DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) FONTS PER A LA HISTÒRIA DE L'ART I L'ARQUEOLOGIA Codi 12304113
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art i Arqueologia (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Història i Història de l'Art
Coordinador/a
MATA DE LA CRUZ, SOFIA
GOROSTIDI PI, DIANA
Adreça electrònica sofia.mata@urv.cat
licia.butta@urv.cat
diana.gorostidi@urv.cat
Professors/es
MATA DE LA CRUZ, SOFIA
BUTTÀ , LICIA
GOROSTIDI PI, DIANA
Web
Descripció general i informació rellevant L'objectiu general de l'assignatura és la presa de contacte de l'alumne amb les principals fonts literàries de l’arqueologia i la història de l’art, des de l'antiguitat fins a l’època contemporània. Aquesta assignatura combina la presencialitat i la virtualitat en un percentatge encara per determinar. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais) estarà disponible al campus virtual (Moodle) de l’assignatura.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes.
 A8 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Adquireix coneixements literaris i culturals.
 A8 Distingeix i valora les teories dels principals pensadors i filòsofs, amb especial referència a l'estudi de la història i de la història de l'art.
Sap usar els diferents instruments d'anàlisi del passat: fonts escrites, numismàtica i arqueologia.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Tipologia de les fonts escrites de l'Antiguitat: introducció als diversos tipus de fonts textuals (manuscrites, epigràfiques, literàries, documentals...), convencions de citació i orientació bibliogràfica (col·leccions i edicions de referència), instruments telemàtics (bases de dades, etc.).
Tema 2. Fonts escrites gregues i llatines: presentació de les principals fonts literàries (gèneres, autors i obres) i no literàries d'interès per l'arqueòleg o historiador de l'art.
Tema 3. Fonts del pensament antic sobre l'art i l'estètica.
Tema 4. La historiografia antiga: introducció a la problemàtica del gènere historiogràfic en l'Antiguitat i la seva relació amb la història.
Tema 5. La literatura tècnica en l'Antiguitat: arquitectura, poliorcètica, enginyeria, agricultura, agronomia, artesania i art.
Tema 6. Introducció a les fonts documentals: epigrafia i papirologia.
Tema 7. Els nivells de la interpretació: desenvolupament d'un exemple metodològic de lectura de fonts heterogènies al voltant d'un tema d'interès per l'arqueòleg i l'historiador de l'art antic.
Tema 8. Les fonts per a la història de l'art. Concepte i tipologia.
Tema 9. L'Edat Mitjana.
Tema 10. L'època moderna.
Tema 11. L'època contemporània.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Fòrums de debat
A7
A8
53 70 123
Presentacions / exposicions
A7
A8
3 10 13
Pràctiques de camp/sortides
A7
A8
1 1 2
Treballs
A7
A8
1 1 2
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A7
2 6 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Fòrums de debat Assistència a les classes
Participació
1.- Examen de les fonts literàries més destacades que informen sobre l’arqueologia i la història de l’art des de l’antiguitat fins a l’època contemporànoia.
2.- Coneixement dels procediments d’interpretació i d’investigació que l’hi són aplicables.
3.- Comentaris de textos en què s’examinarà i s’interpretarà el contingut de determinades fonts.
Presentacions / exposicions Els alumnes, en grups reduïts, treballaran al llarg del curs fragments significatius de textos considerats fonts literàries de l’arqueologia i de la història de l'art, tot seguint unes pautes prèvies, en què hauran d'analizar el contingut i posar-lo en relació amb la producció artística de l'època.
Pràctiques de camp/sortides Visita a un museu per tal de conèixer en directe elements d'epigrafia
Treballs Ressenya individual d'una font literària fonamental d’arqueologia o d’història de l’art, tot seguint unes pautes proporcionades prèviament.
Atenció personalitzada Els alumnes rebran una atenció personalitzada per part de les professores, que podrà ser presencial i/o virtual.

Atenció personalitzada
Descripció

Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...)


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Fòrums de debat
A7
A8
Assistència i participació regular a classe 10%
Presentacions / exposicions
A7
A8
Presentacions a classe en grups 30%
Pràctiques de camp/sortides
A7
A8
Visita a un centre cultural 10%
Treballs
A7
A8
Ressenya d'una font literària 10%
Proves de desenvolupament
A7
Prova escrita 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes que no segueixin l'avaluació contínua podran optar a la segona convocatòria, que consistirà en un examen.

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica BODEL, J., The Epigraphic Evidence. Ancient history from inscriptions, London: Routledge, 2001,
BRUYNE, E. de, La estética de la Edad Media, Madrid: Visor, 1987,
CALVO SERRALLER, F. (et al.), Ilustración y Romanticismo, (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, VII), Barcelona: Gustavo Gili, 1982,
CALVO SERRALLER, F., La teoría de la pintura en el siglo de Oro, Madrid: Cátedra, 1991,
CALVO SERRALLER, F. ; PORTÚS, J., Fuentes de la Historia del Arte II, (Conocer el Arte, 22)., Madrid: Historia 16, 2001,
CHECA CREMADES, F.; GARCÍA FELGUERA, M. S.; MORÁN TURINA, M., Guía para el estudio de la Historia del Arte, M, Madrid: Cátedra, 1980,
CHIPP, H. B.; SELZ, P. (colab.); TAYLOR, J. C. (colab.), Teorías del arte contemporáneo: fuentes artísticas y opiniones críticas, (Fuentes del arte, Serie Mayor, 12), Madrid: Akal, 1995,
CIRLOT, L., Primeras vanguardias artísticas. Textos y documentos, Barcelona: Labor, 1995,
D'ORS, X., Antología de textos jurídicos de Roma, Madrid: Akal, 2001,
FERNÁNDEZ ARENAS, J. F. (ed.), Renacimiento y Barroco en España (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, VI), Barcelona: Gustavo Gili, 1982,
FERNÁNDEZ ARENAS, J. F., Teoría y metodología de la Historia del Arte, Barcelona: Anthropos, 1982,
FERNÁNDEZ ARENAS, J. F.; BASSEGODA, B. (eds), Barroco en Europa (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, V),, Barcelona: Gustavo Gili, 1983,
FERNÁNDEZ CORTE, J. C.; MORENO HERNÁNDEZ, A., Antología de la literatura latina: ss. III a.C.-II d.C, Madrid: Gredos, 1996,
FREIXA, M., La historia del arte como historia. Las técnicas de investigación y el problema de las fuentes, dins Introducción a la Historia del Arte, Barcelona: Barcanova, 1991,
FREIXA, M. (ed), Las vanguardias del siglo XIX, (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, VIII), Barcelona: Gustavo Gili, 1982,
FREIXA, M.;MUÑOZ, J. M., Les fonts de la Història de l’Art d’època moderna i contemporània, (Textos Docents 157), Barcelona: Edicions Universitat de Barcleona, Departament d'Història de l'Art, Divisió de Ciències H,
GARCÍA MELERO, J. E., Literatura española sobre artes plásticas, Madrid: Encuentro, 2002,
GARRIGA RIERA, J. (ed), Renacimiento en Europa, (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, IV),, Barcelona: Gustavo Gili, 1983,
GÓMEZ PALLARÈS, J., Studiosa Roma. Los géneros literarios en la cultura romana, Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, 2002,
GONZÁLEZ GARCÍA, A.; CALVO SERRALLER, F.; MARCHAN FIZ, S., Escritos de arte de vanguardia. 1900-1945, Madrid: Turner/ Fundación F. Orbegozo, 1979,
GUALANDI, M. L., L'antichità clàssica. Le fonti per la storia dell’arte, Roma: Carocci, 2004 [2001],
HELLWIG, K., La literatura artística española en el siglo XVII, Madrid: Visor, 1999,
HOLT, E. G., Storia documentaria dell’arte, Milano: Feltrinelli, 1977 [1947],
JOSÉ PITARCH, A. (ed.), Arte Antiguo. Próximo Oriente, Grecia y Roma, (Fuentes y documentos para la Historia del Arte, I), Barcelona: Gustavo Gili, 1982,
MANGO, C., The Art of the Byzantine Empire 312-1453 (Sources and documents in the History of Art series), New Jersey: Englewood Clifts, 1972,
MOLAS, J.; RIU, X. (ed.), Manifestos d’avantguarda. Antologia, Barcelona: Edicions 62, 1995,
MORALES, M. V.; BERMEJO, C.; FERNÁNDEZ, A. M., Textos para la Iconografía clásica, Oviedo: Universidad de oviedo, 1997,
SCHLOSSER, J. Von, La literatura artística. Manual de fuentes para la historia moderna del arte (Arte Cátedra. Grandes temas), Madrid: Cátedra, 1993 (4ª ed),
ÚBEDA DE LOS COBOS, A., Pensamiento artístico español del siglo XVIII. De Antonio Palomino a Francisco de Goya, (Colección Universitaria, 1), Madrid: Museo Nacional del Prado, 2001,
VELAZA, J. (ed.), Antologia de la literatura llatina, Barcelona: Universitat de Barcelona, 2017,
VILLALBA, P., Roma a través dels historiadors clàssics, Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, 1996,
WIEBENSON, D., Los tratados de arquitectura. De Alberti a Ledoux, Madrid: hermann Blume, 1988,
YARZA LUACES, J. (ed.), Arte Medieval I. Alta Edad Media y Bizancio, 1982 (Fuentes y documentos para la Historia del Arte, II), Barcelona: Gustavo Gili, 1982,
YARZA LUACES, J. (ed.), Arte Medieval II. Románico y Gótico (Fuentes y documentos para la Historia del Arte, III), Barcelona: Gustavo Gili, 1982,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent