DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) COMUNICACIÓ POLÍTICA Codi 12224222
Ensenyament
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CAPDEVILA GÓMEZ, ARANZAZU MARIA
Adreça electrònica arantxa.capdevila@urv.cat
Professors/es
CAPDEVILA GÓMEZ, ARANZAZU MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant <p><strong>Donada la situació d'excepcionalitat del curs 2020-2021, aquesta assignatura combina la presencialitat i la virtualitat en un percentatge encara per determinar. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais) estarà disponible al campus virtual (Moodle) de l’assignatura.</strong></p><p>En aquesta assignatura els i les estudiants adquiriran competències relacionades amb els processos i les pràctiques de la comunicació política que, en les societats democràtiques actuals, abasten terrenys del periodisme, de la comunicació audiovisual, de la publicitat i de les relacions públiques. Al llarg del desenvolupament del temari, els i les estudiants adquiriran coneixements sobre les dinàmiques implicades en la comunicació política. L’objectiu bàsic d’aquesta assignatura és la definició i l’anàlisi dels principals processos implicats en la comunicació política. Al llarg del curs es focalitzarà l’atenció en els tres protagonistes fonamentals d’aquest tipus de comunicació: els polítics —partits polítics, governs, institucions, etcètera—; els mitjans de comunicació de masses —premsa, ràdio, televisió i Internet— i la ciutadania —opinió pública—. En aquesta assignatura s’estudia quin rol desenvolupen cadascun d’aquests actors, les relacions que s’estableixen entre ells així com els efectes que tenen en tots tres les dinàmiques d’actuació conjunta en la societat actual. El curs concentrarà particularment l’atenció en els períodes de campanya electoral, moment fonamental en el que les interaccions entre polítics, mitjans i ciutadania es fan més presents i adquireixen una major rellevància.</p><div><br /></div><div><br /><br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius).
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Adquireix eines d’interpretació de la vida política i jurídica
Coneix els sistemes d’organització política
Coneix el procés de configuració de l'Estat constitucional
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen per raó de gènere i comprendre’n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Què és la Comunicació Política? Els orígens de la Comunicació Política.
Definició dels seus trets fonamentals.
Delimitació com a objecte d'estudi.
2. La comunicació política en campanya electoral. La persuasió en el centre de la comunicació.
Màrqueting polític en campanya electoral.
3. La comunicació institucional. Els partits polítics com a fonts i protagonistes de la informació.
Relacions entre sistema polític i sistema mediàtic: els gabinets de comunicació.
4. Els mitjans de comunicació de masses com actors polítics. La mediatització de la política i les seves conseqüències.
La comunicació política 2.0.
Les relacions entre mitjans i política.
5. La ciutadania. El coneixement de la ciutadania com a element central dels processos persuasius.
El paper de l'opinió pública en els processos de la comunicació política.
Les influències de la comunicació política sobre la ciutadania.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
CT3
2 0 2
Sessió Magistral
A1
38 0 38
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
CT3
CT7
10 30 40
Debats
A1
8 20 28
Treballs
A1
CT3
0 40 40
Atenció personalitzada
A1
CT3
CT7
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació de la dinàmica de l'assignatura i del sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels conceptes teòrics relacionats amb els continguts de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Sessions de discussió i anàlisi sobre la implicació que tenen els actors polítics principals (partits polítics, mitjans de comunicació i ciutadans) en la construcció de la imatge dels partits, dels candidats i dels programes polítics.
Debats Exposició i discussió per part dels estudiants dels resultats de l'anàlisi feta en grup.
Treballs Realització per part dels estudiants i de les estudiants que consistirà en l'anàlisi de la campanya electoral arrel dels comicis del 26 d'abril. Es durà a terme un seguiment de les principals manifestacions mediàtiques dels partits polítics així com, el paper jugat pels mitjans de comunicació en aquest procés.
Atenció personalitzada Tutories amb la professora.

Atenció personalitzada
Descripció

Donada la situació d'emergència sanitària i d'excepcionalitat, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre comes portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial,per correu electrònic, Moodle...).

La professora destinarà temps per a possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura que l'estudiant pugui presentar. A principis de curs s'informarà sobre com es portarà a terme l'atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
CT3
CT7
Els i les estudiants hauran de presentar a classe les conclusions de la seva anàlisi sobre les estratègies partidistes i mediàtiques electorals d'un partit polític. 40%
Debats
A1
Discussió de les diverses estratègies comunicatives electorals entre els diferents grups. 10%
Treballs
A1
CT3
Realitzar un treball que es durà a terme en grup i que es desenvoluparà al llarg de les classes pràctiques tutelat per la professora. El treball consta d’una part realitzada en grup (que s'exposarà a classe) i d'una altra individual (lliurament d'una memòria).
50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària o d'inici de curs en modalitat no presencial (híbrida o virtual) s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dura terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents.Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle). El sistema d'avaluació definitiu es farà públic al'espai Moodle de l'assignatura abans de començar el curs.


L'assignatura té una doble possibilitat d'avaluació i per això els i les estudiants hauran d'escollir a principi de curs la manera en que volen ser avaluats.
- Opció A: Aquells/es estudiants que assisteixin regularment a classe poden optar per l'avaluació a través d'un treball —de doble vessant, teòrica i pràctica— que es realitzarà al llarg del curs tutelat per la professora i amb exposicions i discussions a classe.
- Opció B: Aquells/es estudiants que no assisteixin regularment a classe hauran de realitzar un examen teòric que tindrà lloc quan finalitzi l'assignatura.
En segona convocatòria caldrà seguir l'Opció B.


Fonts d'informació

Bàsica Aira, Toni, La comunicació política, 2010, Barcelona: Editorial UOC
Canaleta, Pau, L'estratègia electoral, 2010, Barcelona: Editorial UOC
Canel, Maria José, Comunicación política. Técnicas y estrategias para la sociedad de la información, 1999, Madrid: Tecnos
López-García, Guillermo; Gamir, José; Varela-Ordax, Lidia José, Comunicación política. Técnicas y estrategias para la sociedad de la información, 2018, Madrid: Editorial Síntesis

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent