DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) ESCRIPTURA CREATIVA Codi 12244203
Ensenyament
Grau de Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
LÓPEZ LÓPEZ, BERNAT
Adreça electrònica bernat.lopez@urv.cat
Professors/es
LÓPEZ LÓPEZ, BERNAT
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Aquesta assignatura combina la presencialitat i la virtualitat en percentatges encara per determinar. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais) estarà disponible al campus virtual (Moodle) de l’assignatura.</p><div>&nbsp;Avís important: si no t'agrada llegir i escriure, si no t'agraden o no t'interessen els llibres, aquesta optativa no és per a tu. Escriure és una habilitat fonamental per a qualsevol comunicador/a, especialment en els àmbits del Periodisme, la Publicitat i les Relacions Públiques, però també en el món audiovisual. L'assignatura Escriptura Creativa pretén consolidar i ampliar aquesta habilitat en l'alumnat del programa formatiu de grau en Comunicació, amb un enfocament centrat en l'elaboració de textos llargs i complexos, partint d'una reflexió teòrica i conceptual que es complementa amb un programa d'exercicis i pràctiques. L'assignatura no només incideix en els coneixements i les habilitats purament escripturals, sinó que també aborda aspectes íntimament relacionats amb aquests, relatius a qüestions de drets d'autor i al procés de producció, circulació i consum de llibres (indústria editorial).&lt;/p&gt; </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Construir missatges orals i escrits destinats a productes periodístics que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a cada tipus d’audiència, objectiu comunicatiu i canal periodístic.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Reconeix en un text característiques que el configuren com a tal en lingüística textual
Reconeix en un text elements que constitueixen la ideologia del discurs
Reconeix recursos literaris que figuren en un text
Aplica recursos literaris a l’escriptura
Coneix textos d’escriptors-periodistes clàssics i actuals en llengua catalana, d’Antoni Rovira i Virgili a Quim Monzó
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Escriptura creativa? Definicions i aproximacions al fet d’escriure. Conceptes i terminologia
2. La &quot;dificultat&quot; de l'escriptura: com afrontar la síndrome de la pàgina (o la pantalla) en blanc
3. La generació d’idees, l’estructura i la composició
4. L’estil i el vocabulari
5. Tècniques de reproducció del discurs aliè: cita, paràfrasi, diàleg literari i monòleg interior
6. L'art de la descripció literària
7. Els punts de vista narratius
8. El temps en la narració
9. L’art de la traducció
10. Drets d'autor i propietat intel·lectual
11. Com publicar: des del blocaire a l’editor professional

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A4
CT5
28 29 57
Treballs
A4
CT5
0 39 39
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
CT5
30 20 50
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura
Esdeveniments científics i/o divulgatius Sessions presencials a l'aula, presentació de conceptes, teories i coneixements diversos.
Treballs Elaboració de dues ressenyes obligatòries de sengles llibres. Elaboració d'un projecte d'obra literària que tindrà un lliurament parcial i un final, segons calendari que es farà públic oportunament.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Programa d'exercicis setmanals que l'alumnat farà pel seu compte, a partir de les explicacions i instruccions del professor.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada a petició de l'estudiant. Es podrà fer presencialment, si la situació sanitària ho perment, o bé a distància, mitjançant videoconferència.

Atenció personalitzada
Descripció

Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l'alumnat al respecte. A banda, el professor atendrà consultes per correu electrònic.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A4
CT5
Lectura de dos llibres i elaboració de sengles ressenyes crítiques; elaboració d'un projecte d'obra literària 30%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
CT5
Exercicis pràctics a càrrec de l'alumnat 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica

Es proporcionaran a principi de curs.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent