DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) NARRATIVA ORAL Codi 12254203
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
ORIOL CARAZO, MARIA DEL CARME
SAMPER PRUNERA, EMILI
Adreça electrònica carme.oriol@urv.cat
emili.samper@urv.cat
Professors/es
ORIOL CARAZO, MARIA DEL CARME
SAMPER PRUNERA, EMILI
Web
Descripció general i informació rellevant <p> Estudi de les teories i els mètodes del folklore. </p><div>Aquesta assignatura combina la presencialitat&nbsp; i la virtualitat en un percentatge encara per determinar. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)&nbsp; estarà disponible al campus virtual (Moodle) de l’assignatura.<br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Demostrar que coneix la història de la literatura en llengua catalana.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Coneix la problemàtica de les diferències de gènere en diverses èpoques i contextos a través dels textos literaris.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Història del foklore català. 1.1. L'etapa romàntica
1.2. Els inicis del segle XX
1.3. La postguerra
1.4. Dels anys 60 del segle XX als nostres dies
2. Els mètodes d'estudi del foklore. 2.1. El mètode històrico-geogràfic
2.2. L'estructuralisme
2.3. La perspectiva contextual i funcional
3. La llegenda 3.1. Concepte llegenda
3.2. La llegenda contemporània
3.3. Tècniques per a la recollida, la fixació i l'estudi de la llegenda contemporània

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Seminaris
CT3
12 24 36
Sessió Magistral
A7
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis
CT3
30 60 90
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del programa de l'assignatura.
Seminaris Treball pràctic de recollida i classificació de textos.
Sessió Magistral Presentació dels continguts teòrics de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis Lectura i comentari d'articles i capítols de llibre referits als temes tractats en el curs.
Atenció personalitzada Comentaris sobre les pràctiques i els exercicis realitzats per l'alumnat.

Atenció personalitzada
Descripció

Resolució de dubtes sobre els continguts de l'assignatura i els traballs requerits.

Atesa la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 la tutoria podrà ser presencial i/o virtual.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
CT3
Presentació d'un treball de curs. 50%
Resolució de problemes, exercicis
CT3
Informes escrits de les pràctiques dutes a terme durant el curs. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En la segona convocatòria es recuperarà la part o les parts que hagin quedat pendents a la primera convocatòria.

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents


Fonts d'informació

Bàsica

Dundes, Alan (1965): The study of folklore. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall.

Finnegan, Ruth (1992): Oral tradition and the verbal arts: A guide to research practices. Londres: Routledge.

Genette, Gérard (1993): Ficción y dicción. Barcelona: Lumen. (Fiction et diction. París: Seuil 1991.)

Grup de Recerca Folklòrica d'Osona i Josep M. Pujol (2002): "Benvingut/da al club de la SIDA" i altres rumors d'actualitat. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura.

Kapferer, Jean-Noël (1989): Rumores. Barcelona: Plaza & Janés.

Oriol, Carme (2002): Introducció a l'Etnopoètica. Teoria i formes del folklore en la cultura catalana. Valls: Cossetània.

Oriol, Carme (2016): Estudis de literatura oral popular. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat.

Oriol, Carme (2019). 100 llegendes urbanes. Unes històries sorprenents dels nostres temps. Valls: Cossetània.

Oriol, Carme; i Josep M. Pujol (2003): Índex tipològic de la rondalla catalana. Barcelona: Departament de Cultura. Generalitat de Catalunya

Oriol, Carme i Josep M. Pujol (2008): Index of Catalan Folktales. Helsinki: Soumalainen Tiedeakatemia.

Oriol, Carme i Emili Samper (eds.) (2017): Història de la literatura popular catalana. Tarragona: Publicacions URV. http://llibres.urv.cat/index.php/purv/catalog/book/348

Oriol, Carme i Emili Samper (eds.) (2019): A History of Catalan Folk Literature. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.

Prats, Llorenç, Dolors Llopart i Joan Prat (1982): La cultura popular a Catalunya. Estudiosos i institucions 1853-1981. Barcelona: Fundació Serveis de Cultura Popular.

Roviró, Ignasi (1992): “Aproximació a l’estudi de la comunicació folklòrica”. Ausa nº 128–129: 71–104.

Pisanty, Valentina (1995): Cómo se lee un cuento popular. Barcelona: Paidós [ed. original en italià 1993].

Sánchez Carretero, Cristina i Dorothy Noyes (2000): Performance, arte verbal y comunicación. Nuevas perspectivas en los estudios de folklore y cultura popular en USA. Oiartzun: Sendoa.

Uther, Hans-Jörg (2004): The Types of International Folktales. Folklore Fellows Communications. 284-286. 3 vols. Hèlsinki: Suomalainen Tiedeakatemia.

RondCat. Cercador de la rondalla catalana: http://rondcat.arxiudefolklore.cat

RumorFolk. Base de cades de rumors i llegendes contemporànies: http://rumorfolk.arxiudefolklore.cat/

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Les errades ortogràfiques i lingüístiques descomptaran en la nota.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent