DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) ESCRIPTURA CREATIVA Codi 12224203
Ensenyament
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
LÓPEZ LÓPEZ, BERNAT
Adreça electrònica bernat.lopez@urv.cat
Professors/es
LÓPEZ LÓPEZ, BERNAT
Web
Descripció general i informació rellevant <div>Aquesta assignatura combina la presencialitat i la virtualitat en percentatges encara per determinar. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais) estarà disponible al campus virtual (Moodle) de l’assignatura.</div><div><br /></div><p> Avís important: si no t'agrada llegir i escriure, si no t'agraden o no t'interessen els llibres, aquesta optativa no és per a tu. Escriure és una habilitat fonamental per a qualsevol comunicador/a, especialment en els àmbits del Periodisme, la Publicitat i les Relacions Públiques, però també en el món audiovisual. L'assignatura Escriptura Creativa pretén consolidar i ampliar aquesta habilitat en l'alumnat del programa formatiu de grau en Comunicació, amb un enfocament centrat en l'elaboració de textos llargs i complexos, partint d'una reflexió teòrica i conceptual que es complementa amb un programa d'exercicis i pràctiques. L'assignatura no només incideix en els coneixements i les habilitats purament escripturals, sinó que també aborda aspectes íntimament relacionats amb aquests, relatius a qüestions de drets d'autor i al procés de producció, circulació i consum de llibres (indústria editorial).</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Elaborar missatges orals i escrits de caràcter persuasiu que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a la comunicació publicitària i de les relacions públiques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Reconeix en un text característiques que el configuren com a tal en lingüística textual
Reconeix en un text elements que constitueixen la ideologia del discurs
Reconeix recursos literaris que figuren en un text
Aplica recursos literaris a l’escriptura
Coneix textos d’escriptors-periodistes clàssics i actuals en llengua catalana, d’Antoni Rovira i Virgili a Quim Monzó
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Escriptura creativa? Definicions i aproximacions al fet d’escriure. Conceptes i terminologia
2. La "dificultat" de l'escriptura: com afrontar la síndrome de la pàgina (o la pantalla) en blanc
3. La generació d’idees, l’estructura i la composició
4. L’estil i el vocabulari
5. Tècniques de reproducció del discurs aliè: cita, paràfrasi, diàleg literari i monòleg interior
6. L'art de la descripció literària
7. Els punts de vista narratius
8. El temps en la narració
9. L’art de la traducció
10. Drets d'autor i propietat intel·lectual
11. Com publicar: des del blocaire a l’editor professional

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A4
CT5
28 29 57
Treballs
A4
CT5
0 38 38
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
CT5
30 20 50
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A4
CT5
0 1 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura
Esdeveniments científics i/o divulgatius Sessions presencials a l'aula, presentació de conceptes, teories i coneixements diversos.
Treballs Elaboració de dues ressenyes obligatòries de sengles llibres. Elaboració d'un projecte d'obra literària que tindrà un lliurament parcial i un final, segons calendari que es farà públic oportunament.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Programa d'exercicis setmanals que l'alumnat farà pel seu compte, a partir de les explicacions i instruccions del professor.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada a petició de l'estudiant. Es podrà fer presencialment, si la situació sanitària ho perment, o bé a distància, mitjançant videoconferència.

Atenció personalitzada
Descripció

Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l'alumnat al respecte. A banda, el professor atendrà consultes per correu electrònic.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A4
CT5
Lectura de dos llibres i elaboració de sengles ressenyes crítiques; elaboració d'un projecte d'obra literària 30%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
CT5
Exercicis pràctics a càrrec de l'alumnat 40%
Proves objectives de tipus test
A4
CT5
Examen de preguntes curtes per avaluar l'aprenentatge dels continguts impartits durant les sessions magistrals 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

(Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes competents. De qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual).
L'avaluació consta de quatre blocs:

a) Examen dels coneixements i conceptes presentats a les sessions magistrals i al dossier de lectures de suport: 30% de la nota final.


b) Lectura obligatòria de dos llibres de la “Bibliografia complementària i per a les ressenyes” i elaboració de sengles ressenyes crítiques: 20% de la nota final.
Caldrà lliurar-ne segles ressenyes crítiques, en les dates indicades al calendari que es proporcionarà a principi de curs i d'acord amb els requisits que es faran públics a l'espai moodle de l'assignatura. Les ressenyes es puntuaran amb una escala de 0 a 10 i la nota corresponent a aquest bloc sortirà de la mitjana aritmètica de la qualificació de les dues ressenyes. Les ressenyes lliurades fora de termini rebran una penalització d'un punt a la nota que obtinguin.
c) Pràctiques: 40% de la nota final.
Per aprovar l'assignatura caldrà haver lliurat almenys el 75% dels exercicis programats. Els exercicis no lliurats no es podran recuperar. Per a cada exercici es penjarà a moodle un document d'instruccions. Els lliuraments es faran obligatòriament via moodle el dia següent a la data programada per a la sessió pràctica en qüestió. La nota corresponent a aquest bloc sortirà de la mitjana aritmètica de la qualificació dels exercicis presentats. L'alumnat que faci el 100% de les pràctiques programades tindrà una bonificació del 10% en la nota final de l'assignatura.

d) Projecte d'obra literària: 10% de la nota final. Cada estudiant haurà d'elaborar un projecte d'obra literària per ser publicada en format llibre, d'acord amb les instruccions que es proporcionaran oportunament.

Avaluació continuada i segona convocatòria

En avaluació continuada caldrà aprovar cada una de les parts per separat (examen, mitjana aritmètica de les ressenyes, mitjana aritmètica de les pràctiques, projecte d'obra literària) per fer mitjana. En cas que una o més parts no assoleixin una qualificació de 5, o l'alumne/a no les hagi presentat, s'hauran de recuperar en segona convocatòria. En segona convocatòria es farà mitjana ponderada dels quatre blocs, independentment de si s'han aprovat per separat o no.

Fonts d'informació

Bàsica

Es proporcionaran a principi de curs.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent