DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A LA PSICOLOGIA Codi 12244003
Ensenyament
Grau de Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Psicologia
Coordinador/a
GAVILÁN IBÁÑEZ, JOSÉ MANUEL
Adreça electrònica jm.gavilan@urv.cat
blanca.valles@urv.cat
helenamargarita.vega@urv.cat
Professors/es
GAVILÁN IBÁÑEZ, JOSÉ MANUEL
VALLÈS CARRERAS, BLANCA
VEGA SABATÉ, HELENA MARGARITA
Web
Descripció general i informació rellevant 'Introducció a la psicologia' és una via d'entrada per conèixer els principis bàsics que regeixen la psicologia humana i la seva aplicació, des d'un vessant empíric, adaptat als estudis de comunicació. L'assignatura gira al voltant dels processos psicològics bàsics, tals com la percepció, la memòria, la motivació, les emocions, l'aprenentatge... i pretén donar una idea global de les nostres capacitats i limitacions. Les unitats temàtiques es disposen tenint en compte les dimensions intel·lectual, emocional i social. En definitiva, es tracta d'una primera aproximació a què fem, com i per què ho fem. Aquesta assignatura combina la presencialitat i la virtualitat en un percentatge encara per determinar. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais) estarà disponible al campus virtual (Moodle) de l’assignatura.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix de quina manera aborda la psicologia l'estudi científic dels processos mentals subjacents al comportament humà, tenint en compte els models teòrics i metodològics d’aquesta disciplina
Comprèn el funcionament bàsic del psiquisme humà, els seus fonaments biològics i la seva dimensió social
Es familiaritza amb els principals conceptes teòrics i procediments d’investigació utilitzats en l’estudi dels processos psicològics bàsics
Reconeix la incidència dels factors psicològics i dels seus condicionants biològics i socials en l’àmbit de les ciències de la comunicació
Projecta els coneixements psicològics adquirits en els diversos camps aplicats de les ciències de la comunicació (publicitat, periodisme, comunicació audiovisual)
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I. Introducció i conceptes generals. Tema 1. La psicologia com a ciència.
Tema 2. Models psicològics de la conducta humana.
Unitat temàtica II. Bases psicobiològiques de la conducta.
Tema 3. Estructura i funció del sistema nerviós. Filogènia i ontogènia. Herència i ambient.
Unitat temàtica III. Processos psicosocials bàsics. Dimensió cognitiva:
Tema 4. Sensació, percepció i atenció.
Tema 5. Aprenentatge i memòria.
Tema 6. Intel·ligència.
Tema 7. Pensament i Llenguatge
Dimensió emocional:
Tema 8. Motivació i emoció.
Tema 9. Personalitat i trastorns psicològics.
Dimensió social:
Tema 10. Societat i cultura.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 0 5
Sessió Magistral
A2
30 40 70
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
CT5
10 30 40
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A2
CT5
10 20 30
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A2
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries -Prendre contacte amb els alumnes i copsar el nivell de coneixements que aquests tenen respecte a la matèria a impartir.
-Presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral - Exposició dels continguts de l'assignatura.
- Visionat de vídeos il·lustratius dels conceptes teòrics exposats.
- Resolució de dubtes i debat crític dels materials.
- Realització de qüestionaris de comprensió de continguts a classe.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària - Realització d'exercicis teòrics/pràctics i anàlisis de casos particulars.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària - Realització d'experiments i casos pràctics psicològics clàssics a l'aula i posterior discussió.
Atenció personalitzada -Facilitació d'atenció directa i personalitzada a l'alume al llarg del curs per tal que aquest tingui l'oportunitat de plantejar preguntes relacionades amb la matèria impartida a classe i resoldre dubtes.

Atenció personalitzada
Descripció

En l'horari d'atenció l'alumne tindrà l'oportunitat de plantejar problemes concrets i discutir els dubtes que puguin sorgir durant el desenvolupament de l'assignatura, en referència tant als continguts teòrics com pràctics. També serà un espai de retroalimentació i comunicació bidireccional del que tant alumnes com professor se'n podran veure beneficiats.


Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...)

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
CT5
A través de la realització dels exercicis i resolució de problemes, l'alumne podrà aplicar la teoria apresa durant les sesions magistrals. 20%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A2
CT5
A través d'aquests suposits pràctics l'alumne podrà resoldre casos relacionats amb la matèria impartida durant les sessions magistrals.
20%
Proves objectives de tipus test
A2
Els continguts donats a les classes teòriques seran avaluats mitjançant proves objectives tipus test. 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els coneixements apresos durant el curs s'avaluaran a través de proves objectives d'opció múltiple de resposta (tipus test). La part teòrica tindrà un pes d'un 60% respecte el total de l'assignatura i s'avaluarà mitjançant dues proves. La primera serà a meitat de curs (parcial alliberador) i la segona (examen final 1) a final de curs. Els alumnes que no superin el parcial alliberador aniran a l'examen final 1 amb tota la matèria. Els que l'aprovin s'avaluaran només dels continguts de la segona part del curs (segon parcial). En aquest cas, la nota final de teoria serà la mitja entre el primer i el segon parcial.

La part pràctica tindrà una única avaluació a finals de curs. Aquesta constarà d'un examen tipus test i exercicis pràctics (informes). El pes de les pràctiques a l'assignatura és del 40% (el professor establirà quin percentatge dóna a l'examen i als exercicis). La nota final de l'assignatura serà la nota ponderada dels exàmens teòrics i de la nota final de pràctiques. Per poder fer mitja de teoria i pràctiques, tots els alumnes han de superar la part teòrica amb una puntuació mínima de 5.

Els alumnes que no superin els exàmens de primera convocatòria hauran de presentar-se a la segona convocatòria (examen final 2). Aquesta segona i última convocatòria consistirà en un únic examen final que inclourà preguntes de tots els continguts impartits durant el curs, tant a teoria com a pràctiques. Caldrà superar com a mínim el 50% de les preguntes (una vegades restats els errors) per tal de superar l'assignatura.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).

Fonts d'informació

Bàsica Delgado, M.L., Fundamentos de Psicología, Última edición., Madrid: Editorial Médica Panamericana, 2013.
Díaz, D., Izquierdo, E. y Bajo, M., Psicología de la comunicación, Última edición., Madrid: Centro de Estudios Financieros, 2017.
Lahey, B., Introducción a la Psicología, Última edición., Madrid: Editorial Mc Graw-Hill, 2009.
Myers, D.G., Psicología, Última edición., Madrid: Editorial Médica Panamericana, 2005.
Morris, C.G., Introducción a la Psicología, Última edición., México: Prentice Hall, 2001.

Complementària LEAHEY, T. H., Historia de la Psicología, Última edición. , Madrid: Prentice-Hall.
Goldstein, E.B., Sensación y percepción, Última edición., México: International Thomson Editores, 1999.
Domjan, M. , Principios del aprendizaje y la conducta, Última edición. , México: International Thomson Editores.
Pinker, S., El instinto del lenguaje, Última edición., Madrid: Alianza, 1996.
Feist, J., Feist, G. J., y Roberts, T., Teorías de la personalidad, Última edición, México: McGraw-Hill, 2014
Myers D.G. y Twenge, J.M., Psicología social, Última edición, México: McGraw-Hill, 2019

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent