DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) TREBALL DE FI DE GRAU Codi 12234301
Ensenyament
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Treball fi de grau Quart AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
PÉREZ-PORTABELLA LÓPEZ, ANTONIO
Adreça electrònica laia.quilez@urv.cat
antonio.perezportabella@urv.cat
paul.capriotti@urv.cat
Professors/es
QUÍLEZ ESTEVE, LAIA
PÉREZ-PORTABELLA LÓPEZ, ANTONIO
CAPRIOTTI PERI, VICENTE-PAUL
Web
Descripció general i informació rellevant <p> El TFG del Programa Formatiu de Grau en Comunicació suposa la realització, per part de l’estudiant, d’un treball en què s’apliquin, s’integrin i es desenvolupin els coneixements i les competències adquirits en l’ensenyament de Comunicació Audiovisual. Aquest treball es farà en grup i està orientat a l’avaluació de competències associades al títol i conclou amb l’aprovació i defensa pública del treball. Les principals competències que desenvoluparà el TFG en el Programa Formatiu de Grau en Comunicació són la B8 (Gestionar projectes tècnics o professionals) i la C6 (Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional).&nbsp;</p><div><i>&nbsp;Aquesta assignatura combina la presencialitat i la virtualitat a les tutories en un percentatge encara per determinar. Els docents es posaran en contacte amb els estudiants per determinar la metodologia que millor s'ajusti a la situació de la pandèmia.</i></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Dominar el maquinari i el programari de producció audiovisual i multimèdia
 A4 Aplicar la llengua pròpia a l’elaboració de productes audiovisuals factuals i de ficció, construint missatges orals i escrits destinats a la seva difusió audiovisual que siguin eficaços, correctes i atractius, adoptant els recursos lingüístics i no verbals i les estratègies retòriques més adequades
 A7 Dominar els fonaments teòrics i pràctics de l’exercici del periodisme audiovisual
 A12 Aplicar els principis avançats de la narrativa i el guionatge audiovisual
 A13 Conèixer de forma crítica i analítica els diversos gèneres i formats de la comunicació audiovisual, parant un atenció especial a la seva transformació creativa
 A14 Utilitzar tècniques avançades de producció, realització en directe, animació, muntatge i postproducció de productes audiovisuals
 A16 Desenvolupar projectes complexos de programes i programacions audiovisuals i de productes interactius d’entreteniment i creació
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Coneix el funcionament dels equipaments necessaris per a poder realitzar un producte audiovisual
 A4 Produeix textos i discursos audiovisuals escrits i orals correctes i adaptats a cada situació comunicativa concreta
 A7 Produeix textos audiovisuals periodístics adequats als criteris professionals, a la legislació vigent i als codis ètics de la professió
 A12 Realitza guions per a diferents tipologies de productes audiovisuals
 A13 Crea productes audiovisuals de diferents gèneres
 A14 Sap produir i realitzar productes audiovisuals
 A16 Sap crear i desenvolupar projectes mediàtics multisuport
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen per raó de gènere i comprendre’n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Procediments de selecció i assignació
Procediments

Organització

Hi han 4 modalitats de TFG: Periodisme, Publicitat, Comunicació Audiovisual i Recerca. Cadascuna d'elles conformarà la seva organització i característiques dins d’una assignatura diferenciada on hi haurà un professor/a coordinador/a. Aquest/a serà l’encarregat de tutoritzar, d’informar als alumnes dels tipus de treball a escollir, els procediments a seguir, d’assignar els tutors/es, de nomenar el tribunal que valorarà la defensa pública dels TFG i de prendre aquelles decisions organitzatives que no estiguin recollides en aquestes directrius.

Matrícula i calendari d’elaboració i avaluació del TFG

Per matricular el TFG cal tenir superats com a mínim 168 crèdits del grau corresponent.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A3
A4
A7
A10
A11
A14
CT1
CT2
CT3
CT5
CT6
1 0 1
Selecció/assignació del treball de fi de grau
A3
A4
A7
A10
A11
A14
CT1
CT2
CT3
CT5
CT6
2 0 2
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster
A3
A4
A7
A10
A11
A14
CT1
CT2
CT3
CT5
CT6
2 8 10
Elaboració del treball de fi de grau/màster
A3
A4
A7
A10
A11
A14
CT1
CT2
CT3
CT5
CT6
0 266 266
Memòria
A3
A4
A7
A12
A13
A14
A16
CT1
CT2
CT3
CT5
CT6
0.5 14.5 15
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
A3
A4
A7
A10
A11
A14
CT1
CT2
CT3
CT5
CT6
0.5 5.5 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Sessions introductòries amb la coordinadora del PDF en Comunicació i amb el coordinador del TFG.
Selecció/assignació del treball de fi de grau Cada estudiant haurà de dur a terme un procés de reflexió previ a la selecció del tipus i la temàtica del treball que vol dur a terme.
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster Tutories entre l'estudiant i el tutor/a del TFG.
Elaboració del treball de fi de grau/màster Treball autònom de l'estudiat per tal de dur a terme el TFG.
Memòria Cada membre del grup redactarà individualment una memòria. El document inclourà els següents apartats bàsics, a més dels que determini cada comissió de TFG:
Reflexió sobre l'evolució de l'execució del treball des de la idea inicial fins al producte final, raonant els canvis i les decisions preses.
Tasques realitzades i repartiment de responsabilitats en cas de treballs en grup.
Reflexió valorativa sobre el procés d’elaboració del treball i autoavaluació de l'assoliment de les competències.
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster Presentació i defensa del treball de fi de Grau i la seva preparació.

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat).
Descripció

El calendari general d’organització del TFG per al curs 2020-2021 és el següent:

Entre febrer i març de 2020: realització d’unareunió informativa sobre el TFG entre l’alumnat de tercer dels graus de Comunicació Audiovisual, de Periodisme i de Publicitat i Relacions Públiques.
Juliol -setembre de 2020: matrícula del TFG, juntament amb la resta d’assignatures del curs 2020?2021.
1-6 d'octubre de 2020: Reunions informatives més detallades per especificar com crear les idees de TFG.

El calendari d’avaluació del TFG per als lliuraments finals al mes de juny és:

13 d'octubre de 2020 : data límit per a la presentació davant del tutor/a de la idea i del pla de treball.En el cas dels treballs de recerca caldrà presentar un índex provisional. El 27 d'octubre haurà de presentar-se la idea definitiva.
18 de desembre de 2020 : data límit per a lapresentació davant del tutor/a dels resultats parcials del treball assolitsfins al moment, d’acord amb els requisits i les condicions pactats prèviamententre l’estudiant i el tutor/a.

22 de març de 2021: data límit per a la presentaciódavant del tutor/a dels resultats parcials del treball assolits fins al moment,d’acord amb els requisits i les condicions pactats prèviament entre l’estudianti el tutor/a.

1 de juny de 2021: data límit per al lliuramentdel producte final i de la memòria individual.

Del 16 al 18 de juny de 2021: Lliurament de ladocumentació pel repositori del CRAI i defensa pública del treball .

El/la tutor/a convocarà les tutories que consideri necessàries per comentar els lliuraments.

El calendari del TFG per als lliuraments als tutors (que no necessàriament han de ser tutories presencials, sinó lliuraments online) per la convocatòria del mes de setembre és:

13 d'octubre de 2020: data límit per a la presentació davant del tutor/a de la idea i del pla de treball. En el cas dels treballs de recerca caldrà presentar un índex provisional. El 27 d'octubre haurà de presentar-se la idea definitiva.

18 de desembre de 2020: data límit per a la presentació davant del tutor/a dels resultats parcials del treball assolits fins al moment, d’acord amb els requisits i les condicions pactats prèviament entre l’estudiant i el tutor/a.

A l'abril/maig es pactarà amb el tutor: una data dels egon lliurament dels resultats parcials del treball assolits fins al moment.
2 de setembre de 2021: data límit del lliurament del producte final i de la memòria individual.  
9 i 10 de setembre de 2021 : Lliurament de la documentació pel repositori del CRAI i defensa pública del treball.

Tots els lliuraments són obligatoris i puntuen.

Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

L’alumnat que vulgui realitzar el TFG durant una estada Erasmus o SICUE realitzarà les tutories de manera virtual d’acord amb les indicacions del tutor o tutora del treball.


Criteris i procediments d’avaluació
Es durà a terme una autoavaluació (per part de l'estudiant)
Metodologies Competències Descripció Pes        
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster
A3
A4
A7
A10
A11
A14
CT1
CT2
CT3
CT5
CT6
Seguiment de les tutories i les entregues parcials d'acord amb el que estipula la Normativa i les Directrius del treball de fi de grau (TFG) de les titulacions de Comunicació, curs 2013/2014 i el que s'acordi entre l'estudiant i el tutor/a 40%
Elaboració del treball de fi de grau/màster
A3
A4
A7
A10
A11
A14
CT1
CT2
CT3
CT5
CT6
Elaboració i presentació del treball d'acord amb les directrius proporcionades a la Normativa del treball de fi de grau (TFG) de les titulacions de Comunicació, curs 2013/2014 (penjada al moodle de l'assignatura) 40%
Memòria
A3
A4
A7
A12
A13
A14
A16
CT1
CT2
CT3
CT5
CT6
La memòria final, de lliurament obligatori en tots els tipus de treball, tindrà una extensió mínima de 1.200 paraules. Cada membre del grup redactarà individualment una memòria. El document inclourà els següents apartats bàsics, a més dels que determini cada comissió de TFG:
Reflexió sobre l'evolució de l'execució del treball des de la idea inicial fins al producte final, raonant els canvis i les decisions preses.
Tasques realitzades i repartiment de responsabilitats en cas de treballs en grup.
Reflexió valorativa sobre el procés d’elaboració del treball i autoavaluació de l'assoliment de les competències.
10%
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
A3
A4
A7
A10
A11
A14
CT1
CT2
CT3
CT5
CT6
La defensa pública és obligatòria i es durà a terme davant d’un tribunal nomenat ad hoc pel coordinador/a de TFG dels Estudis de Comunicació. No obstant, només es podran defensar públicament els treballs que hagin estat autoritzats prèviament pel tutor/a corresponent.

El tutor de l’assignatura comunicarà a cada estudiant el dia, l’hora i el lloc de defensa pública del seu treball, amb una antelació mínima de set dies.

A més a més de les llengües oficials de la URV, el TFG es podrà realitzar i defensar en anglès. D’aquesta manera quedarà assolida la competència nuclear C1 (dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, especialment l’anglès).

L’acte de defensa pública de cada treball tindrà una durada aproximada de 20?30 minuts i haurà de seguir preferentment la següent estructura:

Exposició per part dels estudiants. En el cas dels treballs de recerca, aquesta ha d’incloure els objectius, la metodologia i les conclusions del treball. En el cas dels treballs professionals es presentarà l’objectiu del producte elaborat, una breu explicació de com ha transcorregut la seva elaboració i una valoració dels punts forts i febles del producte final. La durada de l’exposició dels estudiants ha de ser de 10-15 minuts.

Formulació de comentaris i preguntes per part del tribunal.

Respostes dels estudiants si el tribunal els planteja preguntes directes.

Deliberació del tribunal.

Es valorarà: l’estructura i el contingut de la presentació, la comunicació verbal i no verbal i el material de suport audiovisual emprat.
10%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segons la normativa acadèmica de grau i màster vigent, "Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a dues convocatòries d'avaluació".

El responsable únic de l'avaluació serà el tutor/a del treball.

La nota final del treball s'obtindrà a partir de quatre notes parcials:

  • Una nota corresponent al seguiment de l'avaluació continuada (40% de la nota final).
  • Una nota corresponent al producte final (el 40% de la nota final).
  • Una nota corresponent a la memòria final (10% de la nota final).
  • Una nota corresponent a la defensa pública del treball (10%)
Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).

Fonts d'informació

Bàsica

Les fonts d'informació variaran depenent de la temàtica i el tipus de treball seleccionat. Se seleccionaran amb l'ajut del tutor o tutora del TFG.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent