DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) ESCRIPTURA CREATIVA Código 12234203
Titulación
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Prerrequisitos
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
LÓPEZ LÓPEZ, BERNAT
Correo-e bernat.lopez@urv.cat
Profesores/as
LÓPEZ LÓPEZ, BERNAT
Web
Descripción general e información relevante

Aquesta assignatura combina la presencialitat i la virtualitat en percentatges encara per determinar. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais) estarà disponible al campus virtual (Moodle) de l’assignatura.

 Avís important: si no t'agrada llegir i escriure, si no t'agraden o no t'interessen els llibres, aquesta optativa no és per a tu. Escriure és una habilitat fonamental per a qualsevol comunicador/a, especialment en els àmbits del Periodisme, la Publicitat i les Relacions Públiques, però també en el món audiovisual. L'assignatura Escriptura Creativa pretén consolidar i ampliar aquesta habilitat en l'alumnat del programa formatiu de grau en Comunicació, amb un enfocament centrat en l'elaboració de textos llargs i complexos, partint d'una reflexió teòrica i conceptual que es complementa amb un programa d'exercicis i pràctiques. L'assignatura no només incideix en els coneixements i les habilitats purament escripturals, sinó que també aborda aspectes íntimament relacionats amb aquests, relatius a qüestions de drets d'autor i al procés de producció, circulació i consum de llibres (indústria editorial).

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A4 Aplicar la llengua pròpia a l’elaboració de productes audiovisuals factuals i de ficció, construint missatges orals i escrits destinats a la seva difusió audiovisual que siguin eficaços, correctes i atractius, adoptant els recursos lingüístics i no verbals i les estratègies retòriques més adequades
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A4 Reconeix en un text característiques que el configuren com a tal en lingüística textual
Reconeix en un text elements que constitueixen la ideologia del discurs
Reconeix recursos literaris que figuren en un text
Aplica recursos literaris a l’escriptura
Coneix textos d’escriptors-periodistes clàssics i actuals en llengua catalana, d’Antoni Rovira i Virgili a Quim Monzó
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Escriptura creativa? Definicions i aproximacions al fet d’escriure. Conceptes i terminologia
2. La "dificultat" de l'escriptura: com afrontar la síndrome de la pàgina (o la pantalla) en blanc
3. La generació d’idees, l’estructura i la composició
4. L’estil i el vocabulari
5. Tècniques de reproducció del discurs aliè: cita, paràfrasi, diàleg literari i monòleg interior
6. L'art de la descripció literària
7. Els punts de vista narratius
8. El temps en la narració
9. L’art de la traducció
10. Drets d'autor i propietat intel·lectual
11. Com publicar: des del blocaire a l’editor professional

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A4
CT5
28 29 57
Treballs
A4
CT5
0 39 39
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
CT5
30 20 50
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura
Esdeveniments científics i/o divulgatius Sessions presencials a l'aula, presentació de conceptes, teories i coneixements diversos.
Treballs Elaboració de dues ressenyes obligatòries de sengles llibres. Elaboració d'un projecte d'obra literària que tindrà un lliurament parcial i un final, segons calendari que es farà públic oportunament.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Programa d'exercicis setmanals que l'alumnat farà pel seu compte, a partir de les explicacions i instruccions del professor.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada a petició de l'estudiant. Es podrà fer presencialment, si la situació sanitària ho perment, o bé a distància, mitjançant videoconferència.

Atenció personalitzada
descripción

Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l'alumnat al respecte. A banda, el professor atendrà consultes per correu electrònic.


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
A4
CT5
Lectura de dos llibres i elaboració de sengles ressenyes crítiques; elaboració d'un projecte d'obra literària 30%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
CT5
Exercicis pràctics a càrrec de l'alumnat 40%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica

Es proporcionaran a principi de curs.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.