DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) CORRENTS ESTÈTICS CONTEMPORANIS EN COMUNICACIÓ Codi 12244009
Ensenyament
Grau de Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
ARAÜNA BARO, NURIA
IGLESIAS HUIX, EULALIA
Adreça electrònica eulalia.iglesias@urv.cat
nuria.arauna@urv.cat
Professors/es
IGLESIAS HUIX, EULALIA
ARAÜNA BARO, NURIA
Web
Descripció general i informació rellevant <p> L'objectiu de l'assignatura és el de capacitar l'alumne en el coneixement dels principals corrents estètics que imperen en l'àmbit de la comunicació i la cultura visual contemporànies. Aquesta assignatura combina la presencialitat i la virtualitat en un percentatge encara per determinar. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais) estarà disponible al campus virtual (Moodle) de l’assignatura.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius).
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els corrents principals de la cultura visual del segle XX
És capaç d’analitzar críticament, des del punt de vista de la història dels corrents estètics, qualsevol producte comunicatiu de masses
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
0. INTRODUCCIÓ
Introducció als continguts i la metodologia de l'assignatura.
I. LES PRIMERES AVANTGUARDES
1.1. Contextualització

1.2. Característiques generals de l'art d'avantguarda. Els principals "ismes".

1.3. Avantguardes i cinema.

1.4. El llegat de les avantguardes en el cinema i l'art contemporanis.
II. CULTURA I ART DESPRÉS DE LA II GUERRA MUNDIAL 2.1 Les segones avantguardes: expressionisme abstracte i informalisme.

2.2 El naixement de la joventut: cultura juvenil i rock'n'roll
III. LES RUPTURES DELS ANYS 60 3.1. Contextualitzacions: Les revoltes dels anys 60.

3.2 La contracultura: principals expressions. Les subcultures juvenils.

3.3. Cinema i modernitat.

3.4 Fluxus i el Situacionisme: noves expressions artístiques i la seva influència en l’art contemporani:
·performance i feminisme (l’autorepresentació, noves polítiques dels cossos…)
·l’apropiació artística (detournement…)
·art i medi ambient (land art…)
·del happening a l’artivisme

3.5. El Pop Art i Andy Warhol. De la modernitat a la postmodernitat.
IV. LA POSTMODERNITAT

4.1. Introducció a la postmodernitat.

4.2. L'estètica postmoderna.

4.3 Cinema i postmodernitat.

4.4 Neotelevisió: els nous formats televisius i dinàmiques espectatorials.

4.5 Noves tendències de la publicitat: camins de l'hiperrealisme i l'accés a les xarxes individuals.

4.6 Les modalitats del documental
- El videoclip
- Noves formes de cinema documental: dramatització, ficcionalització, serialització, true crime, i militàncies
V. L'AUDIOVISUAL AVUI 5.1 Postelevisió: formats de no ficció en l'era de les plataformes: serialització, ficcionalització, activismes, true crime.

5.2 Nova ficció televisiva: de Los Soprano a les noves tendències de les sèries en l'era de Netflix.

5.3 Cultura remescla i altres tendències de l'audiovisual digital.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
2 0 2
Treballs
A1
1 20 21
Presentacions / exposicions
CT5
16 18 34
Sessió Magistral
A1
32 23 55
Atenció personalitzada
A1
4 0 4
 
Proves mixtes
A1
4 18 22
Proves pràctiques
A1
1 11 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'explicarà el temari de l'assignatura, així com el sistema d'avaluació. Tot seguit es farà un breu repàs als conceptes i les eines metodològiques bàsiques que els alumnes hauran de fer servir durant el curs.
Treballs Al llarg del curs els alumnes hauran d'elaborar en grup un treball escrit al voltant d'un tema concret del temari assignat per la professora. Aquesta monografia serà la base per l'exposició que hauran de fer davant la resta de l'alumnat.
Presentacions / exposicions Els alumnes, organitzats en grups, hauran d'exposar oralment un tema concret del temari del que prèviament hauran realitzat un treball escrit. Després de la presentació, s'obrirà un debat al respecte amb la resta de l'alumnat.
Sessió Magistral Els continguts de l'assignatura s'exposaran en sessions magistrals il·lustrades amb exemples (audio)visuals.
Atenció personalitzada Al llarg del curs s'oferiran, amb cita prèvia, tutories individuals i col·lectives per a resoldre dubtes relacionats amb el temari i el desenvolupament de la matèria.

Atenció personalitzada
Descripció

Es duen a terme tutories per cadascun dels treballs de grup. Es faran tutories personalitzades a petició de l'alumnat. Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).



Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A1
Elaboració en grup d'un treball escrit en torn a un aspecte del temari assignat per la professora. El treball es realitzarà a partir de fonts de documentació escrita i audiovisual proporcionada per la professora i els propis alumnes. La meitat de la nota serà individual i l'altra meitat, col·lectiva. 25% de la nota final de l'assignatura.
Presentacions / exposicions
CT5
Presentació a classe del treball de grup realitzat. Les presentacions de cada grup tindran una durada d'aproximadament 90 minuts i estaran basades en el treball escrit lliurat a la professora amb antelació. Aniran acompanyades d'una peça audiovisual de producció pròpia. 10% de la nota final.
Proves mixtes
A1
Prova de coneixements dels continguts impartits a les classes teòriques i exposicions d'alumnes, reforçat amb les lectures recomanades. Se'n du a terme una a mitjans de curs i una altra a finals. 50% de la nota final.
Proves pràctiques
A1
ls alumnes hauran de participar en l'espai comú habilitat de l'assignatura tot elaborant una entrada pròpia que complementi la teoria elaborada a classe i comentant, com a mínim, dos posts dels altres companys. 15% de la nota final.
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).

AVALUACIÓ CONTINUADA (1a convocatòria):

- Es tracta d'una assignatura presencial. Es demana una assistència de com a mínim el 80% de les classes -tant pràctiques com teòriques.

- S'han d'aprovar, com a mínim amb un 5, cadascuna de les parts per separat (el treball + exposició de grup, la prova pràctica i les dues proves mixtes).

- En el cas de suspendre alguna de les parts aquesta s'haurà de recuperar a la segona convocatòria, indiferentment de les notes de les altres proves. Es guardaran la resta de notes de les proves aprovades.

- La part teòrica està conformada per dos exàmens. Si l'alumne aprova el primer, aquest li servirà per alliberar matèria de cara al segon examen i li farà mitjana amb la nota que tregui d'aquest. Si l'alumne no aprova el primer examen, haurà d'avaluar-se de tota la matèria en el segon examen i la nota final que li quedarà de la part teòrica serà la nota que obtingui en aquesta segona prova.

- En el cas de plagi en qualsevol de les proves, l'assignatura queda automàticament suspesa, més enllà del resultat de les altres proves. S'haurà de recuperar TOT en segona convocatòria.

SEGONA CONVOCATÒRIA

- Qualsevol prova en segona convocatòria s'ha d'aprovar com a mínim amb un 5 per fer mitjana amb la resta de notes. Les professores es reserven la possibilitat de posar una nota topall als treballs presentats en segona convocatòria.

- En cas de suspendre com a mínim una de les proves pendents en segona convocatòria, l'assignatura queda suspesa.

- En cas de plagi, l'assignatura queda suspesa.

AVALUACIÓ NO CONTINUADA (2ª convocatòria):

-S'han de fer les mateixes proves que en l'avaluació continuada, però no hi ha dret a presentar-se al primer examen d'alliberament de matèria.

- Consensuar dates d'entrega amb les professores.


Fonts d'informació

Bàsica JAMESON, Fredric, El postmodernismo y lo visual, Episteme, 1997
CATALÀ, Josep Maria, Forma del real. Introducció als estudis visuals, Universitat Oberta de Catalunya, 2008
HUYSSEN, Andreas, Después de la gran división. Modernismo, cultura de masas, posmodernismo, Adriana Hidalgo, 2002
CABOT, Mateu (et. al.), Más que palabras: Estética en tiempos de la cultura audiovisual, Cendeac, 2007
DOMÍNGUEZ, Vicente (Ed.), Pantallas depredadoras. El cine ante la cultura visual digital, Festival Internacional de Cine de Gijón, 2007
QUÍLEZ ESTEVE, Laia , «Cuando el documentalista se ríe de sí mismo. La estética del fracaso y el documental performativo en Avi Mograbi, Ross McElwee y Alan Berliner», en OROZ, Elena; DE PEDRO AMATRIA, Gonzalo (eds.) , Madrid: Ocho y medio, 2009
SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente, Una cultura de la fragmentación. Pastiche, relato y cuerpo en el cine y la televisión. , Filmoteca, 1995
QUÍLEZ ESTEVE, Laia, «Sutiles pretéritos. (Post)memoria y (auto)biografía(s) en el cine documental contemporáneo», en MARTÍN GUTIÉRREZ, Gregorio (ed.).Cineastas frente al espejo. , Las Palmas de Gran Canaria: Festival Internacional de Cine de Las Palmas; Madrid: T&amp;B Editor, 2008
IGLESIAS, Eulàlia, "Positioning Documentaries at the Cannes International Film Festival: Fahrenheit 9/11 and Beyond", a Vallejo A., Winton E. (eds). Documentary Film Festivals (eBook), vol. 2., Cham: Palgrave MacMillan., 2020
ARAÜNA, Núria, "El poder de los débiles: el cine de Rosa Vergés" a ZURIÁN, Fran (coord). Construyendo una mirada propia: mujeres directoras en el cine español: de los orígenes al año 2000., Madrid: Síntesis, 2015
ARAÜNA, Núria i QUÍLEZ, Laia, "Género y (pos) memorias en el cine documental sobre la Guerra Civil y el franquismo" a QUÍLEZ, Laia i RUEDA-LAFFOND, José Carlos (coords.). Posmemoria de la Guerra Civil y el franquismo., Granada: Comares, 2017
IGLESIAS, Eulàlia, "Variaciones en torno a un cuerpo: identidad y ausencia en el cine de Isaki Lacuesta", a TERRITORIOS Y FRONTERASExperiencias Documentales Contemporánea, https://addi.ehu.es/bitstream/handle/10810/8313/Eulalia%20Iglesias.pdf?sequence=8, 2012
NEIRA, Elena, Streaming Wars: La nueva televisión, Libros Cúpula / Timun Mas, 2020

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TEORIA I TÈCNICA DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL/12244103
TEORIA DE LA IMATGE/12244108


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA DEL MÓN ACTUAL/12244008
 
Altres comentaris
1. Es penalitzaran les faltes d'ortografia greus, tant en els exercicis pràctics, com en el treball, com en les proves i exàmens que es faran al llarg del curs. 2. Els alumnes o grups d'alumnes que incorrin en algun acte de plagi en l'elaboració del treball o que copiïn durant els exàmens i proves que es faran al llarg del curs quedaran suspesos automàticament de l'assignatura. 3. Per al bon discórrer de la classe, es prega el màxim silenci a l'aula. 4. No està permès utilitzar els telèfons mòbils dins l'aula. 5. A l'hora de les notes finals es pot tenir en compte l'assistència i la participació a classe. 6. Es requereix un nivell bo d'anglès llegit (hi ha lectures obligatòries en aquesta llengua).
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent