Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Construir missatges orals i escrits destinats a productes periodístics que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a cada tipus d’audiència, objectiu comunicatiu i canal periodístic. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Pren consciència de la importància de la comunicació oral per a un desenvolupament professional d'èxit en qualsevol activitat relacionada amb la comunicació social
Domina les bases retòriques de la comunicació oral dirigida a auditoris grupals
Domina les tècniques bàsiques de la locució per a ràdio i televisió
Coneix i domina els elements bàsics de la comunicació no verbal com a aspecte inseparable d'una comunicació oral d'èxit
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
A. La Locució i l'ús de la veu com a eina de comunicació |
1. Aspectes fisiològics i expressius de la veu
2. Característiques pròpies de la sintaxi sonora: tècniques d’entonació
3. Adequació de la veu a registres informatius, publicitaris, d’entreteniment i/o ficció.
4. Tècniques bàsiques de redacció per ràdio i televisió.
5. Aplicació del ritme de la veu a la comunicació audiovisual.
6. Principis bàsics de la locució amb música |
B) La locució no verbal i la presentació televisiva |
1. Factors que intervenen en la presentació televisiva
2. L'adequació de la veu i el cos als espais televisius
3. La improvisació
4. Tècniques d'ús del teleprompter
|
La comunicació interpersonal |
1. L'estructura: les parts del discurs
2. L'adequació a l'espai i l'entorn de les presentacions orals
3. Tècniques de relaxació i respiració
4. L'estil lingüístic
5. Elaboració del material de suport. Tècniques de visualització de la informació
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
Sessió Magistral |
|
11 |
8 |
19 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
3 |
15 |
18 |
Presentacions / exposicions |
|
8 |
18 |
26 |
Pràctiques a laboratoris |
|
27 |
30 |
57 |
Pràctiques a través de TIC |
|
2 |
16 |
18 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
3 |
8 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels continguts, del sistema de treball i l'avaluació de l'assignatura. Realització de primers diagnòstics de la veu i resta d'habilitats comunicatives que es desenvoluparan durant el curs. |
Sessió Magistral |
Sessions a l'aula teòriques pràctiques que presenten les diferents tècniques i paràmetres d'anàlisi i creació de la locució als mitjans audiovisuals i en situacions de comunicació interpersonal. |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Els alumnes realitzaran un e-portafoli propi que reculli les pràctiques realitzades i altres evidències que mostrin el desenvolupament de les competències orals. Aquest treball inclourà la reflexió i l'autovaloració de l'estudiant. |
Presentacions / exposicions |
D'acord amb una altre assignatura, es prepararà i s’avaluarà una presentació oral amb assaig enregistrat, anàlisi del material de suport i l'estructura del discurs i diagnòstics de l’ús de la veu i el cos.
Nota: activitat pendent de confirmació. |
Pràctiques a laboratoris |
Realització de diverses pràctiques de locució (estudi de ràdio i de televisió) destinades a l'aprenentatge i de l'adquisició de les tècniques específiques de la redacció i la locució. Es realitzen enregistraments i sessions d'anàlisi i avaluació formativa. |
Pràctiques a través de TIC |
Els alumnes recuperaran i milloraran les seves pràctiques amb enregistraments audiovisuals domèstics supervisats pel docent. |
Atenció personalitzada |
Els estudiants realitzaran com a mínim una tutoria de seguiment al llarg de l'assignatura on es treballarà la coavaluació |
Descripció |
Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...)
Tutories individuals on es fa anàlisi del portafoli per fer el seguiment de l'avaluació continua i altres aspectes relacionats amb l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
Al llarg del curs, l'alumne elabora un portafoli que inclou les seves pràctiques i reflexions que seran analitzades en les tutories individuals. La construcció del portafoli i l’autoavaluació de l’alumne seran els criteris claus de l’avaluació.
Es farà servir al final la coavaluació per decidir aquesta qualificació |
10% |
Presentacions / exposicions |
|
Realització d'una presentació oral dins del marc d'una altre assignatura on s'avaluaran el aspectes referits a l'expressió oral.
Es fara servir l'heteroavaluació. |
10% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Es farà servir l'avaluació entre iguals i la coavaluació al llarg de les sessions d'audició i visionat als laboratoris. |
70% |
Pràctiques a través de TIC |
|
Els alumnes recuperaran i milloraran les seves pràctiques amb enregistraments audiovisuals domèstics.
Es farà servir l'avaluació entre iguals supervisada pel docent. |
10% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle). Podeu veure els criteris d'avaluació en aquesta rúbrica general dels aspectes desenvolupats a l'assignatura: https://drive.google.com/file/d/0B6rewE7wwyI0REtiWk90dktVRW4tOFJvQmhiaUpSbkpQZVhj/view?usp=sharing Es necessari realitzar i superar totes les pràctiques previstes a l'assignatura. En cas de no assolir algun resultat d'aprenentatge associat amb les pràctiques, l'estudiant pot fer les recuperacions específiques a la segona convocatòria. |
Bàsica |
|
Verderver, Rudulf (2006): Comunícate. Thomsom Paraninfo. México Alons,Carmen M. et al. (2004): La radio que convence: manual para creativos ylocutores publicitarios. Barcelona: Ariel. Guevara,Alejandro (2003): Locución: el entrenador personal. Buenos Aires: Catapultaeditores. Huertas,A. i J. J. Perona (1999): Redacción y locución en medios audiovisuales: laradio. Barcelona: Bosch. Polode Guinea, E. et al. (1997): Locución y presentación televisiva. Madrid:Instituto Oficial de Radio y Televisión. Rodero,Emma (2003): Locución Radiofónica. Madrid: IORTV i Universidad Pontificia. Rodríguez, José Manuel (2000): Técnicas de locuciónradiofónica. Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión.
Agost,Rosa (1999): Traducción y doblaje: palabras, voces e imágenes. Barcelona:Ariel. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|