Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodológics de la literatura i crítica literària. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT3 |
Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi. |
| CT6 |
Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Adquireix coneixements sobre història, teoria i crítica literàries.
Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític.
Comprèn la literatura com un espai de representació, de debat ideològic i de construcció de discursos socials.
Analitza els conceptes teòrics fonamentals de la literatura.
Comprèn la importància social i política de la literatura en relació amb les preocupacions i els ideals estètics.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT3 |
Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
| | CT6 |
Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
TEMARI PRIMER QUADRIMESTRE
1. CONCEPTES FONAMENTALS
2. PANORAMA D'ALGUNES DE LES TEORIES PRINCIPALS DEL SEGLE XX (I): FORMALISME, ESTRUCTURALISME, ESTÉTICA DE LA RECEPCIÓ.
3. PANORAMA D'ALGUNES DE LES TEORIES PRINCIPALS DEL SEGLE XX (II):TEORIA CRÍTICA, FEMINISME, ESTUDIS CULTURALS I POSTCOLONIALS.
|
1.1 Definició dels conceptes de "Teoria Literària" i de "Literatura Comparada". De "literarietat" i de "literatura nacional". Nocions de "clàssic" i de "cànon".
1.2 La interpretació del text: corrents teòrics i metodologies crítiques per a l'estudi de la literatura. El concepte d'"intertextualitat".
1.3 Introducció a la narratologia.
2.1 El formalisme rus
2.2 Roman Jakobson i la "funció poètica"
2.3 Roland Barthes i "La mort de l'autor"
2.4 H. R. Jauss i l'estètica de la recepció.
3.1 L'Escola de Frankfurt.
3.2 Crítica feminista: Toril Moi, Irigaray, Gilbert i Gubar
3.3 Estudis Culturals
3.4 Estudis postcolonials: Edward Said, Jamaica Kincaid.
|
TEMARI SEGON QUADRIMESTRE GRAU LLENGUA I LIT. CATALANES: ESTUDI MONOGRÀFIC DE L'OBRA DE MERCÈ RODOREDA DES DE LA TEORIA LITERÀRIA I LA LITERATURA COMPARADA.
1. CONSTRUCCIO D'UNA IMATGE D'AUTOR
2. L'ENUNCIACIÓ i l'ESPAI A L'OBRA DE RODOREDA
3. JOCS INTERXTEXTUALS
*** Per aprovar l'assignatura s'han d'haver llegit les novel·les: La plaça del Diamant, El carrer de les Camèlies i Mirall Trencat, així com una selecció de contes que s'anunciaran a l'inici del curs. És opcional però recomanable la lectura de: La mort i la primavera, Quanta, quanta guerra i de Viatges i flors. Es recomana començar a llegir les novel·les durant l'estiu i el primer trimestre per tal de poder dur a terme una anàlisi crítica de les obres i així poder llegir bibliografia crítica durant el 2n quadrimestre.
|
1.1 La Plaça del Diamant i la seva versió cinematogràfica.
1.2 Bordieu i la sociologia de la literatura
1.3 Una altra Rodoreda? Processos de canonització de només una part de l'obra.
2.1 L'"escriptura parlada" als contes, La plaça del Diamant i El Carrer de les Camèlies.
2.2 Veu de la innocència, l'abjecció i l'exili. Teories feministes.
2.3 Mirall Trencat: Una metahistòria de la novel·la moderna.
2.4 El Carrer de els Camèlies i l'impossible "flâneur" femení.
3.1 Rodoreda i els Clàssics: de la Biblia a Proust.
3.2 Entre l'alta cultura i la cultura de masses: modernisme i avantguarda.
3.3 Intertextos literaris, pictòrics i cinematogràfics a La mort i la primavera. La noció de camp cultural.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
45 |
45 |
90 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
20 |
55 |
75 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
30 |
40 |
Seminaris |
|
36 |
40 |
76 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
10 |
14 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Prendre contacte i recollir informació de l'alumnat. Presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
PRIMER QUADRIMESTRE: Explicacions teoricopràctiques sobre els continguts de l'assignatura. És obligatori fer les lectures teòriques i literàries del curs.
SEGON QUADRIMESTRE: Explicacions sobre els continguts de l'assignatura obertes al diàleg amb els alumnes. L'assistència a classe és obligatòria |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
PRIMER QUADRIMESTRE: Lectura i comentari de textos tant teòrics com pràctics per tal de conèixer i aplicar els diversos conceptes i mètodes d'anàlisi.
SEGON QUADRIMESTRE: Es dedicaran a relacionar els conceptes teòrics amb els casos pràctics, a través del comentari de textos i l'exercici de la crítica, l'anàlisi i la interpretació de casos concrets.
|
Presentacions / exposicions |
Després d'una lectura prèvia i individual dels textos, hauran de comentar-los i debatre oralment en grups per tal de respondre col·laborativament a una sèrie de qüestions plantejades per la professora. |
Seminaris |
PRIMER QUADRIMESTRE: Aplicació dels coneixements al comentari de textos d'un dossier.
SEGON QUADRIMESTRE: lectura i comentari de textos de les novel·les i narracions curtes seleccionades. Així como de la bibliografia crítica específica.
|
Atenció personalitzada |
Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 la tutoria podrà ser presencial o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). En tot cas, sigui presencial o virtual, hauré de ser sempre ens uns horaris establerts. |
Descripció |
Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà les estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
PRIMER QUADRIMESTRE:
Seguiment de l'actitud, de les intervencions de l'alumnat i de les aportacions en les sessions dedicades a la pràctica textual i al debat grupal.
SEGON QUADRIMESTRE
Seguiment de l'actitud, de les intervencions de l'alumnat i de les aportacions en les sessions dedicades a la pràctica textual.
Elaboració d'un comentari de text individual. |
20% (1Q)
20% (2Q) |
Presentacions / exposicions |
|
|
|
Seminaris |
|
SEGON QUADRIMESTRE
Treball escrit sobre un tema proposat, acordat amb el professor, en la línia del que s'haurà treballat a classe. |
80% (2Q) |
Proves de desenvolupament |
|
PRIMER QUADRIMESTRE:
Una prova de desenvolupament (escrita) sobre les lectures obligatòries i els temes teòrics que s'hi relacionen proposats al programa. (80%). |
80% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Observació global: La nota final de l'assignatura resultarà de la mitjana dels dos quadrimestres sempre que s'hagin aprovat tots dos quadrimestres. En la SEGONA CONVOCATÒRIA es farà un examen escrit i hi entrarà la matèria treballada durant el curs. Cada quadrimestre s'avaluarà de manera independent i per aprovar l'assignatura caldrà tenir-los aprovats tots dos. PRIMER QUADRIMESTRE: Per poder aprovar el primer quadrimestre, caldrà obtenir un mínim de cinc en la prova de desenvolupament i en el comentari de text presencial. El tipus de prova podrà canviar en funció de l'emergència sanitària i de la necessitat d'adaptar-se a una avaluació virtual. |
Bàsica |
Jonathan Culler , Breve introducción a la teoría literaria, Barcelona, Ed. Planeta, 2014
Michel Foucault, Què és un autor, “Els Marges” núm. 27/28/29, pàgs. 205-220, 1983
Roland Barthes, “La muerte del autor”, Publicat a R. Barthes (1984). El susurro del lenguaje. Barcelona: Paidós Comunicación/28 (1987), 1984
Jordi Llovet i altres, Teoría literaria y literatura comparada, Barcelona, Ariel, 2005
Terry Eagleton, Una introducción a la teoria literaria, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 1983
Vítor Manuel de Aguiar e Silva, Teoría de la Literatura, Madrid, Gredos, 1986
|
SEGON QUADRIMESTRE: Es proporcionarà bibliografia i altres
materials a classe. |
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
PER TAL D'APROVAR L'ASSIGNATURA CALDRÀ HAVER APROVAT TOTS DOS QUADRIMESTRES PER SEPARAT
Els/les alumnes hauran de llegir els textos corresponents a cada sessió PRÈVIAMENT A LA CLASSE per tal que es pugui dur a terme el debat de grup.
En cas d'un possible confinament, s'haurà de fer servir l'ORDINADOR i la CONNEXIÓ A INTERNET per seguir el curs.
EL PLAGI en els treballs i exàmens invalida els textos presentats.
En la SEGONA CONVOCATÒRIA es farà un examen escrit de la part suspesa en l'avaluació continuada, que constarà de DUES PREGUNTES sobre els continguts del primer quadrimestre i una pregunta pràctica, corresponent al segon quadrimestre.
*** Per a les estudiants del Grau de Llengua i Literatura Catalanes i per tal d'aprovar l'assignatura al segon quadrimestre s'han d'haver llegit les novel·les: La plaça del Diamant, El carrer de les Camèlies i Mirall Trencat, així com una selecció de contes que s'anunciaran a l'inici del curs. És opcional però molt recomanable la lectura de: La mort i la primavera, Quanta, quanta guerra... i de Viatges i flors. Es recomana començar a llegir les novel·les durant l'estiu i el primer quadrimestre per tal de poder dur a terme una anàlisi crítica de les obres i així poder llegir bibliografia crítica durant el 2n quadrimestre.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|