DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) GENÈRE I COMUNICACIÓ Código 12234225
Titulación
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
Correo-e yolanda.tortajada@urv.cat
Profesores/as
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
Web
Descripción general e información relevante

El gènere i la comunicació han consolidat un camp d’estudi amb una entitat pròpia, principalment, al món anglosaxó. La preocupació tant per la dimensió de gènere en els processos comunicatius (ja siguin interpersonals, grupals, relatius a les organitzacions o mediats) com per la manera en què la comunicació participa de la construcció de les nostres feminitats, masculinitats, sexualitats, etc., caracteritzen un àmbit de coneixement molt dinàmic sobre el qual treballarem al llarg d’aquest quadrimestre. 

Aquesta assignatura combina la presencialitat  i la virtualitat en un percentatge encara per determinar. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)  estarà disponible al campus virtual (Moodle) de l’assignatura.



Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Interpretar els processos i fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 És capaç d'analitzar de forma crítica les representacions de gènere en els mitjans de comunicació
Assoleix una sensibilitat per les qüestions d'igualtat de gènere
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen per raó de gènere i comprendre’n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Al llarg del curs explorarem quines són les imatges i discursos que construeixen els mitjans al voltant de la masculinitat, la feminitat, les identitats sexuals i les relacions sexuals i afectives en diversos formats audiovisuals. Els temes que treballarem són:
1. Introducció Introducció de la dinàmica de l'assignatura i dels conceptes bàsics que guiaran la nostra feina al llarg del quadrimestre.
2. Exhibicions de gènere en una cultura popular postfeminista.
3. Masculinitats
4. Diversitat sexual
5. Envelliment, mitjans i biaixos de gènere
6. Relacions sexuals i afectives a les sèries televisives i el cinema
7. Violència de gènere
8. Recepció
Introduirem els principals resultats de la recerca en aquest àmbit i quins han estat els conceptes teòrics que han servit per a fonamentar els diferents estudis i les seves conclusions.
En les diverses sessions, i en relació a aquests temes, debatrem sobre els patrons que caracteritzen les representacions mediàtiques.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A2
5 0 5
Sessió Magistral
A2
CT7
25 0 25
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A2
CT6
CT7
15 0 15
Presentacions / exposicions
A2
CT6
CT7
14 0 14
Atenció personalitzada
CT6
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A2
CT6
CT7
0 50 50
Proves pràctiques
A2
CT6
CT7
0 15 15
Proves pràctiques
A2
CT6
CT7
0 25 25
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació dels blocs temàtics i pautes per a les activitats que s'han de realitzar a l'aula.
Sessió Magistral Presentació, per part del la professora, dels continguts del programa. Debat.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Visionat de textos mediàtics. Anàlisi en grup de textos mediàtics.
Presentacions / exposicions Presentació de casos per part de l'alumnat. Presentació de casos per part de la professora.
Atenció personalitzada Tutories individuals i grupals per a consultes relacionades amb el contingut de l'assignatura i l'avaluació.

Atenció personalitzada
descripción

Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). Per a sol·licitar una tutoria cal escriure a: iolanda.tortajada@urv.cat



Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Proves de desenvolupament
A2
CT6
CT7
FÒRUM. Participació al fòrum de l’assignatura que consistirà en dinamitzar un dels temes del fòrum i participar-ne a la resta (llegint les intervencions dels companys i companyes i realitzant un mínim d'intervencions per tema, en funció dels temes acordats amb la professora). Per fer les intervencions, cal seguir els següents criteris:
- les intervencions han de tenir entre 10 i 15 línies
- com a mínim, en una d’elles, s’ha d’incloure una cita de la lectura obligatòria del tema que correspongui, i en relació al debat
- totes les intervencions han d’estar fonamentades en dades, exemples o cites
Per a superar el fòrum cal haver citat tots els textos obligatoris. Les qualificacions per sota de 3 no fan mitjana.
40%
Proves pràctiques
A2
CT6
CT7
PRESENTACIÓ. Per grups, cal escollir una de les lectures obligatòries i presentar-ne algun dels conceptes o categories que s’hi discuteixen tot aplicant-los a un o més textos mediàtics. Es facilitarà un llistat de lectures i, prèviament a la presentació, s’acordarà l’objecte d’anàlisi.
Les qualificacions per sota de 3 no fan mitjana.

30%
Proves pràctiques
A2
CT6
CT7
PARTICIPACIÓ. La participació consisteix en l’assistència a les diferents sessions i al treball desenvolupat en el marc d’activitats guiades que tindran lloc a l’aula.
30%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

SEGONA CONVOCATÒRIA

Per a presentar-se a segona convocatòria, cal haver participat en un 40% de les activitats puntuables.

La segona convocatòria consistirà en la recuperació d'aquelles proves que no hagin estat superades (sempre que aquestes, en conjunt, no superin el 70% del valor total de la nota). Si no, caldrà fer examen final (per un valor del 100% de la nota).

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica

Aquesta bibliografia bàsica es completarà amb textos seleccionats per als diferents temes del programa. Hi haurà un dossier de lectures disponible per a preparar tant les presentacions com les intervencions al fòrum. 

Adams, R. i Savran, D. (eds.) (2002). The Masculinity Studies Reader. Malden-MA: Blackwell.

Bernárdez, A. (2015). Mujeres en medio(s): Propuestas para analizar la comunicación masiva con perspectiva de género. Madrid: Fundamentos.

Connell, R.W. (2005). Masculinities. Cambridge: Polity Press.

De Lauretis, T. (1992). Alicia ya no: feminismo, semiótica, cine. Valencia: Universitat de València.

Dyer, R. (1993). The Matter of Images: Essays on Representations. London: Routledge.

Gallego, J. (2013). De reinas a ciudadanas. Medios de comunicación: ¿motor o rémora para la igualdad?. Barcelona: Aresta.

Gill, R. (2007). Gender and the media. Cambridge: Polity.

Goffman, E. (1979). Gender Advertisements. New York: Harper and Row.

Gross, L. (2002). Up from Invisibility: Lesbians, Gay Men and the Media in America. New York: Columbia University Press.

Kaplan, E. A. (1992). Motherhood and representation: the mother in popular culture and melodrama. London: Routledge.

Kuhn, A. (1985). The Power of the Image. Essays on Representation and Sexuality. London: Routledge & Kegan Paul.

Kuhn, A. (1991). Cine de mujeres: feminismo y cine. Madrid: Cátedra.

Hall, S. (ed.). (1997). Representation: cultural representations and signifying practices. London: Sage.

McRobbie, A. (2009). The Aftermath of feminism: gender, culture and social change. London: Sage.

Mulvey, L. (1988). Placer visual y cine narrativo. Valencia: Universitat de València.

Van Zoonen, L. (1994). Feminist media studies. London: Sage.

Wood, J. T. (2001). Gendered lives: communication, gender and culture (4th edition). Belmont: Wadsworth.

Zecchi, B. (2014). La pantalla sexuada. Madrid: Cátedra.

Zurian, F. A. (Ed.). (2011). Imágenes del Eros. Género, sexualidad, estética y cultura audiovisual. Madrid: Ocho y medio.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.