DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) LLENGUA I SOCIETAT Codi 12254011
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
LLÀCER MARTORELL, ARANTXA
Adreça electrònica arantxa.llacer@urv.cat
Professors/es
LLÀCER MARTORELL, ARANTXA
Web http://www.filologiacatalana.urv.cat/ca/
Descripció general i informació rellevant <div><br /></div><div>Es proporcionen les nocions bàsiques de la relació entre llengua i societat i del desenvolupament de la història social del català.</div><div><br /></div><p> Aquesta assignatura combina la presencialitat i la virtualitat en un percentatge encara per determinar. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais) estarà disponible al campus virtual (Moodle) de l’assignatura. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodològics de la lingüística i les seves aplicacions.
 A4 Aprofundir en el coneixement de l'ésser humà i dels seus diversos entorns culturals.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Identifica les característiques del llenguatge humà.
Valora la riquesa lingüística del món.
 A4 Realitza lectures i recensions sobre etnografies i monografies antropològiques.
Realitza treballs de síntesi a partir de la cerca en les fonts bibliogràfiques relacionades amb la diversitat cultural i el multiculturalisme.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen per raó de gènere i comprendre’n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció: llengua, societat i història
2. Del Decret de Nova Planta a la Cèdula de 1768
3. De la Cèdula de 1768 al triomf del liberalisme espanyol (1833)
4. Del 1833 a la Restauració (1874)
5. De la Restauració a la Solidaritat Catalana (1906)
6.De la Solidaritat al final de la Segona República Espanyola (1939)
7. El franquisme i la transició (fins a 1983)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
53 90 143
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A1
2 0 2
Proves pràctiques
A1
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació dels objectius de l'assignatura, del sistema de treball i del mètode d'avaluació
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis breus sobre qüestions que se susciten a classe.
Atenció personalitzada Conversa sobre el transcurs de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció

Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
Exercicis pràctics breus que plantejarà el professor i caldrà resoldre a l'aula 20%
Proves pràctiques
A1
Plantejament de supòsits que caldrà resoldre en grup a l'aula. 10%
Proves de desenvolupament
A1
Proves de temes a l'estil tradicional. 20%
Altres  

Exercicis que caldrà fer a casa i lliurar al professor en la data indicada. Prova final.

10%
40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).

La segona convocatòria és per als estudiants que no hagin pogut seguir l'avaluació continuada i per a casos justificats.


Fonts d'informació

Bàsica

Ferrando, Antoni; Miquel Nicolás (2011). Història de la llengua catalana. Barcelona: UOC.

Ferrer i Gironès, Francesc (1985). La persecució política de la llengua catalana. Barcelona: Edicions 62.

Ginebra, Jordi (2010). Llengua, nació i modernitat. Projectes i conflictes en la Catalunya dels segles xix i xx. Valls: Cossetània.

Ginebra, Jordi (2012). «La lengua catalana en el siglo xviii. ¿Una lengua doméstica?». Dieciocho. Hispanic Enlightenment, v. 35, núm. 1 (primavera 2012), p. 105-116.

Ginebra, Jordi (2018). Pompeu Fabra i la codificació del català, Barcelona: UOC.

Marfany,Joan Lluís (2001). La llengua maltractada. Barcelona: Empúries.

Martí Mestre, Joaquim (2010). «La llengua catalana en terres valencianes al segle xviii. Resistència, estudi i conreu». Zeitschrift für Katalanistik, núm. 23 (2010), p. 201-227.

Prats, Modest (1995). «La llengua catalana al segle xviii. Possibles pautes d’estudi». A:  Balsalobre, Pep; Gratacós Joan (eds.). La llengua catalana al segle xviii. Barcelona: Edicions dels Quaderns Crema, p. 15-73. Reproduït a Prats (2009), p. 205-242.

Rafanell, August (1999). La llengua silenciada. Barcelona: Empúries.

Sanchis Guarner, Manuel (1963). Els valencians i la llengua autòctona durant els segles xvi, xvii i xviii. València: Institución Alfonso el Magnánimo. Citem de la 2a edició. València: Universitat de València, 2001. 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent