Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A6 |
Aplicar la gramàtica específica del so i la imatge en moviment a la producció de productes audiovisuals, dominant els aspectes bàsics de la producció, el guionatge, el muntatge i la postproducció de programes i productes de ràdio i televisió |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A6 |
Coneix les possibilitats expressives, estètiques i informatives de la fotografia aplicada a l’àmbit periodístic
Adquireix la terminologia i els conceptes pertinents
Exerceix amb fonament la crítica de fotografia
Coneix la història i l’evolució de la fotografia documental i publicitària
Es capacita en l’ús de l’equip fotogràfic professional, en les tècniques i tecnologies de retoc fotogràfic d’edició fotogràfica
Apropa els alumnes a la realitat del fotoperiodisme i de la fotografia publicitària en les diferents vessants laborals
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CT2 |
Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
1. Presentació de la assignatura.
|
|
2. Fonaments de la tècnica fotogràfica. |
2. Formació de la imatge. Tipus de càmeres i suports fotosensibles. Controls para la captura de la imatge. Objectius i accessoris. Qualitats i característiques dels diferents tipus de llum. |
3. La singularitat de la fotografia com a mitjà. |
3. El punt de vista, la ordenació del espai, l'enquadrament i la composició. El recursos narratius de la fotografia documental i publicitària: la seqüència, la fragmentació del espai i la narrativitat. |
4. La pràctica professional de la fotografia documental i publicitaria. |
4. Gèneres. La fotografia i el destinatari. |
5. Història de la fotografia documental i publicitaria. |
|
6. La fotografia digital. |
6. El retoc fotogràfic. Introducció a la fotografia digital aplicada la fotografia documental i publicitaria. Criteris periodístics i publicitaris d'edició gràfica. El retoc amb Adobe Photoshop. Relació entre fotografia i text. |
7. La crítica i els debats actuals sobre la fotografia documental i la fotografia creativa. |
|
8. El treball real del/a fotògraf/a: captació i relació amb el client. |
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
5 |
0 |
5 |
Sessió Magistral |
|
30 |
0 |
30 |
Pràctiques a laboratoris |
|
14 |
4 |
18 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
10 |
20 |
30 |
Pràctiques a través de TIC |
|
1 |
40 |
41 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
0 |
10 |
10 |
Proves pràctiques |
|
0 |
10 |
10 |
Proves pràctiques |
|
0 |
5 |
5 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura: continguts, sistema d'avaluació, funcionament de les pràctiques etc. |
Sessió Magistral |
Sessions prèvies a la realització de cada pràctica en les que s'introduirà a l'alumnat les qüestions tècniques a desenvolupar, així com els diversos continguts de caire teòric. |
Pràctiques a laboratoris |
Pràctiques de fotografia documental i publicitària en les que els alumnes desenvoluparan treballant en grup els diferents aspectes presentats a les classes magistrals |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Pràctiques de tractament digital de la imatge; retoc fotogràfic i edició |
Pràctiques a través de TIC |
Pràctiques d'il·luminació i exposició |
Atenció personalitzada |
Tutories destinades al seguiment de la feina individual |
descripción |
Tutories a demanda de l'alumnat destinades al seguiment i evolució de la seva feina. Es fixarà un horari que constarà al programa de l'assignatura i al moodle.
Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...) |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Proves de desenvolupament |
|
Realització i presentació d'un book. |
40% |
Proves pràctiques |
|
Participación a les sessions magistral i tallers. |
20% |
Proves pràctiques |
|
Prova escrita sobre els continguts de l'assignatura. |
40% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
AVALUACIÓ CONTINUADA. 1A CONVOCATÒRIA S'han d'aprovar cadascuna de les següents parts per superar l'assignatura: - Creació i presentació d'un book estructurat en blocs temàtics (40%)
- Examen (40%)
- Participació a les sessions presencials (aula, laboratoris i aules informàtica) (20%). Heu de tenir en compte que l'assistència és obligatòria per les característiques de l'assignatura que fan que no sigui possible recuperar les sessions on s'expliquen conceptes teòrics i pràctics.
2A CONVOCATÒRIA Consistirà en la recuperació d'aquells elements que no hagin estat aprovats en primera convocatòria. Per a participar en segona convocatòria cal haver-se presentat a l'examen en primera convocatòria i haver lliurat, si més no, una part del book, és a dir, un mínim dels dos blocs. El pes a la nota de l'examen i del book es mantenen (40%). La participació no és recuperable i, per tant, qui no hagi vingut a les sessions només opta a notable. Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle). |
Bàsica |
BAEZA, P., Por una función crítica de la fotografía de prensa, Gustavo Gili, 2001, Barcelona
FREUND, G., La fotografía como documento social, Gustavo Gili, 1976, Barcelona
DAWN, A, Fotomontaje, Barcelona Gustavo Gili, 2002, Barcelona
ANG, T, La fotografía digital [guía para la creación y manipulación de imágenes], Blume, 2003, Barcelona
|
|
Complementària |
|
ABREU SOJO
C. Los géneros periodísticos fotográficos.
Barcelona: CIMS 97, 1998. BARTHES R. La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía.
Barcelona: Gustavo Gili, 1982. BERGER, J. y Jean MOHR. Otra manera de contar. Barcelona:
Gustavo Gili, 1980. BUELL, H. Moments. The Pulitzer Prize-Winning Photographs. A
visual chronicle of our time. Könemann, 2000. CANGA LAREQUI, J. Diseño
periodístico en prensa diaria. Barcelona: Bosch, 1994. HILL, P y COOPER, T. Diálogo con la
fotografía. Barcelona: Gustavo Gili, 2001. HOPE, T. Fotoperiodismo. Blanco y negro.
Barcelona: Omega, 2002. KEENE, M. Práctica de la fotografía de
prensa. Barcelona: Paidós Comunicación, 1995. LANGFORD M. Enciclopedia completa de la fotografía.
Madrid: Hermman Blume, 1983. ____ Fotografía básica. Iniciación a la
fotografía profesional. Barcelona: Omega, 1978. LEDO, M. Documentalismo fotográfico.
Madrid: Cátedra, 1998. LLISTAR, M. La imagen fotográfica en la
cultura digital. Barcelona: Paidós, 1997. NEWHALL, B. Historia
de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili, 2002. SALVAT.
Enciclopedia Práctica de la Fotografía (10 volúmenes).
Barcelona: Salvat 1979. SONTAG, S. Davant el dolor dels altres.
Barcelona: Proa, 2003. TAUSK, P. Historia de la
fotografía en el siglo XX. Barcelona: Gustavo Gili,1978 VV.AA. La fotografía documental, Life la fotografía. Barcelona: Salvat,
1976.
VILCHES, L. Teoría de la imagen periodística. Barcelona: Paidós Comunicación, 1993.
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|