DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) LENGUA ALEMANA II Código 12254103
Titulación
Grado en Lengua y Literatura Catalanas (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatoria Segundo 2Q
Lengua de impartición
Català
Prerrequisitos 12254101 Llengua alemanya I
Departamento Estudios Ingleses y Alemanes
Coordinador/a
SEGARRA MAURI, JEAN MARC
Correo-e jeanmarc.segarra@urv.cat
Profesores/as
SEGARRA MAURI, JEAN MARC
Web
Descripción general e información relevante Estudio de las estructuras básicas de la lengua alemana para posibilitar, a un nivel fundamental, la comprensión y la expresión oral y escrita.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A3 Entender una segunda lengua extranjera y expresarse en ella en un nivel básico
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A3 Conoce la gramática y el vocabulario de una segunda lengua extranjera a un nivel básico.
Desarrolla la capacidad de comprensión oral y escrita para satisfacer las necesidades de uso instrumental básico de una segunda lengua extranjera.
Conoce, a un nivel básico, el sistema de sonidos de la segunda lengua extranjera y su relación con el sistema ortográfico.
Reconoce aspectos de contraste entre la segunda lengua extranjera y el español/catalán.
Identifica, a un nivel básico, los errores más comunes que se producen por interferencia entre lenguas para poderlos corregir.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
Continuación de la asignatura Lengua Alemana I. Los contenidos se encuentran divididos fundamentalmente en dos apartados básicos y estos por lecciones basadas en el libro de texto (4 en total).
1- Estructuras gramaticales
2- Funciones comunicativas
Unidad 1: LEKTION 5 - Themen aktuell 1: Wohnen (la vivienda)
ESTRUCTURAS GRAMATICALES.
- nominativo y acusativo de determinantes: artículo determinado e indeterminado
- preposiciones de doble rección: in, an y auf
- preposiciones que rigen acusativo: für
- la negación parcial: nicht/kein- ... sondern
- nombres compuestos
- verbos modales (ampliación)

FUNCIONES COMUNICATIVAS
- expresar agrado y objeciones
- pedir la opinión sobre una cosa

Unidad 2: LEKTION 6 - Themen aktuell 1: Krankheit. (Enfermedad) ESTRUCTURAS GRAMATICALES.
- los determinantes posesivos (ampliación)
- los verbos modales wollen y sollen.
- el imperativo (ampliación)
- el Perfekt de verbos regulares e irregulares
- el Perfekt de los verbos separables

FUNCIONES COMUNICATIVAS
- expresar deseos, órdenes y consejos
- expresar órdenes y consejos formulados por una tercera persona
- pedir consejo
- narrar hechos pasados
Unidad 3: LEKTION 7 - Themen aktuell 1: Alltag. (La vida cotidiana)
ESTRUCTURAS GRAMATICALES.
- el Perfekt de los verbos irregulares (ampliación)
- el acusativo de los pronombres personales
- las preposiciones in, nach y zu en la expresión de dirección y sus correspondencias en la expresión de localización (in y bei)

FUNCIONES COMUNICATIVAS
- narrar hechos pasados
- informarse sobre algo
Unidad 4: LEKTION 8 - Themen aktuell 1: Stadt und Verkehr.
(La ciudad y los medios de transporte)
ESTRUCTURAS GRAMATICALES.
- los verbos stehen/stellen, liegen/legen y hängen
- las preposiciones de doble rección in, an y auf (ampliación)
- las otras preposiciones de doble rección
- la preposición bimembre bis zu
- las preposiciones aus y von en la expresión de procedencia
- otros usos de aus
- las preposiciones temporales seit y nach
- los adverbios rechts, links y geradeaus
- el verbo lassen

FUNCIONES COMUNICATIVAS
- pedir y dar información sobre cómo ir a un lugar
- expresar localización, dirección y procedencia
Unitat 5: Lektion 9 - Themen aktuell 1: Kaufen und Schenken (Comprar i regalar) ESTRUCTURAS GRAMATICALES.
- Dativ und Akkusativ des Personalpronomens.

- Dativ des Definitartikels, des Nomens und des Personalpronomens.
- Definitpronomen im Akkusativ.
- Steigerung: Komparativ-Superlativ (prädikativ).

- Verben mit Dativergänzung. (Verbs que regeixen complement datiu)
- Verben mit zwei Ergänzungen (Dativ und Akkusativ).

FUNCIONS.
- Vorlieben und Wünsche äußern. (Manifestar preferencias y deseos)
- Um Vorschläge bitten. (Pedir propuestas)
- Vorschläge machen, verwerfen und gutheißen. (Presentar, rehusar i aprobar propuestas)
- Jemanden einladen. (Invitar a alguien)
- Unzufriedenheit ausdrücken. (Expresar descontento)
- Etwas vergleichen. (Comparar algo)
- Etwas empfehlen. (Recomendar algo)
- Kaufwunsch äußern. (Manifestar deseo de compra)
- Etwas bewerten. (Evaluar/apreciar algo)
- Erklären, wie man etwas macht. (Explicar como se hace una cosa)

LÈXIC.
- Haushalt. (Administración de la casa)
- Technische Geräte. (Aparatos técnicos)
- Gegenstände des täglichen Lebens. (Objetos de la vida cotidiana)
- Einladung. (Invitación)
- Anlässe für Feiern in Deutschland. (Motivos de celebraciones en Alemania)
- Einkauf. (La compra)

CULTURA.
- Tópicos de como vemos nosotros a los alemanes.
- Fiestas típicas en Alemania.
- Importancia de la técnica i de los aparatos electrónicos en Alemania.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Sesión magistral
A3
26 44 70
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
A3
26 24 50
Trabajos
A3
0 10 10
Prácticas a través de TIC
A3
0 10 10
Atención personalizada
2 2 4
 
Pruebas mixtas
A3
5 0 5
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Activitats encaminades a prendre contacte amb els alumnes i a presentar l'assignatura.
Sesión magistral Exposició dels continguts de l'assignatura. S'espera participació activa de l'alumne.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Formulació, anàlisi, debat, si escau, i resolució d'un problema relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Trabajos Exercicis que realitza l'estudiant a partir de material i referències facilitades pel professorat. Aquesta activitat té un abast i extensió superior que la resolució de problemes.
Prácticas a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics puntuables a través de les TIC de manera autònoma.
Atención personalizada Atenció al despatx o a la sala de tutories. Resolució de dubtes, revisió de proves d'avaluació i, si escau, entrevista d'avaluació final.

Atención personalizada
descripción

Atenció al despatx o a la sala de tutories. Resolució de dubtes, revisió de les proves d'avaluació i, si escau, entrevista d'avaluació final.


(Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...)

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
A3
Valorem l'assistència i participació en les activitats de curs.

S'avaluarà la capacitat de l'alumne de resoldre els exercicis pràctics plantejats, tant individualment com en grup.
5%
Trabajos
A3
S'avaluarà la correcció formal, comunicativa i gramatical dels treballs encarregats. 5%
Prácticas a través de TIC
A3
MOODLE:
Es tindrà en compte tot el bagatge online que hagi fet l'alumne/a (pràctiques fetes, vegades que ha usat el material online...)
10%
Pruebas mixtas
A3
Es faran normalment 2 proves parcials i una de final en acabar el quadrimestre. En totes tres hi haurà: una part de gramàtica (66%) + una prova de comprensió auditiva (17%) + una prova de comprensió lectora (17%). A les tres proves cal treure un mínim de 4 a la part de gramàtica per fer mitjana. Si és menys no s'aprovarà, tot i que la mitjana doni més de cinc.
Si es treu una mitjana superior a 5 a la prova final, només es farà mitjana de les tres proves en el cas que aquesta superi la nota obtinguda a la prova final. Per poder fer mitjana de les 3 proves, caldrà treure un mínim de 4 a la prova final.

Les parcials són 50% i la prova final 50%.
Explicació pràctica: si hom treu un 8 a la prova parcial 1 i un 10 a la prova parcial 2..., i treu un 6 a la prova final, llavors sumem 8+10+6+6 dividit per 4= 7'5 de nota final de les proves. Després arrodonirem amb el 20% restant de resolució de problemes, participació a classe, treballs i pràctiques Moodle.
80%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

A la segona convocatòria caldrà treure com a mínim un 5 per aprovar l'assignatura i ja no es farà mitjana amb les proves parcials.

CRITERIS D'AVALUACIÓ que podrien canviar degut al COVID-19:

Som plenament conscients que la docència presencial passaria llavors a la modalitat de VIRTUAL. Per tant, un cop veient el desenvolupament del quadrimestre i el vostre esforç per superar tots els obstacles anuncio els nous criteris d'avaluació:

  • 40% serà la nota del primer quadrimestre (DEUTSCH I)
  • 30% serà la nota mitjana de la producció oral que heu entregat (el mínim ha de ser la presentació de dos vídeos relacionats amb les lliçons 5-8 del Themen neu aktuell)
  • 30% serà la nota de l'examen virtual del dia XX de maig de 2021 a les 16.00 hores. Caldrà connectar-se 10 minuts abans amb micro i càmera. Hi haurà una part de comprensió auditiva, comprensió lectora i prova de gràmatica. Us recomano tenir una bon connexió el dia de la prova!
Gestió COVID-19 • Adapto el material de les classes presencials cap al format virtual. Per tal de facilitar l'aprenentatge disposo de mitjans síncrones i asíncrones. • Normalment l'assignatura és dilluns i dimarts e 16 a 18 hores. Faria explicacions en directe els dilluns i dimarts de 16 a 17:30 hores. Enregistro totes les sessions –amb permís dels alumnes- i les penjo posteriorment al MOODLE. Això permet un seguiment en diferit per si algú no ha tingut l'oportunitat de ferho “presencialment”. I normalment de 17:30 a 18:00 faig tutoria individual de seguiment i per esclarir dubtes.• Al moodle tindreu també tot el material a disposició (tasques, powerpoints explicatius, fitxes de retroacció, petits tests autocorrectius).• Penjo també un dietari on poso tota allò fet durant cada sessió, fins i tot el link dels solucionaris si s'escau. • Maldaré per fer el seguiment acurat dels aprenentatges i tasques encomanades. • Cada unitat té també una tasca de creació (oralitat) que serveix per a avaluar els continguts. Servirà en cas que no es pugui fer examen presencial al final del quadrimestre.

Fuentes de información

Básica AUFDERSTRAßE, Hartmut; BOCK et altri, THEMEN aktuell 1. Kursbuch., Max Hueber Verlag, Ismaning, 2003
AUFDERSTRAßE, Hartmut; BOCK et altri, THEMEN aktuell 1. Libro de ejercicios., Max Hueber Verlag, Ismaning, 2003

Complementaria BRAUCEK, Brigitte/CASTELL, Andreu, Gramática básica del alemán con ejercicios, Editorial Idiomas/Hueber, Madrid 2013
BRAUCEK, Brigitte/CASTELL, Andreu, Wir haben kalt. Diccionario de dudas del alemán, Editorial Idiomas/Hueber, Madrid 2006

Recomendaciones

Asignaturas que continúan el temario
LENGUA ALEMANA III/12254227


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
LENGUA ALEMANA I/12254101
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.