Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A6 |
Demostrar que coneix l'evolució del llatí a les llengües romàniques i l'origen de les literatures romàniques. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A6 |
Coneix la metodologia lingüística aplicada a les llengües romàniques.
Coneix les bases i els criteris de la divisió lingüística de la Romania.
Reconeix les característiques diferencials de les llengües romàniques.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Introducció a la Lingüística Romànica |
1.1. El seu objecte |
2. Història i mètodes de la Lingüística Romànica |
2.1. L'Edat Mitjana: Primers testimonis de la Lingüística Romànica: les gramàtiques provençals.
2.2. Dante i De vulgari eloquentia.
2.3. El Renaixement: gramàtiques de les llengües neollatines.
2.4. Els segle XVII: orientació retòrica i orientació històrica
2.5. La lingüística comparada dels inicis del segle XIX.
2.6. La lingüística històrica.
2.7. La concepció naturalista del llenguatge. August Schleicher.
2.8. Els neogramàtics.
2.9. Reacció antineogramàtica.
2.10. La geografia lingüística.
2.11. La lingüística idealista.
2.12. El mètode històric i comparatiu.
2.13. L'estructuralisme: F. de Saussure. |
3. Aproximació a les llengües romàniques |
3.1. Origen de les llengües romàniques.
3.2. Localització del llatí. Llatí clàssic i llatí vulgar.
3.3. El llatí i les llengües neollatines.
3.4. Diversificació lingüística de la Romània.
3.5. Substrats, superstrats i adstrats.
3.6. Llengües i dialectes romànics.
3.7. La divisió lingüística de la Romània.
3.8. Classificació de les llengües romàniques: Romània occidental i Romànica oriental.
3.9. El gal•loromànic.
3.10. L’Iberoromànic.
3.11. L’Italoromànic.
3.12. El Balcanoromànic.
3.13. La Romània perduda.
3.14. La Romània nova.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
2 |
6 |
Sessió Magistral |
|
20 |
40 |
60 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
10 |
20 |
30 |
Treballs |
|
4 |
26 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
9 |
11 |
Proves de validació |
|
2 |
9 |
11 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es posarà l'alumne en contacte amb aspectes teòrics de la lingüística romànica. S'explicarà la planificació i la metodologia de la assignatura. |
Sessió Magistral |
El professor exposarà cadascú dels temes que serveixin a apropar-se i comprendre els aspectes essencials de la lingüística romànica, des d'un punt de vista eminentment però no exclusivament teòric |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
El professor plantejarà exercicis basat en problemes que s'hauran de resoldre amb les tècniques pròpies de la lingüística romànica. |
Treballs |
Treball teòric i pràctic de lingüística romànica amb bibliografia especialitzada.
|
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada amb reunions presencials o telemàtiques. |
Descripció |
Atesa la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Realització d'un monogràfic i utilització de bibliografia especialitzada.
|
50% |
Proves de desenvolupament |
|
Recensió d'un llibre sobre lingüística romànica.
|
25% |
Proves de validació |
|
Proves per validar els coneixements sobre la lingüística romànica. |
25% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Les proves i els treballs han de tenir una qualificació mínima de 4 per fer mitjana. La segona convocatòria consistirà en una sola prova que tindrà un pes del 100% de la nota. Nota: Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle). |
Bàsica |
Alberto Vàrvaro, Historia, problemas y métodos de la lingüística románica, Sirmio, Barcelona, 1988
José Manuel Fradejas Rueda, Las lenguas románicas, Arco,
|
|
Complementària |
H.-M. Gauger, Introducción a la lingüística romànica, Gredos, Madrid, 1989
P. Bec, Manuel pratique de philologie romane, Picard, París, 1970/1971 (2 vols.)
Carlo Tagliavini, Orígenes de las lenguas neolatinas, Fondo de Cultura Económica, México, 1973
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
LINGÜÍSTICA/12254006 | LLATÍ/12254115 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|