Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
0. Introducció a l'assignatura |
0.1. Explicació del temari
0.2. Dossier de textos
0.3. Conformació dels grups i els temes de les monografies
0.4. Sistema d’avaluació |
1. La crisi del model identitari modern |
1.1. Una introducció al concepte d'identitat
1.2. Identitat-alteritat: crisi del subjecte contemporani
1.3. Identitat, cultura, indústries culturals i cinema
1.4. El subjecte en l'era de la globalització. Globalització, (g)localització i cultura |
2. Representacions culturals del cos en la societat mediàtica |
2.1. Cos i identitat, cos i textualitat: concepcions del cos al llarg de la història.
2.2. Cossos tecnificats: cyborgs, robots i androides.
- Cibernètica, biotecnologia i post-humanisme
- Escenaris de les relacions ésser humà-màquina
- Variacions dels cyborgs
2.3. Altres representacions del cos: el cos malalt. |
3. Gènere i identitat de gènere en l’audiovisual contemporani
|
3.1. Cos i gènere, cos i sexualitat.
3.2. La Teoría Queer.
3.3. Narratives de gènere i transgènere en l’audiovisual
- Del metrosexual al freak: Noves masculinitats i noves feminitats en el cinema.
- Sexualitats perifèriques: homosexualitat, intersexualitat i travestisme.
|
4. Representant la diferència: raça i etnicitat |
4.1. Una introducció als conceptes de raça, etnicitat, multiculturalitat i transculturalitat
4.2. Les minories en el cinema. L’immigrant subsaharià en el cinema espanyol contemporani.
4.3.Minories i autorrepresentació.
|
5. Identitat i paisatge |
5.1. Espais, llocs i paisatges. Consideracions teòriques.
5.2. Representacions de classe: els suburbis en el cinema contemporani
5.3. L’univers rural: idealització i ennui.
5.4. Paisatges documentals
5.5. Identitats, viatges i desplaçaments: les road movies. |
6. Construccions i representacions identitàries nacionals
|
6.1. Una introducció als conceptes de nació, estats-nació i ‘comunitats imaginades’ i 'memòria nacional'.
6.2. Identitats híbrides: Migracions, exilis, diàspores.
6.3. Representacions nacionals i conflictes bèl·lics en el cinema contemporani.
6.4. Cinema i fronteres.
|
7. Identitat i Memòria |
7.1. Identitat i memòria(es): de la memòria oficial a les contramemòries.
7.2. El Boom de la memòria.
7.3. Cinema i història, cinema i memòria: Narratives del mal absolut.
7.4. De la memòria personal a la memòria col·lectiva: els documentals familiars de segona i tercera generació.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
3 |
6 |
Sessió Magistral |
|
26 |
8 |
34 |
Seminaris |
|
10 |
33 |
43 |
Treballs |
|
5 |
20 |
25 |
Presentacions / exposicions |
|
8 |
20 |
28 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
6 |
6 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'explicarà el temari de l'assignatura, així com el sistema d'avaluació. Tot seguit es farà un breu repàs als conceptes i les eines metodològiques bàsiques que els alumnes hauran de fer servir durant el curs. Finalment es detallarà el contingut del dossier de textos amb els que treballarem durant el curs. |
Sessió Magistral |
Durant les deu primeres setmanes, es dedicaran les dues primeres hores de classe a explicar els diferents punts que conformen el temari de l'assignatura. L'objectiu és que l'alumne adquireixi els coneixements necessaris per a poder debatre i comentar després no només els productes audiovisuals que es projectaran a l'aula, sino també els articles acadèmics relacionats amb els mateixos. |
Seminaris |
Durant les hores pràctiques de l'assignatura, es projectaran diversos exemples de pel·lícules, documentals, video-assajos, etc., que reflecteixin el contingut teòric treballat durant les sessions magistrals. Després de la projecció s'obrirà un debat amb els/les estudiants a partir de la lectura i anàlisi dels textos del dossier. |
Treballs |
Al llarg del curs els alumnes hauran de realitzar (individualment o en parelles) un projecte audiovisual sobre algun dels temes tractats en el temari. El projecte consistirà en l'elaboració d'un teaser i d'una memòria escrita on els alumnes reflexionin de manera teòrica i pràctica sobre el treball proposat.
A més, hauran de proposar un cicle audiovisual conformat per una introducció i 10 peces relacionades amb un dels temes o subtemes treballats a classe. |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes (en parelles o de manera individual) hauran d'exposar oralment el seu projecte audiovisual i el cicle audiovisual. Després de la presentació, s'obrirà un debat al respecte amb la resta de l'alumnat. |
Atenció personalitzada |
Es durà una important tasca de seguiment de l'alumne (especialment dels treballs monogràfics que aquest hagi de realitzar) a través de tutories on line i tutories presencials. La intenció de les mateixes és la d'orientar l'alumne en la vessant pràctica de l'assignatura, així com aclarir els dubtes que puguin anar sorgint al llarg del curs. |
Descripció |
Es durà una important tasca de seguiment de l'alumne (especialment dels treballs que aquest hagi de realitzar, tant individualment com en grup) a través de tutories on line i tutories presencials. La intenció de les mateixes és la d'orientar l'alumne en la vessant pràctica de l'assignatura, així com aclarir els dubtes que puguin anar sorgint al llarg del curs. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Es valorarà la participació dels alumnes en els debats que es generin després de les projeccions a l'aula i de la lectura dels articles del dossier. |
La participacióactiva dels alumnes en aquests seminaris servirà per arrodonir, si és el cas, la nota final. |
Treballs |
|
Els alumnes (organitzats en parelles) hauran de realitzar dos treballs al llarg del curs:
- L'elaboració d'un cicle audiovisual conformat per 10 títols la temàtica centrals dels quals haurà d'estar relacionada amb algun dels punts del temari.
- La presentació d'un projecte audiovisual de ficció o no-ficció (curtmetratge, sèrie, documental, instal·lació fotogràfica, etc) que consistirà en la filmació d'un teaser/trailer i la redacció d'una memòria on s'hi faci una reflexió teòrica sobre la seva proposta. |
La qualificació del cicle constituirà el 25% de la nota final. La qualificació de la proposta de producte audiovisual constituirà el 35%. |
Presentacions / exposicions |
|
Les presentacions de cada parella d'alumnes tindran una durada màxima de 1 hora i contindran l'explicació del cicle audiovisual i de la proposta de peça audiovisual preparats amb anterioritat a la mateixa. |
La qualificació de l'exposició (individual), constituirà el 15% de la nota final. |
Proves de desenvolupament |
|
Es faran dues proves individuals al llarg del curs. Aquestes proves es faran a l'aula a partir dels textos del dossier o d'altres articles o productes audiovisuals proposats per la professora. |
La qualificació de cadascuna d'aquestes proves constituirà el 25% de la nota final (un 12,5% cada prova |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els alumnes que no segueixin l'avaluació continuada hauran de lliurar a final de curs: 1. Un treball monogràfic sobre un dels punts del temari. El treball serà individual i el tema serà designat per la professora a principis de curs. La qualificació del treball constituirà el 20% de la nota final. 2. Dues ressenyes cinematogràfiques corresponents a algunes de les projeccions que passarem a classe al llarg del curs. Aquestes ressenyes hauran de partir dels articles del dossier, d'obligada lectura. El pes de cadascun d'aquests exercicis constituirà el 10% de la nota final (un 20% en total). 3. - L'elaboració d'un cicle audiovisual conformat per 10 títols la temàtica centrals dels quals haurà d'estar relacionada amb algun dels punts del temari. La qualificació del treball constituirà el 15% de la nota final. 4. La presentació d'una proposta de pel·lícula de ficció o no-ficció que consistirà en la filmació d'un teaser/trailer i la redacció d'una memòria on hi faci una reflexió teòrica sobre la seva proposta. La qualificació del treball constituirà el 15% de la nota final. 5. Una prova oral sobre els continguts teòrics de l'assignatura. La prova es farà el despatx i consistirà en la resposta per part de l'estudiant de les diferents preguntes que li faci la professora sobre el temari, els articles del dossier i la bibliografia obligatòria. La qualificació d'aquesta prova constituirà el 30% de la nota final. Segona convocatòria: 1. Els alumnes que suspenguin algunes algunes de les parts (proves de desenvolupament/ treballs/ exposicions) hauran d'anar a segona convocatòria a examinar-se de la part suspesa. 2. Qualsevol alumne que plagii en qualsevol de les proves i treballs avaluables de l'assignatura haurà d'examinar-se de tot a segona convocatòria. |
Bàsica |
Ella Shohat, Robert Stam, Multiculturalismo, cine y medios de comunicación, Paidós, 2002
Isabel Santaolalla, Los 'otros': etnicidad y 'raza' en el cine español contemporáneo , Prensas Universitarias de Zaragoza, 2005
Laia Quílez Esteve, En el nom del pare: postmèmoria, intimitat, i dol em Papá Ivan i Encontrando a Víctor, Quaderns de cine, 5, 2010
Isolina Ballesteros, Cine(ins)urgente: Textos fílmicos y contextos culturales de la España posfranquista, Editorial Fundamentos, 2001
Burkhard Pohl, Jörg Türschmann (eds.), Miradas glocales : cine español en el cambio de milenio, Iberoamericana; Frankfurt am Main : Vervuert, 2007
Celestina Deleyto, Ángeles y Demonios: Representación e Ideología en el Cine Contemporáneo de Hollywood, Paidós, 2003
Olivier Mongin, Violencia y cine contemporáneo, Paidós, 1998
Chris Barker, Television, Globalización e Identidades Culturales, Paidós, 2003
Laia Quílez Esteve, Feminine resistances: The figure of the Republican woman in Carolina Astudillo’s documentary cinema, Catalan Journal of Communication and Cultural Studies (vol. 8, núm. 1), 2016
Laia Quílez Esteve; José Carlos Rueda Laffond, Posmemoria de la Guerra Civil y el Franquismo, Comares, 2017
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
CORRENTS ESTÈTICS CONTEMPORANIS EN COMUNICACIÓ/12234009 | GÈNERES I FORMATS AUDIOVISUALS/12234112 | TEORIA I ANÀLISI CINEMATOGRÀFICA I TELEVISIVA/12234116 |
|
|
Altres comentaris |
1. Es penalitzaran les faltes d'ortografia greus, tant en els exercicis pràctics, com en les proves parcials i en el projecte final.
2. Els grups d'alumnes que incorrin en algun acte de plagi en l'elaboració de qualsevol de les proves i treballs avaluables de l'assignatura hauran de presentar-se a segona convocatòria.
3. L'assistència a les classes és obligatòria. Els alumnes que optin per l'avaluació continuada han d'assistir a un mínim del 80% de les classes, tant les de caràcter teòric com les de caràcter pràctic.
4. No està permès utilitzar els telèfons mòbils dins l'aula. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|