DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) PREHISTÒRIA DE LA PENÍNSULA IBÈRICA Código 12294114
Titulación
Grau d'Història (2018)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Tercer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Prerrequisitos
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CÁCERES CUELLO DE ORO, ISABEL
Correo-e isabel.caceres@urv.cat
Profesores/as
CÁCERES CUELLO DE ORO, ISABEL
Web
Descripción general e información relevante

Aquesta assignatura combina la presencialitat i la virtualitat en un percentatge encara per determinar. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais) estarà disponible al campus virtual (Moodle) de l’assignatura. 


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Conèixer, entendre i interpretar els fets històrics del territori propi.
 A3 Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A4 Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren.
 A8 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Identifica i comprèn l'evolució històrica de la península Ibèrica.
 A3 Analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Comprèn la història evolutiva humana.
 A4 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
 A8 Comprèn el mètode arqueològic com a instrument d'anàlisi del passat.
Introdueix els rudiments metodològics per utilitzar fonts no escrites com les arqueològiques i unes altres.
S'aproxima al treball de camp arqueològic.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen per raó de gènere i comprendre’n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Tema 1. Introducció. Principis bàsics en Prehistòria

Tema 2. El Primer poblament de la Península Ibèrica.

Tema 3. Els grups caçadors-recol·lectors del Pleistocè Inferior i Mig

Tema 4. Els Neandertals

Tema 5. L’arribada dels humans moderns

Tema 6. L’art del Paleolític

Tema 7. Els últims caçadors- recol·lectors de la Península Ibèrica

Tema 8. L’Holocè i el procès de Neolitització

Tema 9. El neolític a la Península Ibèrica. Les societats productores

Tema 10. Les societats complexes. El Calcolític i l’edat del Bronze

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A2
A3
A4
2 4 6
Sessió Magistral
A2
20 30 50
Treballs
A2
A8
CT2
CT4
3 40 43
Presentacions / exposicions
A2
A8
CT2
CT5
2 5 7
Pràctiques de camp/sortides
A2
A3
A4
A8
10 24 34
Resolució de problemes, exercicis
A2
A3
A4
A8
CT2
CT4
CT5
CT6
2 2 4
Atenció personalitzada
A2
A3
A4
A8
2 4 6
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries classes dedicades a conèixer els principis bàsics de la Prehistòria. Serviran per proporcionar a l'alumne les eines i els coneixements mínims per seguir l'assignatura
Sessió Magistral Les classes presencials i virtuals amb els alumnes
Treballs Desenvolupament d'un treball en grup relacionat amb el temari de l'assignatura
Presentacions / exposicions presentació del treball realitzat en grup
Pràctiques de camp/sortides Depenen de la situació Covid-19, les pràctiques es basaran en documentals, videos i en petits exercicis o lectures de textes
Resolució de problemes, exercicis Examen
Atenció personalitzada Resolució de dubtes relacionats amb el treball i l'exposició, així com a qualsevol mancança o dubte sobre el temari i el seu contingut

Atenció personalitzada
descripción

Donada la situació d’emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle,..)


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Sessió Magistral
A2

Es valorarà l'assistència dels alumnes a les classes presencials i a les sessions virtuals relacionades amb el temari de l'assignatura
10
Treballs
A2
A8
CT2
CT4
Els alumnes huaran de realitzar un treball en grup sobre temes concrets relacionats amb l'assignatura 30
Presentacions / exposicions
A2
A8
CT2
CT5
Presentació del treball realitzat en grup. Segons el que permeti la situació Covid-19, es farà presencial o virtual 10
Pràctiques de camp/sortides
A2
A3
A4
A8
10
Resolució de problemes, exercicis
A2
A3
A4
A8
CT2
CT4
CT5
CT6
Examen escrit de preguntes curtes relacionades amb el temari 40
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica
Bibliografia Bàsica

Almagro-Gorbea, M. (Ed.) (2014): Protohistoria de la Península Ibérica: del Neolítico a la Romanización. Universidad de Burgos. Fundación Atapuerca. Burgos

Barandiarán, I; Martí, B.; del Rincón, M.A.; Maya, J.L. (1998): Prehistoria de la Península Ibérica. Ariel prehistoria. 5ª Ed. 2006. Barcelona.

Carbonell, E. (coord) (2005): Homínidos: Las primeras ocupaciones de los continentes. Ed Ariel. Barcelona.

Eiroa, J. J. (2010): Prehistoria del Mundo. Sello Editorial, Barcelona.

Fullola, J.M. Nadal, J. (1997): Prehistoria. Universitat Oberta de Catalunya. Barcelona.

Fullola, J.M.; Nadal, J. (2005): Introducción a la Prehistoria. Editorial UOC. Barcelona

Renfrew, C.; Banh, P. (1993): Arqueología. Teorías Métodos y Práctica. Ed. Akal. Madrid

Rojo, M. et al., (2012). El neolítico en la Península Ibérica y su contexto europeo. Editorial Cátedra.

Sala, R. (Ed.) (2014) Los cazadores recolectores del Pleistoceno y del Holoceno en Iberia y el Estrecho de Gibraltar: estado actual del conocimiento del registro arqueológico. Universidad de Burgos. Fundación Atapuerca.Burgos

La selecció de revistes electròniques amb articles d'interès es proporcionarà als alumnes a través del Moodle.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.