DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) EL LLEGAT CLÀSSIC Codi 12264105
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
CARRUESCO GARCIA, JESÚS
Adreça electrònica jesus.carruesco@urv.cat
diana.gorostidi@urv.cat
patricia.terrado@urv.cat
Professors/es
CARRUESCO GARCIA, JESÚS
GOROSTIDI PI, DIANA
TERRADO ORTUÑO, PATRICIA
Web
Descripció general i informació rellevant Introducció a l'estudi de la tradició clàssica i la seva presència en la història de la literatura occidental fins als nostres dies. Es farà especial èmfasi en el mite com a llegat transversal i en l'aparició a l'antiga Grècia i posterior desenvolupament dels principals gèneres literaris (èpica, novel·la, lírica i gèneres dramàtics).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
I. INTRODUCCIÓ




A. Llegat, tradició, recepció: qüestions conceptuals
B. La transmissió dels textos i la invenció de l’antiguitat.
C. La història de la filologia clàssica.
II. LLENGUA El grec i els neologismes científics: alfabet, transliteració i transcripció.
III. MITE


A. La mitografia i la seva recepció
B. El mite clàssic i la modernitat: la recuperació d'un mode de pensament.
IV. LITERATURA


A. Els gèneres literaris: teoria i desenvolupaments.
B. De l'èpica a la novel·la: les aventures de la narrativa.
C. El teatre: comèdia i tragèdia.
D. Les formes de la poesía lírica.
E. Diàleg, biografia, assaig: formes de civilització.
F. La historiografia: Heròdot i Tucídides.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A5
38 38 76
Treballs
A5
CT3
CT4
2 8 10
Presentacions / exposicions
A5
CT3
CT4
6 18 24
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
CT3
10 20 30
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A5
CT3
2 6 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i avaluació de coneixements previs.
Sessió Magistral Exposició de continguts del temari i de la bibliografia específica a cada tema
Treballs Metodologia per fer un treball científic
Presentacions / exposicions Exposició per part de l' alumnes de continguts que complementen els camps del temari.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Durant una hora setmanal, aproximadament, es discutiran i analitzaran casos concrets representatius del temari de l'assignatura.
Atenció personalitzada Horari d'atenció a l'alumne, en el despatx: dubtes i tutorització de treballs.

Atenció personalitzada
Descripció
Aclariment de qüestions particulars i tutoria dels treballs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A5
CT3
CT4
Treball de comentari d'obres literàries (lírica i narrativa breu) amb elements del llegat clàssic 20%
Presentacions / exposicions
A5
CT3
CT4
Presentació de comentari d'obres literàries (arts dramàtiques i escèniques) amb elements del llegat clàssic 20%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
CT3
Durant una hora setmanal, aproximadament, es discutiran i analitzaran casos concrets representatius del temari de l'assignatura. 15%
Proves mixtes
A5
CT3
Prova escrita combinant preguntes teòriques i activitat pràctica (comentari de text) 40%
Altres  

Es valorarà l'assistència i participació a classe.

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Hi haurà una segona convocatòria, que consistirà en un examen sobre els continguts de l'assignatura i els temes explicats a classe (100%). Si l'alumne/a ha presentat i superat els ítems de l'avaluació contínua de l'assignatura (tots excepte la prova mixta), pot sol·licitar que li sigui comptabilitzat aquests ítems i en aquest cas l'examen de segona convocatòria valdrà el mateix que la prova mixta de la primera (40%)


Fonts d'informació

Bàsica

Gilbert Highet, La Tradición Clásica, trad. A. Alatorre, 2 vols., México, FCE, 1985. [82.06 Hig]

R.R. Bolgar, The Classical Heritage and its Beneficiaries, Cambridge Univ. Press, 1973 [008 Bol]

A. Buck, L’eredità classica nelle letterature neolatine del Rinascimiento, Brescia, Paideia, 1980 [873.3.091 Buc]

G. Cavallo-P. Fedeli-A. Giardina (eds.), Lo spazio letterario di Roma antica, IV: Attualizzazione del testo, Roma. Salerno, 1991 [871(091) Spa]

L.Harwick-Stray, Chr. (ed.), A Companion to Classical Receptions, Oxford, Blackwell, 2008 [871/875 (091) Com

Craig W.Kallendorf (ed.), A Companion to the Classical Tradition, London, Blackwell, 2007 [807(091) Com]

L.D. Reynolds-N.G. Wilson, Copistas y Filólogos (Las vías de transmisión de las literaturas griega y latina), Madrid, Gredos, 1991 [871/875.08 Rey]

M.R. Lida de Malkiel, La tradición clásica en España, Barcelona, Ariel, 1975 [860.09 Lid]

R. Jenkyns (ed.), El legado de Roma, Barcelona, Crítica, 1995 [937 Leg]

M.I. Finley (ed.), El legado de Grecia, Barcelona, Crítica, 1983 [938 Leg]

L. Canfora, Ideologías de los Estudios Clásicos,  Torrejón de Ardoz, Akal, 1991

Enciclopèdies:

 Brill's new pauly : encyclopaedia of the ancient World, 13 vols.[807.5(03) Bri]

The Oxford Classical Dictionary [871/875 (03) Oxf.]

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent