ganar y dominar mercados. Paidós Ibérica, 2011.
- W.Chan Kim y Renée Mauborgne, La estrategia del océano azul.
Verticales de bolsillo, Edigrabel, S.A. Barcelona, 2008.
- Michael E. Porter, Ser competitivo (edición actualizada y
aumentada). Ediciones Deusto, S.A. Barcelona, 2009.
|
Complementària |
, , ,
|
- Peter Drucker, Los desafíos de un mundo sin fronteras. Edhasa, Barcelona 2003.
- Al Ries y Laura Ries, La caída de la publicidad y el auge de las RRPP. Empresa activa/Nuevos paradigmas. Ediciones Urano, S.A. Barcelona, 2005.
- A.Ries, J.Trout. Las 22 leyes inmutables del Marketing. Ed. Mc Graw-Hill, Madrid, 1995.
- Jack Trout, Diferenciarse o morir, Ed. McGraw-Hill, 2001, Madrid.
- Swystun, Jeff. El glosario de las marcas. Interbrand, LID Editorial Empresarial, 2008, Madrid.
- Biblioteca Empresarial CincoDías, Colección; lo esencial de
los mejores libros de “management”.
Ed. Leader Summaries 2005, Madrid.
- Joaquín Lorente, Piensa, es gratis. Ed.Planeta, Barcelona, 4ª edición, 2009.
- Eliza Williams, La nueva publicidad, las mejores campañas. Editorial Gustavo Gili, Barcelona, 2010.
- Gerald Zaltman, Cómo piensan los consumidores. Empresa
activa/Nuevos paradigmas. Ediciones Urano, S.A. Barcelona, 2004.
- Tom Peters, El círculo de la innovación, Ediciones Deusto, 1998. Bilbao.
- Naomi Klein, El poder de las marcas. Ediciones Paidós Ibérica, 2001, Barcelona.
- John Naisbitt. 11 mentalidades para prever el futuro. Ed.Norma, 2007.
- Rick Brinkman i Rick Kirschner. Amarás a tus clientes. Ed. Urano, Empresa activa, Barcelona, 2006.
- Marçal Moliné, La fuerza de la publicidad. Cuadernos
Cinco Días, 1999, Madrid.
- VVAA. Dirección de comunicación empresarial e institucional.
Ed. Gestión 2000, S.A., 2001, Barcelona.
- Mario Pricken, Publicidad creativa, Ed. Gustavo Gili,
2005, Barcelona.
- Cy Charney, ¡VENDIDO! La biblia del vendedor, Ed.
Robinbook, 2005, Barcelona.
- L. Bassat, El libro rojo de las marcas, Ed. Espasa Calpe,
1999, Madrid.
WEBSITES·
http://www.marketingdirecto.com ·
http://mktonlineinternet.blogspot.com ·
http://www.infoadex.es ·
http://www.fundacc.org/ ·
http://www.autocontrol.es/ ·
http://www.revistamercado.com ·
http://www.moline-consulting.com |
Assignatures que en continuen el temari |
PLANIFICACIÓ DE MITJANS/12224114 | DIRECCIÓ DE COMPTES EN PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES/12224116 | MÀRQUETING DIRECTE I INTERACTIU/12224214 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
TÈCNIQUES DE LES RELACIONS PÚBLIQUES/12224112 | CREATIVITAT PUBLICITÀRIA/12224111 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
OPINIÓ PÚBLICA/12224005 | ESTRUCTURA I CANVI SOCIAL/12224001 | INTRODUCCIÓ A LA PSICOLOGIA/12224003 | INTRODUCCIÓ A L'ECONOMIA I A L'EMPRESA/12224101 | FONAMENTS DE LA COMUNICACIÓ PUBLICITÀRIA I DE LES RELACIONS PÚBLIQUES/12224106 |
|
|
Altres comentaris |
Durant el curs es faciliten altres fonts d'informació (bibliografia, lectures, articles, sites, blogs, etc...) que complementen i actualitzen encara més la bibliografia i els webs especificats a aquesta guia docent. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|