DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) LINGÜÍSTICA ROMÀNICA Código 12264107
Titulación
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Segon 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Filologies Romàniques
Coordinador/a
DE LA CRUZ VERGARI, ELENA
Correo-e elena.delacruz@urv.cat
Profesores/as
DE LA CRUZ VERGARI, ELENA
Web
Descripción general e información relevante

Curs d'iniciació a la lingüística romànica mitjançant una aproximació teòrica i pràctica, des d'un punt de vista comparatiu, anant del més general al més particular. 


Nota: Aquesta assignatura combina la presencialitat i la virtualitat en un percentatge encara per determinar. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais) estarà disponible al campus virtual (Moodle) de l’assignatura.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A6 Demostrar que coneix l'evolució del llatí a les llengües romàniques i l'origen de les literatures romàniques.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A6 Coneix la metodologia lingüística aplicada a les llengües romàniques.
Coneix les bases i els criteris de la divisió lingüística de la Romania.
Reconeix les característiques diferencials de les llengües romàniques.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Introducció a la Lingüística Romànica 1.1. El seu objecte
2. Història i mètodes de la Lingüística Romànica 2.1. L'Edat Mitjana: Primers testimonis de la Lingüística Romànica: les gramàtiques provençals.
2.2. Dante i De vulgari eloquentia.
2.3. El Renaixement: gramàtiques de les llengües neollatines.
2.4. Els segle XVII: orientació retòrica i orientació històrica
2.5. La lingüística comparada dels inicis del segle XIX.
2.6. La lingüística històrica.
2.7. La concepció naturalista del llenguatge. August Schleicher.
2.8. Els neogramàtics.
2.9. Reacció antineogramàtica.
2.10. La geografia lingüística.
2.11. La lingüística idealista.
2.12. El mètode històric i comparatiu.
2.13. L'estructuralisme: F. de Saussure.
3. Aproximació a les llengües romàniques 3.1. Origen de les llengües romàniques.
3.2. Localització del llatí. Llatí clàssic i llatí vulgar.
3.3. El llatí i les llengües neollatines.
3.4. Diversificació lingüística de la Romània.
3.5. Substrats, superstrats i adstrats.
3.6. Llengües i dialectes romànics.
3.7. La divisió lingüística de la Romània.
3.8. Classificació de les llengües romàniques: Romània occidental i Romànica oriental.
3.9. El gal•loromànic.
3.10. L’Iberoromànic.
3.11. L’Italoromànic.
3.12. El Balcanoromànic.
3.13. La Romània perduda.
3.14. La Romània nova.


Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
4 2 6
Sessió Magistral
A6
20 40 60
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A6
10 20 30
Treballs
A6
4 26 30
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A6
2 9 11
Proves de validació
A6
2 9 11
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Es posarà l'alumne en contacte amb aspectes teòrics de la lingüística romànica. S'explicarà la planificació i la metodologia de la assignatura.
Sessió Magistral El professor exposarà cadascú dels temes que serveixin a apropar-se i comprendre els aspectes essencials de la lingüística romànica, des d'un punt de vista eminentment però no exclusivament teòric
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes El professor plantejarà exercicis basat en problemes que s'hauran de resoldre amb les tècniques pròpies de la lingüística romànica.
Treballs Treball teòric i pràctic de lingüística romànica amb bibliografia especialitzada.

Atenció personalitzada Atenció personalitzada amb reunions presencials o telemàtiques.

Atenció personalitzada
descripción

Atesa la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. 



Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
A6
Realització d'un monogràfic amb bibliografia especialitzada.
50%
Proves de desenvolupament
A6
Recensió d'un llibre sobre lingüística romànica. 25%
Proves de validació
A6
Proves per validar els coneixements sobre la lingüística romànica. 25%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Les proves i els treballs han de tenir una qualificació mínima de 4 per fer mitjana.

La segona convocatòria consistirà en una sola prova que tindrà un pes del 100% de la nota.

Nota: Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica Alberto Vàrvaro, Historia, problemas y métodos de la lingüística románica, Sirmio, Barcelona, 1988
José Manuel Fradejas Rueda, Las lenguas románicas, Arco,

Complementària Carlo Tagliavini, Orígenes de las lenguas neolatinas, Fondo de Cultura Económica, México, 1973
P. Bec, Manuel pratique de philologie romane, Picard, París, 1970/1971 (2 vols.)
H.-M. Gauger, Introducción a la lingüística romànica, Gredos, Madrid, 1989

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
LINGÜÍSTICA/12264006
LLATÍ/12264106
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.