DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) FONAMENTS DE LA COMUNICACIÓ PUBLICITÀRIA I DE LES RELACIONS PÚBLIQUES Código 12234106
Titulación
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
9 Obligatòria Segon AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CAPRIOTTI PERI, VICENTE-PAUL
RUESJA GERONIMO, MARIA LAURA
MORAGAS FERNÁNDEZ, CARLOTA MARIA
Correo-e paul.capriotti@urv.cat
carlotamaria.moragas@urv.cat
veronicaisabel.suescun@urv.cat
ileana.zeler@urv.cat
marialaura.ruesja@urv.cat
tamara.roldan@urv.cat
meritxell.lecha@urv.cat
Profesores/as
CAPRIOTTI PERI, VICENTE-PAUL
MORAGAS FERNÁNDEZ, CARLOTA MARIA
SUESCUN RAMIREZ, VERONICA ISABEL
ZELER , ILEANA LIS
RUESJA GERONIMO, MARIA LAURA
ROLDAN VELAZQUEZ, TAMARA
LECHA ALMONACID, MERITXELL
Web
Descripción general e información relevante Es tracta d'una assignatura introductòria sobre els conceptes bàsics, les teories i les tècniques de la publicitat i les relacions públiques. Per això s'estructura en dues parts, una per cada disciplina i quadrimestre. És una assignatura anual, teòrica i pràctica, que ofereix una visió global dels principals coneixements de la comunicació des de les vessants publicitària i de relacions públiques. Aquesta assignatura combina la presencialitat i la virtualitat en un percentatge encara per determinar. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais) estarà disponible al campus virtual (Moodle) de l’assignatura.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A9 Conèixer els fonaments de la comunicació publicitària i les relacions públiques canalitzada a través de qualsevol mitjà o tecnologia: teories, conceptes bàsics, organització, producció, gestió, finançament, aplicacions
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A9 Coneix i comprèn els fonaments de la comunicació publicitària moderna: principals tècniques, actors i estructures
Coneix i comprèn el funcionament de l'agència de publicitat com a estructura bàsica de la planificació, l'execució i el seguiment de les campanyes publicitàries
Coneix com es planifica la comunicació publicitària en les empreses i institucions mitjançant el desenvolupament dels diversos aspectes i passos que comporta la realització d'una campanya publicitària
Adquireix una visió global de les relacions públiques, introduint-se en els seus conceptes clau, la seva terminologia específica, els seus elements distintius i les seves principals tècniques
Adquireix una perspectiva general de la pràctica de les relacions públiques (actors principals, departaments i agències, funcions i estructures), així com de les característiques i particularitats dels professionals de les relacions públiques
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Relacions públiques:
Tema 1: Introducció a les relacions públiques (RP). Conceptes bàsics.
Tema 2: Història de les RP.
Tema 3: Models de gestió.
Tema 4: La investigació en RP.
Tema 5: Els Públics a les RP.
Tema 6: La professió de les RP.
Tema 7: Perfils professionals.
Tema 8: Àrees d'actuació de les RP (comunicació digital)
Tema 9: Gestió de crisi
Tema 10: Comunicació interna i relacions financeres
Tema 11: organització d'esdeveniments
Tema 12: Comunicacions Integrades en Màrqueting - Patrocini i Mecenatge.
Tema 13: Relacions amb la premsa - Publicity.
Publicitat:
Tema 1: Conceptes bàsics.
Tema 2: Efectes de la publicitat.
Tema 3: Estructura de la publicitat.
Tema 4: L'anunciant.
Tema 5: Les agències de publicitat.
Tema 6: La campanya de publicitat.
Tema 7: El briefing.
Tema 8: El consumidor.
Tema 9: Objectius de la campanya.
Tema 10: Pressupost publicitari.
Tema 11: Estratègia creativa.
Tema 12: Estratègia de mitjans.
Tema 13: Execució i avaluació de la campanya.
Tema 14: Noves formes publicitàries/publicitat BTL.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A9
1 0 1
Atenció personalitzada
A9
CT5
0 0 0
Sessió Magistral
A9
50 0 50
Pràctiques a laboratoris
A9
CT4
14.5 55 69.5
Presentacions / exposicions
A9
CT4
12.5 40 52.5
 
Proves objectives de tipus test
A9
8 40 48
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries El professor explicarà en què consistirà l'assignatura.
Atenció personalitzada
Els alumnes podran adreçar-se al professor per qualsevol dubte o aclariment i tindran una atenció personalitzada.
Sessió Magistral L'assignatura es composa de 50 sessions magistrals de classes teòriques que es corresponen amb el temari. El contingut impartit pel professor en aquestes sessions serà completat pels alumnes i avaluat en les proves quadrimestrals.
Pràctiques a laboratoris Es realitzaran pràctiques en grup o individuals que es començaran treballant a les classes.
Presentacions / exposicions Algunas pràctiques en grup s'exposaran.

Atenció personalitzada
descripción

Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). 


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques a laboratoris
A9
CT4
Cada quadrimestre els alumnes realitzaran pràctiques en grup o individual que es lliuraran al professor. 40%
Presentacions / exposicions
A9
CT4
Es faran presentacions d'algunes pràctiques realitzades en grup. 10%
Proves objectives de tipus test
A9
Es faran entre 2 i 4 proves objectives de tipus test 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Aclariments:

-La part de relacions públiques i la part de publicitat s'avaluaran per separat. Cada part representa el 50% de la nota final de l'assignatura.

-Les dues parts han d'aprovar-se obligatòriament de forma independent amb un 5,0 per poder aprovar l'assignatura.

-Per superar l'assignatura en segona convocatòria cal que l'alumne realitzi les pràctiques i superi l'examen final amb la nota de 5,0.

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica Grunig, J. & Hunt, T., Dirección de relaciones públicas, 2003, Gestión 2000
Wilcox, D., Cameron, G. & Xifra, J., Relaciones públicas. Estrategias y tácticas, 2006, Pearson/Prentice Hall
Fernández Cavia, J. y Huertas, A., Redacción en relaciones públicas, 2009, Pearson/Prentice Hall
Victoria, J.S., Reestructuras del sistema publicitario, 2005, Ariel Comunicación
Tellis, G.J. & Ambler, T., The Sage Handbook of Advertising, 2007, Sage Publications
Tellis, G.J., Estrategias de publicidad y promoción, 2001, Addison Wesley
Ortega, Enrique, La comunicación publicitaria, 2004, Pirámide
González Lobo, M. A., Curso de Publicidad, 1998, Eresma & CelesteE Ediciones
Oliveira, A.; Capriotti, P. y Zeler, I., Investigación de los públicos en los modelos de planificación estratégica de comunicación, 2019, Sphera Publica

Complementària

Publicitat:

Pérez Ruiz, M.A. (1996). Fundamentos de las estructuras de la publicidad. Editorial Síntesis, Madrid.

Rodríguez del Bosque, I.; Suárez, A. y García de los Salmones, M.M. (2008). Dirección publicitaria. Editorial UOC, Barcelona.

Pérez-Latre, F. J. (2000). Planificación y gestión de medios publicitarios. Ariel Comunicación, Barcelona.

Sánchez Guzmán, J.R. (1993). Teoría de la publicidad. Tecnos, Madrid.

Hernández Martínez, C. (2004). Manual de creatividad publicitaria. Síntesis, Madrid.

Méndiz, A. (2007). Nuevas formas publicitarias. Univ. de Málaga, Málaga.

Ries, A. & Ries, L. (2003). La caída de la publicidad y el auge de las relaciones públicas. Urano, Barcelona.

Klein, N. (2001). NoLogo. El poder de las marcas. Paidós, Barcelona.

Relacions Públiques:

Agee, W.K.; Ault, P.H.; Cameron, G.T. i Wilcox, D.L. (2001):Relaciones Públicas. Estrategias y tácticas. Addison Wesley, Madrid.

Arceo, J.L. (1999): Tratado de Publicidad y Relaciones Públicas. ICIE, Madrid.

Center, A. H. & Jackson, P. (2003). Public Relations Practices. Managerial Case Studies and Problems. Prentice Hall, New Jersey.

Harrison, S. (2002): Relaciones Públicas: una introducción. Thomson, Australia.

L’Etang, J. & Pieczka, M. (2006). Public Relations. Critical Debates and Contemporary Practice. Laurence Erlbaum Associates, Mahwah, New Jersey.

Tench, R. & Yeomans, L. (2006). Exploring Public Relations. Prentice Hall, Harlow.

Theaker, A. (2001). The Public Relations Handbook. Routledge, London.

Xifra, J. (2007). Técnicas de las Relaciones Públicas. UOC, Barcelona.

ADECEC (1997): El libro práctico de la comunicación y las relaciones públicas. Folio, Barcelona.

Atkin, C.K. i Rice, R.E. (2001): Public communication campaigns. SAGE, Thousand Oaks.

Black, S. (1994): Las relaciones públicas. Un factor clave de gestión. Ed. Hispano Europea, Barcelona.

(1999): ABC de las relaciones públicas. Todos los secretos y fundamentos de las relaciones públicas. Gestión 2000, Barcelona.

Broom, G.M.; Cutlip, S.M.; Center, A.H. (2001): Relaciones públicas eficaces. Gestión 2000. Barcelona.

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.