DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) INTRODUCCIÓ A L'ECONOMIA I A L'EMPRESA Código 12234101
Titulación
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
9 Obligatòria Segon AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Economia
Gestió d'Empreses
Coordinador/a
PONCE ALIFONSO, FRANCISCO JAVIER
Correo-e xavier.ponce@urv.cat
alvaro.diez@urv.cat
Profesores/as
PONCE ALIFONSO, FRANCISCO JAVIER
DÍEZ AVILÉS, ÁLVARO
Web
Descripción general e información relevante En aquesta assignatura es veuran els conceptes fonamentals d'economia i gestió d'empreses. Aquesta assignatura combina la presencialitat i la virtualitat en un percentatge encara per determinar. A l'començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes estarà disponible al campus virtual (Moodle) de l'assignatura.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius)
 A5 Conèixer l’estructura, el funcionament i la gestió de l’empresa, parant una atenció especial a les empreses de producció i difusió audiovisual
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Coneix i comprèn el funcionament de l'economia capitalista i contemporània i dels seus elements i factors bàsics
Coneix i comprèn els conceptes bàsics de l’estudi de la macroeconomia i de l’economia d’empresa
 A5 Distingeix entre els diferents tipus d'organització empresarial
Comprèn el funcionament econòmic de l'empresa capitalista moderna: organització, finançament, màrqueting, fiscalitat...
És capaç d'elaborar un projecte d'empresa bàsic i viable
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
[ECONOMIA] Tema 1. Pensar com un economista 1.1. Què sabem i què no sabem
1.2. Les dades d'una economia
1.3. Els models econòmics
[ECONOMIA] Tema 2. La Microeconomia: com funcionen els mercats? 2.1. La demanda i l'oferta
2.2. L'autoregulació del mercat
2.3. Les fallades del mercat
[ECONOMIA] Tema 3. La Macroeconomia: com superar una crisi econòmica?
3.1. La crisi de 1929
3.2. La crisi de 1973
3.3. La crisi de 2009
[EMPRESA] Tema 4. Conceptes bàsics de gestió empresarial 4.1. L'entorn organizatiu
4.2. Definició d'organització
4.3. Les funcions directives básiques
[EMPRESA] Tema 5. Gestió d'àrees funcionals de l'empresa 5.1. Les àrees funcionals
5.2. Direcció de Recursos Human.
5.3. Direcció de Marketing
5.4. Altres àrees funcionals
[EMPRESA] Tema 6: Tècniques de gestió empresarial 6.1. eBusiness
6.2. Tècniques avançades de gestió empresarial
6.3. Projecte empresarial

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A1
A5
CT6
5 5 10
Sessió Magistral
A1
A5
40 80 120
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
A5
20 20 40
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves pràctiques
A1
A5
CT6
5 10 15
Proves objectives de tipus test
A1
A5
CT6
5 5 10
Proves de desenvolupament
A1
A5
CT6
5 10 15
Proves orals
A5
CT6
5 5 10
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Sessions de treball per resoldre els problemes específics de cada alumne.

Atenció personalitzada
descripción

Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual.


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Proves pràctiques
A1
A5
CT6
Desenvolupar un pla d'empresa, resoldre problemes o casos 42,5%
Proves objectives de tipus test
A1
A5
CT6
Preguntes tipus test sobre els continguts de l'assignatura 32,5%
Proves de desenvolupament
A1
A5
CT6
Proves que incloruren preguntes sobre un tema, on l'estudiant ha de desenvolupar, relacionar, organizar i presentar els coneixements que té sobre la matèria. 20%
Proves orals
A5
CT6
Exposició i defensa d'un treball 5%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

1a convocatòria (avaluació continuada). Es realitzaran diferents proves i activitats al llarg el curs. La nota final serà la mitjana de l'obtinguda en el 1r quadrimestre ("Economia") i en el 2n quadrimestre ("Empresa"). No cal tenir aprovada cada part, sinó que és suficient amb que la nota mitjana entre "Economia" i "Empresa" sigui superior a 5.

2a convocatòria (examen final). Només s'ha de realitzar l'examen de la part no aprovada en 1a convocatòria. És a dir, si la nota en 1a convocatòria de la part de "Economia" o de "Empresa" és superior a 5, no cal avaluar-se de nou a la 2a convocatòria d'aquesta part.

En tot cas, aquesta guia docent és només orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica Eduardo Bueno Campos, Curso Básico de Economía de la Empresa, 1ª, 2004
Eduardo Bueno Campos, Organización de Empresas: Estructura, Procesos y Modelos, 2ª, 2007
N. Gregory Mankiw, Principios de Economía, 5ª, 2009
Juan Tugores Ques, Economía internacional : globalización e integración regional , 6ª, 2006
Andrew A. Adams, Juan Carlos Yáñez-Luna, Pedro I. González Ramírez, Mario Arias-Oliva, Kiyoshi Murat, "The social impact of Snowden’s revelations on Mexican youngsters", Journal of Information, Communication and Ethics in Society, 2017
Jorge PELEGRÍN-BORONDO; Emma JUANEDA-AYENSA; Mario Arias-OLIVA; Carlos GONZÁLEZ-MENORCA, Umbrales psicológicos de precios: modelo de valoración de la oferta competitiva, Cuadernos de Estudios Empresariales, 2014
Jorge Pelegr?n-Borondo; Mario Arias-Oliva; Cristina Olarte-Pascual, Emotions, price and quality expectations in hotel services, Journal of Vacation Marketing, 2016
J. C. Yáñez-Luna, M. Arias-Oliva, M-learning : aceptación tecnológica de dispositivos móviles en la formación online, Revista de Tecnología, Ciencia y Educación, 2018
Andrew A. Adams, Mario Arias-Oliva, Ana María Lara Palma, Kiyoshi Murata, "Surveillance following Snowden: a major challenge in Spain", Journal of Information, Communication and Ethics in Society, 2017

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.