Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A2 |
Conèixer, entendre i interpretar els fets històrics del territori propi. |
| A3 |
Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
| A4 |
Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren. |
| A5 |
Identificar, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques. |
| A10 |
Interpretar la història com a disciplina en construcció. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
| CT6 |
Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A2 |
Identifica i comprèn l'evolució històrica de la península Ibèrica.
| | A3 |
Distingeix els diversos models d'estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
Identifica les relacions politicosocials del segle XX.
Reconeix els aspectes característics que identifiquen un període històric.
| | A4 |
Comprèn conceptes fonamentals relacionats amb aspectes i mètodes propis de la geopolítica.
| | A5 |
Analitza de forma crítica les tradicions historiogràfiques sobre temes controvertits o en general.
Utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques.
| | A10 |
Demostra que posseeix un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments de recerca.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CT4 |
Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
| | CT6 |
Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
La crisi de l’Antic règim (1808-1833) |
La guerra del Francès
La restauració absolutista
El trienni liberal
La dècada ominosa |
La instauració de la societat liberal burgesa i la industrialització (1833-1874) |
La revolució liberal
La industrialització
Moderats i Progressistes
El Sexenni Democràtic |
Vells i nous conflictes al llarg del segle XIX |
El carlisme
El moviment obrer
El moviment popular
El moviment pagès
El catalanisme |
El sistema de la Restauració versus regionalismes, republicanismes i obrerismes (1875 – 1898) |
La política de la Restauració
El republicanisme
Conflictes socials i polítics
Crisi de 1898 |
Les crisis de la Restauració (1898 – 1930) |
Setmana Tràgica
Guerra del Marroc
Catalanisme
Dictadura de Primo de Rivera |
Els moviments socials del primer terç del segle XX |
Moviment obrer
Moviment rabassaire
Associacionisme popular |
La Segona República (1931-1936) |
Bienni progressista
Bienni negre
Octubre 1934 |
Guerra i Revolució (1931-1939) |
L'esclat de la Guerra
La divisió del país
Els fronts
Les estratègies polítiques
L'economia de guerra i la revolució social
La formació del franquisme |
El primer Franquisme (1939-1959) |
Característiques del franquisme
Autarquia
Repressió
|
Franquisme: capitalisme i antifranquisme (1959-1976) |
Desarrollisme
Oposició democràtica
crisi del règim |
La Transició (1976-1982) |
Mort del Dictador i reforma política
Entre la reforma i la ruptura
El pacte de la Transició |
Política, societat i cultura a l’Espanya actual (1982-2000) |
El model autonòmic
Un estat amb dèficits democràtics
Les reformes econòmiques
La Memòria Històrica
La crisi del model de la Transició
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
40 |
50 |
90 |
Treballs |
|
4 |
28 |
32 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
6 |
12 |
18 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Presentació dels continguts de l’assignatura |
Sessió Magistral |
Explicació per part del professor dels continguts dels diversos temes que conformen l’assignatura |
Treballs |
Realització d’una ressenya crítica d’un dels llibres de la bibliografia específica que passarà el professor.
Realització d’un treball de recerca d'història local de l'època contemporània, a partir de la consulta de fonts primàries.
Lliurament de la ressenya i del treball de recerca per escrit i en paper, seguint les pautes marcades pel professor
|
Resolució de problemes, exercicis |
Comentaris per escrit i orals sobre textos, documentals i/o pel•lícules, o conferències realitzades a les classes pràctiques. |
Atenció personalitzada |
Entrevistes individuals o en petits grups d’estudiants amb el professor dins de l’horari establert pel professor per l’atenció dels alumnes. |
descripción |
Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els
estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles
dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria
podrà ser presencial i/o virtual.A
principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme
aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu
electrònic, Moodle...). |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Treballs |
|
Realització d’un treball de recerca d'història local de l'època contemporània, a partir de fonts primàries, seguint les pautes del professor.
Es valorarà la contextualització del fet local en el marc general històric, l’abast de la recerca documental, la capacitat d’extreure i argumentar les conclusions, i l’ordre i la claredat expositiva: 30%
Realització d’una ressenya crítica d’un llibre de la bibliografia específica seguint les pautes del professor: 10%
|
40% |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Realització de comentaris crítics, anàlisis o debats sobre textos, documentals i pel•lícules, conferències fets a les classes pràctiques.
Es valorarà la comprensió global, la capacitat analítica i crítica.
|
20% |
Proves de desenvolupament |
|
Es realitzaran dues proves escrites al llarg del curs sobre els continguts de l’assignatura donats a l’aula. Cada una de les proves abastarà la meitat del total de continguts de l’assignatura.
Es valorarà la comprensió global dels temes, la utilització d’un vocabulari adient, i la capacitat d’argumentació. Així com la correcció lingüística.
|
40% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
L'Avaluació Continuada comporta el seguiment i la valoració global de l'alumne, per tant la qualificació final dels alumnes serà el resultat de l'aplicació automàtica dels percentatges per cada un dels ítems d'avaluació. Els alumnes que a l'Avaluació continuada obtinguin una qualificació inferior a 5 i aquells que no hagin seguit l'Avaluació Continuada, podran realitzar un examen final de segona convocatòria, que consistirà en una prova escrita sobre tots els continguts de l'assignatura. Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle). |
Bàsica |
PRO, Juan, La construcción del Estado en España, Madrid, 2019, Alianza editorial
DUCH, Montserrat, ARNABAT, Ramon i GAVALDÀ, Antoni, La Catalunya associada. Ciutadanies i sociabilitats en conflicte, 1868-1938, València, 2020, PUV
ARNABAT, Ramon, Asociaos y seréis fuertes. Sociabilidades, modernizaciones y ciudadanías, España 1860-1930, Zaragoza, 2019, PUZ
, L’Avenç. Revista d’història i cultura, Barcelona: 1976,
, Segle XX. revista catalana d'història, Barcelona: 2008, Fundació Cipriano garcía - Arxiu Històric de la CO
, Recerques. Història, economia, cultura, Barcelona: 1970 ,
, Historia Social, València: 1988, UNED
, Historia Contemporánea, Bilbao: 1998, UPV-EHU
, Ayer, Madrid: 1991, Marcial Pons
, Afers. Fulls de recerca i pensament, Catarroja: 1985,
FERNÁNDEZ SEBASTIÁN, Javier i FUENTES, Juan F. (dir), Diccionario político y social del siglo XX español, Madrid: 2008, Alianza editorial
FERNÁNDEZ SEBASTIÁN, Javier i FUENTES, Juan F. (dir), Diccionario político y social del siglo XIX español, Madrid: 2002, Alianza editorial
NADAL, Jordi (dir.), Atlas de la industrialización de España, 1750-2000 , Barcelona: 2003., Crítica
LÓPEZ-DAVALILLO, Julio, Atlas de historia contemporánea de España y Portugal, Madrid: 2002, Síntesis
ARNABAT, R. i FERRE, X., Ateneus: cultura i llibertat, Barcelona, 2015, Federació Ateneus Catalunya
ARNABAT MATA, Ramon, La revolució de 1820 i el Trienni Liberal a catalunya, Vic, 2001, Eumo editorial
ARNABAT MATA, Ramon, Visca el Rei i la Religió, Lleida, 2006, Pagès editors
TUSELL, Javier, Historia de España. La Edad Contemporánea, Madrid: 2002, Taurus
TORTELLA, Gabriel, El desarrollo de la España contemporánea: historia económica de los siglos XIX y XX, Madrid: 1994, Alianza editorial
ROMEO, M. Cruz i SANZ, Ismael (ed.), El siglo XX. Historiografia e història, València: 2002, PUV
NÚÑEZ SEIXAS, Xosé M., Los nacionalismos en la España contemporánea, siglos XIX i XX, Barcelona: 1999, Hipótesi
NASH, Mary, Mujer, familia y trabajo en España , Barcelona: 1983, Anthropos
MENÉNDEZ PIDAL, Ramon i JOVER, José Mª (dir.), Historia de España, vol.33 a 43, Madrid: 1955-2007., Espasa-Calpe,
JOVER, José Mª, GÓMEZ-FERRER, Guadalupe, FUSI, Juan P., España, Sociedad, Política y Civilización (siglos XIX y XX), Madrid: 2001, Debate
GRANJA, José L., BERAMENDI, Justo i ANGUERA, Pere, La España de los nacionalismos y las autonomías, Madrid: 2001, Síntesis
GARCÍA DELGADO, José, L., FUSI, Juan P., SÁNCHEZ RON, José M., Historia de España. Volumen 11. España y Europa, Barcelona: 2010, Crítica – Marcial Pons
FUSI, Juan P. i PALAFOX, Jordi, España: 1808-1996. El desafío de la Modernidad , Madrid: 1997, Espasa-Calpe
FONTANA, Josep i VILLARES, Ramón (dir.), Historia de España. Volums 6, 7, 8 i 9, Barcelona: 2007-2010, Crítica – Marcial Pons
DUCH, Montserrat, Dones públiques: política i gènere a l'Espanya del segle XX , Tarragona: 2006., Arola
CRUZ, Rafael i PÉREZ LEDESMA, Manuel, Cultura y movilización en la España contemporánea , Madrid: 1997, Alianza editorial
CARRERAS, Albert i TAFUNELL, Xavier, , Historia económica de la España, 1789-2009 contemporánea, Barcelona: 2010, Crítica
CARR, Raymon, España 1808-1939, Barcelona: 1990, Ariel
CARR, Raymon, España: de la Restauración a la democracia, 1875-1980, Barcelona: 1999, Ariel
CARNERO; Teresa (ed.), Modernización, desarrollo político y cambio social, Madrid: 1992, Alianza editorial
BORDERÍAS, Cristina i RENOM, Mercè (eds.), Dones en moviment(s). Segles XVIII-XXI, Barcelona: 2008., Icària
BAHAMONDE, Ángel (Coord.) , Historia de España Siglo XX (1875-1939) , Madrid: 2000, Cátedra
ARTOLA, Miguel (dir), Historia de España, vol.5, 6, 7 i 8 , Madrid: 1990, Alianza editorial
|
|
Complementària |
|
|
Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente |
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA/12294108 | HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA/12294116 |
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
SOCIETAT I CULTURA A L'ÈPOCA CONTEMPORÀNIA/12294105 | HISTÒRIA MODERNA D'ESPANYA/12294119 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|