DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) INFODISSENY Codi 12244215
Ensenyament
Grau de Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
PÉREZ-PORTABELLA LÓPEZ, ANTONIO
Adreça electrònica antonio.perezportabella@urv.cat
Professors/es
PÉREZ-PORTABELLA LÓPEZ, ANTONIO
Web
Descripció general i informació rellevant <p> Assignatura de caràcter pràctic destinada a l‘adquisició d’habilitats, d’estratègies i tècniques per assolir una comunicació eficaç en diferents àmbits comunicatius i suports. D'aquesta manera, es millorarà les competències relacionades amb el disseny de la informació en la comunicació interpersonal, audiovisual, multimèdia i escrita amb domini d'infografia, de compaginació i altres tècniques de disseny. Resultats d'aprenentatge específics serien: presentacions interactives, compaginació de publicacions, creació de diagrames o animacions didàctiques. </p><div>Aquesta assignatura combina la presencialitat i la virtualitat en un percentatge encara per determinar. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais) estarà disponible al campus virtual (Moodle) de l'assignatura.&nbsp;</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A10 Saber dissenyar els aspectes formals i estètics en mitjans escrits, audiovisuals i digitals, i en qualsevol tipus de suport gràfic, així com conèixer l’ús de tècniques i eines per a la representació i la transmissió de fets i dades mitjançant sistemes infogràfics.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A10 Es consciencia de la importància de la infografia com a recolzament per a una millor transmissió i comunicació de la informació
Es familiaritza amb els conceptes bàsics de la representació gràfica de la informació
Obté les habilitats tècniques bàsiques per a generar productes d’infografia en qualsevol suport i canal: premsa, televisió i multimèdia interactiu
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introducció al disseny de la informació. Aproximació terminològica.
Infodisseny, infografia, infonomia, arquitectura de la informació, disseny d'experiències.
L'estructura del llenguatge icònic i graus d'iconocitat. Signes, marques, senyals i símbols. Fluxos, direccions, accions i objectes.
Del pensament a la representació:
El disseny de la informació a la comunicació interpersonal.
Instruments i tècniques. El guionatge i la visualització del discurs. La presentació com instrument eficaç de transmissió d'idees i conceptes.
Metodologies i tècniques genèriques de disseny de la informació als suports multimèdia. Disseny a la informació als suports multimèdia. Criteris d'usabilitat i navegació. Interactivitat i animació com a factors de construcció de la realitat. Eines i tècniques de disseny.
Metodologies i tècniques genèriques de disseny de la informació a la televisió. Disseny a la informació televisiva. L'ús de la imatge sintètica. Eines i tipologies de creació.Us i eficàcia de la imatge sintètica.
Metodologies i tècniques genèriques de disseny de la informació a la premsa Disseny a la informació a la premsa escrita. Eines i tipus d'infogràfics. Processos de selecció i creació infogràfica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A10
CT2
CT5
10 0 10
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A10
CT2
CT5
23 10 33
Presentacions / exposicions
A10
CT2
CT5
8 30 38
Sessió Magistral
A10
CT2
CT5
14 2 16
Pràctiques a través de TIC
A10
CT2
CT5
4 43 47
Atenció personalitzada
A10
CT2
CT5
6 0 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts, del sistema de treball i l'avaluació de l'assignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Sessions pràctiques destinades a l'aprenentatge d'eines i software de creació d'aplicacions d'infodisseny.
Presentacions / exposicions Davant públic real, farem una presentació on optimitzarem al màxim totes les tècniques possibles del disseny de la informació.
Sessió Magistral Sessions a l'aula que pretenen amb el suport d'exemples identificar i donar claus de les diferents tècniques del disseny de la informació
Pràctiques a través de TIC Treballs amb diferents eines i software per crear treballs de visualització de la informació
Atenció personalitzada Realització de tutories grupals i individuals que proporcionen seguiment de cadascú dels treballs de l'alumne.

Atenció personalitzada
Descripció

Realització de tutories grupals i individuals que proporcionen seguiment de cadascú dels treballs de l'alumne.

Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s'atendrà els estudiants en tutoria individaulitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l'estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle,...)

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A10
CT2
CT5
Anàlisi i avaluació oberta dins de l'aula de les pràctiques realitzades a la llar de l'alumne 25%
Presentacions / exposicions
A10
CT2
CT5
Visionat, anàlisi i avaluació de l'exposició realitzada davant públic real. 25%
Pràctiques a través de TIC
A10
CT2
CT5
Anàlisi i avaluació oberta dins de l'aula de les pràctiques realitzades a la llar de l'alumne 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es necessari realitzar i superar totes les pràctiques previstes a l'assignatura. En cas de no assolir algun resultat d'aprenentatge associat amb les pràctiques, l'estudiant pot fer les recuperacions específiques a la segona convocatòria.

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).

Fonts d'informació

Bàsica Wang Shaoqiang, Infografía: Diseño y visualización de la información, Promopres,
Garr Reynolds, http://www.garrreynolds.com/books-dvds/, ,
Alberto Cairo, http://www.thefunctionalart.com/, ,
Alberto Cairo, El arte funcional: Infografía y visualización de información, , 2016

BOUNFORD, TREVOR, DIAGRAMAS DIGITALES: COMO DISEÑAR Y PRESENTAR INFORMACION GRAFICA, Gustavo Gili, 2001
McAdams, Mindy , Flash Journalism: How to Create Multimedia News Packages, Focal Press, 2005
PABLOS, JOSE MANUEL DE, INFOPERIODISMO: EL PERIODISTA COMO CREADOR DE INFOGRAFIA, Ed. Sintesis, 1999
Juan Carlos Dürsteler, Infovis, http://www.infovis.net/, 2004-08
de VALERO SANCHO, JOSE LUIS, LA INFOGRAFIA: TECNICAS, ANALISIS Y USOS PERIODISTICOS, UAB, 2002
Holmes, NIGEL, Nigel Holmes: Perfiles de la Comunicación Gráfica. , Jorge Pinto Books Inc., 2006
REYNOLDS, GARR, Presentation Zen: Simple Ideas on Presentation Design and Delivery, New Riders Press, 2008
ROAM, DAM, The Back of the Napkin: Solving Problems and Selling Ideas with Pictures, Portfolio Hardcover, 2008

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d’emergència sanitària s’adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d’acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s’informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent