DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) LITERATURA Codi 12274001
Ensenyament
Grau d'Anglès (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
12 Formació bàsica Primer AN
Modalitat i llengua d'impartició
Prerequisits
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
PENALBA SUAREZ, NEUS
Adreça electrònica mariadolores.gimeno@urv.cat
neus.penalba@urv.cat
katarzyna.baran@urv.cat
Professors/es
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
PENALBA SUAREZ, NEUS
BARAN , KATARZYNA AGNIESZKA
Web
Descripció general i informació rellevant Durante el PRIMER QUATRIMESTRE esta asignatura se impartirá en HORARIO DE MaÑANA y HORARIO DE TARDE. Tanto en el grupo de MAÑANA como en el grupo de TARDE las clases se impartirán las clases en régimen SEMIPRESENCIAL. (Una sesión será de clase presencial en la Facultad y para la otra sesión será necesario el ordenador y conexión a internet des de casa o des de la Facultad). Durante el SEGUNDO QUATRIMESTRE habrá sólo un grupo de MAÑANA de carácter PRESENCIAL. Contenidos del PRIMER QUATRIMESTRE: Conocimiento sistemático de nociones básicas de teoría literaria, crítica literaria y géneros literarios. SEGUNDO QUATRIMESTRE: conocimiento básico de las características de la Literatura de la Filología en lengua inglesa

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodològics de la literatura i la crítica literària.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Adquireix coneixements sobre història, teoria i crítica literàries.
Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític.
Comprèn la literatura com un espai de representació i de debat ideològic i de construcció de discursos socials.
Analitza els conceptes teòrics fonamentals de la literatura.
Comprèn la importància social i política de la literatura en relació amb les preocupacions i els ideals estètics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMARI PRIMER QUADRIMESTRE

1. NOCIONS DE TEORIA LITERÀRIA








2. TEORIA DELS GÈNERES LITERARIS








3. LES CRISIS DE LA MODERNITAT: DEL ROMANTICISME A LES AVANTGUARDES.








1.1 Evolució del concepte de literatura i definició de literarietat: oralitat/escriptura; ocasió/gènere; performance/lectura.
1.2 La interpretació del text: corrents teòrics i metodologies crítiques per a l'estudi de la literatura.



2.1 Gènere dramàtic: mimesi, mite i catarsi. L'heroi tràgic: Èdip i Hamlet, antic vs. modern. (Lectures obligatòries: Èdip Rei de Sòfocles, Hamlet de Shakespeare).
2.2 La lírica i l'amor: definició d'allò líric. (Antologia de textos).
2.3 La narrativa i les seves transformacions: idealisme i paròdia. (Antologia de narracions breus).



3.1 El subjecte modern: del jo romàntic a Baudelaire.
3.2 La crisi de la realitat. (Lectures obligatòries: Un cor simple (Tres contes) de Flaubert; Bartleby, l'escrivent de Melville; La metamorfosi de Kafka).
3.3 La crisi del llenguatge. (Lectures obligatòries: Orlando de V. Woolf).
Romanticism. The first module will focus on analysing literary works in historical and sociocultural context. We will have a look at Romanticism. Romanticism challenged the Enlightenment ideals of reason, order and balance and privileged the imagination, freedom of spirit and subjective experience. Main authors:
William Wordsworth, Samuel Taylor Coleridge, John Keats, William Blake,
Mary Shelley, "Frankenstein or the Modern Prometheus".
Literary Utopia and Dystopia. The second module will centre on one literary genre and its development. We will learn about literary utopia and dystopia. Main texts: Sir Thomas More "Utopia", Jonathan Swift "Gulliver’s Travels", George Orwell "Nineteen Eighty-Four", Margaret Atwood "The Handmaid’s Tale".
Dystopian Writing for Young Adults.

The aim of the third module will be learning how to analyse literary works written for a specific audience. We will deal with literature for children and young adults. The main text: Lois Lowry "The Giver".

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
CT3
2 2 4
Seminaris
A2
CT3
28 53 81
Sessió Magistral
A2
CT3
45 45 90
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CT3
10 20 30
Atenció personalitzada
4 0 4
Presentacions / exposicions
A2
CT3
25 50 75
 
Proves objectives de tipus test
A2
CT3
1 9 10
Proves de desenvolupament
A2
CT3
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries The first class will introduce this module of literature, its contents, reading texts, methodology, exams and bibliography. It is important that all students attend regularly.
Seminaris The seminars will focus on the different contents related to the literature of the 19th century as well as literary utopia and dystopia. There will be general introductions to the literary and cultural contexts, which will be done with power-point presentations. The seminars will also be practical and based on the reading of texts uploaded to Moodle.

Sessió Magistral Part of this course will be based on lectures, especially the Theory classes. You will be introduced to different literary theories and also social and ideological theories which will help you to understand better the significance of the texts discussed in class.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària PRIMER QUADRIMESTRE: Lectura i comentari de textos lírics per tal de conèixer i aplicar els diversos conceptes i mètodes d'anàlisi.
Atenció personalitzada I will be pleased to receive students at my office for any kind of doubt or consultation. Let me know in advance, either through email or in class, when you would like to talk to me
You can also write to my email and tell me about your concerns.
Presentacions / exposicions PRIMER QUADRIMESTRE: Presentació a través del moodle de treballs en equip sobre aspectes relacionats amb la lectura de textos narratius i teòrics.
SEGON QUADRIMESTRE: You will be asked to give a power-point presentation in English. Again, you should follow the instructions on Moodle very carefully.

Atenció personalitzada
Descripció
I will be pleased to receive students at my office for any kind of doubt or consultation. Let me know in advance, either through email or in class, when you would like to talk to me so that we can arrange a meeting. You can also write to my email and tell me about your concerns.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CT3
PRIMER QUADRIMESTRE:
Un comentari presencial de textos lírics de l'antologia. (30%)
30% (1Q)
Presentacions / exposicions
A2
CT3
PRIMER QUADRIMESTRE: Caldrà presentar a través del moodle dos treballs tutoritzats.
1. Lectura i ressenya crítica d'un text teòric. Treball individual (10%).
2. Lectura d'Un cor simple de Flaubert, Bartleby, l'escrivent de Melville i La metamorfosi de Kafka i anàlisi en equip d'un aspecte teòric a concretar (20%)

SEGON QUADRIMESTRE:
THE ORAL PRESENTATION consists of working in groups and preparing a topic to teach to the class. Instructions for the Oral Presentation will be uploaded to Moodle. (25%)
30% (1Q)






25% (2Q)
Proves objectives de tipus test
A2
CT3

SEGON QUADRIMESTRE
THREE TESTS:
The tests will assess how much you have understood and learned from the topics discussed and analysed in class. The assessment will also be based on your language skills. (75%)
75% (2Q)
Proves de desenvolupament
A2
CT3
PRIMER QUADRIMESTRE:
Una prova de desenvolupament (escrita) sobre les lectures obligatòries (Èdip Rei de Sòfocles, Hamlet de Shakespeare, antologia de narracions breus, Orlando de V. Woolf) i els temes que s'hi relacionen proposats al programa. (40%)
40% (1Q)
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

OBSERVACIÓ GLOBAL: La nota final de l'assignatura resultarà de la mitjana dels dos quadrimestres sempre que s'hagin aprovat tots dos.

En la SEGONA CONVOCATÒRIA es farà un examen escrit i hi entrarà la matèria treballada durant el curs. Cada quadrimestre s'avaluarà de manera independent i per aprovar l'assignatura caldrà tenir-los aprovats tots dos.

PRIMER QUADRIMESTRE: Per poder aprovar el primer quadrimestre, caldrà obtenir un mínim de cinc en la prova de desenvolupament i en el comentari de text presencial.
SEGON QUADRIMESTRE:
  • In order to pass the subject, you need to take all the tests as well as prepare and present the project. Failure to do so will result in you failing the whole subject and having to take the resit exam.
  • If you pass all the course (with a minimum overall grade of 5) and attend classes regularly, you will not have to take the resit exam (segona convocatòria).
  • Please note, however, that if your grade is lower than 4 on any of the parts of the subject (any of the tests or the project), you will have to take the resit exam in June.

For students who do not attend classes regularly: you will be asked to do the RESIT EXAM or SEGONA CONVOCATÒRIA.


Fonts d'informació

Bàsica

PRIMER QUADRIMESTRE

J. Culler, Breve introducción a la teoría literaria, Barcelona, ed.Planeta, 2014.

M. Foucault, "Què és un autor?", Els marges 27-29, 1983: 205-220.

R. Barthes, "La muerte del autor", a El susurro del lenguaje, Barcelona, ed.Paidós, 1984.

SEGON QUADRIMESTRE

Bàsica

Module one: Mary Shelley Frankenstein

Module two: Margaret Atwood The Handmaid’s Tale

Module three: Lois Lowry The Giver

Complementària

SEGON QUADRIMESTRE

There are many excellent websites on the 19th Century. Some of the best are:

  • Voice of the Shuttle:http://liu.english.ucsb.edu/voice-of-the-shuttle-vos/
  • https://www.mtholyoke.edu/courses/rschwart/hist255/jkr/romanticism.html
  • http://www.uh.edu/engines/romanticism/introduction.html
  • http://www.online-literature.com/periods/victorian.php
  • http://www.victorianweb.org/vn/litov.html
Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ANÀLISI DE TEXTOS ANGLESOS I/12274119
ANÀLISI DE TEXTOS ANGLESOS II/12274120
INTRODUCCIÓ A LA LITERATURA ANGLESA/12274121
INTRODUCCIÓ A LA CULTURA DELS PAÏSOS DE PARLA ANGLESA/12274123


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent