Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
| CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Comprèn els conceptes bàsics de la teoria semiòtica aplicats a la imatge
Coneix i sap aplicar els conceptes teòrics generals a l'anàlisi de la imatge
Integra la perspectiva teòria semiòtica en la generació i l'avaluació de discursos audiovisuals
Desenvolupa les habilitats de treball en equip
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT4 |
Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
| | CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1. Els components d'una teoria semiòtica. |
1.1. El Triangle semiòtic de Peirce.
1.2. Sintaxi, semàntica i Pragmàtica.
1.3. Aplicació d'aquests conceptes a les imatges.
|
Tema 2. Sintaxi: La pecepció de la imatge |
2.1. La construcció del món visual.
2.2. Les característiques sintàctiques de la imatge:
2.2.1. La forma: Lleis de diferenciació de fons/figura i Lleis de la Gestalt.
2.2.2. L'espai: Claus per a la percepció de la profunditat.
2.2.3. El color.
2.2.4. El moviment.
|
Tema 3. Semàntica: El discurs audiovisual com a vehicle de significat |
3.1. La imatge com a discurs: coherència textual i dimensió retòrica.
3.2. L'enunciat: macroestructures i microestructures.
3.3. L'enunciació: Punts de vista cognitiu i perceptiu en els discursos visuals i audiovisuals.
|
Tema 4. Pragmàtica: L'ús dels discursos visuals i audiovisuals en societat |
4.1. Les eines pragmàtiques bàsiques: els mons possibles i la competència comunicativa plena.
4.2. Els nivells de pragmàtica:
4.2.1. Les expressions deíctiques.
4.2.2. Les enunciacions presuposades.
4.2.3. Els actes de comunicació.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
38 |
0 |
38 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
8 |
14 |
22 |
Debats |
|
8 |
22 |
30 |
Treballs |
|
1 |
28 |
29 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
26 |
28 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació de la dinàmica de l'assignatura i del sistema d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició dels conceptes teòrics relacionats amb els continguts de l'assinatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Aplicació en grup dels conceptes exposats a classe a documents visuals i audiovisuals proporcionats per la professora. |
Debats |
Exposició i discussió per part dels alumnes dels resultats de l'anàlisi feta en grup a l'aula. |
Treballs |
Realització per part dels alumnes i de les alumnes de diverses anàlisis s'imatges seguint els conceptes exposats a les sessions teòriques. |
Atenció personalitzada |
Tutories amb les professores.
Revisió de les notes de les diverses pràctiques. |
Descripció |
Les professores destinaran temps per a possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura que l'estudiant pugui presentar.
A principis de curs s'informarà sobre com es portarà a terme l'atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).
Donada la situació d'emergència sanitària i
d'excepcionalitat, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria
individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i
altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser
presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com
es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial,
per correu electrònic, Moodle...).
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Els i els estudiants hauran d'assistir i realitzar, com a mínim 6 pràctiques en grup a l'aula. Aquestes sessions consisteixen en l'anàlisi de documents visuals i audiovisuals proposats per les professores segons els criteris teòrics exposats a classe. |
10% |
Debats |
|
Els i les estudiats han d'exposar a classe els resultats de les anàlisis fetes en grup. En aquesta exposició, la resta de la classe valorarà la idoneïtat de les anàlisis. |
10% |
Treballs |
|
Els i les estudiants han de presentar un treball individual que consta de tres parts i que consisteixen en l'anàlisi d'un document visual segons els criteris teòrics exposats a classe i complementats amb la bibliografia recomanada. |
30% |
Proves de desenvolupament |
|
Els i les estudiants hauran de realizar tres exàmens parcials. |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària o d'inici de curs en modalitat no presencial (híbrida o virtual) s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dura terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents.Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle). El sistema d'avaluació definitiu es farà públic al'espai Moodle de l'assignatura abans de començar el curs. L'assignatura es pot cursar en dues modalitats: avaluació continuada i avaluació no continuada. Els i les estudiants hauran d'escollir la modalitat en què volen ser avaluats de l'assignatura la primera setmana de curs i caldrà que informin d'aquesta decisió a les professores. Avaluació continuada : Per aprovar l'assignatura, els i les estudiants que optin per aquesta modalitat hauran de realitzar al llarg del curs un treball individual (30% de la nota), hauran de presentar-se a 3 exàmens parcials (50% de la nota) i hauran de participar, com a mínim, en 6 de les 9 pràctiques de grup que es duran a terme a la classe (20% de la nota). Avaluació no continuada : Per aprovar l'assignatura, els i les estudiants que optin per aquesta modalitat hauran de lliurar un treball individual (40% de la nota) i realitzar un examen que abasta els tres exàmens parcials (60% de la nota). El lliurament del treball i la realització de l'examen es duran a terme en la data indicada en el calendari de l'assignatura. En totes dues modalitats d'avaluació, per superar l'assignatura caldrà assolir, com a mínim, un 4, tant en el treball com en els exàmens parcials, i, en el cas de l'avaluació continuada, també en les pràctiques de classe. És a dir, a partir de 4 es farà la mitjana amb la resta de proves d'avaluació. Si no s'arriba a aquesta nota en alguna de les proves, l'assignatura queda suspesa i el dia de la recuperació caldrà lliurar o realitzar la prova suspesa/es. En cas que l'estudiant no es presenti a alguna de les proves, l'assignatura s'avaluarà com a "no presentada" i el dia de la recuperació es podrà lliurar la prova o proves no presentades. Les proves suspeses o no presentades només es podran tornar a presentar el dia de la recuperació. No es poden tornar a presentar les proves avaluades amb 4 o més de 4 per pujar nota. L'assignatura s'aprova amb un 5. En segona convocatòria els i les estudiants hauran de lliurar els treballs no lliurats o suspesos i hauran de presentar-se als exàmens suspesos o no presentats. |
Bàsica |
APARICI; R. (Et alt.), La imagen. Análisis y representación de la realidad, 2009, Gedisa
VAN DIJK, T. A., Texto y contexto. Semántica y pragmática del discurso, 1998, Cátedra
MATLIN, M., FOLEY, H., Sensación y perceción, 1996, Prentice Hall
ECO, U., Los límites de la interpretación, 1996, Lumen
ALBALADEJO, T., La retórica, 1993, Síntesis
MORRIS, Ch., Fundamentos de la teoria de los signos, 1985, Paidos
PERICOT, J., Mostrar para decir. La imagen en contexto, 2002, Aldea Global
GAUDREAULT, A.; JOST, F. , El relato cinematográfico, 1995, Paidos
GIL, F.; SEGADO, F. (Eds.), Teoría e historia de la imagen, 2011, UNIR
MORGADO, I., Cómo percibimos el mundo, 2012, Ariel
SACKS, O., Los ojos de la mente, 2011, Anagrama
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|