DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) HISTÒRIA DE LA MÚSICA I DE L'ESPECTACLE Codi 12304114
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art i Arqueologia (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
TAMARIT SUMALLA, MARIA ROSA
Adreça electrònica mariarosa.tamarit@urv.cat
Professors/es
TAMARIT SUMALLA, MARIA ROSA
Web http://http://lettere.wix.com/inmusica/rosa-tamarit-sumalla#!__rosa-tamarit-sumalla
Descripció general i informació rellevant <p>L’assignatura proposa un recorregut singular a través de la Història de la Música i l’Espectacle, des del segle XVI fins als inicis del segle XXI, sempre dins el context de les cultures que anomenem occidentals. El principal fil conductor del programa serà la idea del retorn, la mirada enrere que vol recuperar llenguatges antics &nbsp;i que, sovint sense intenció de fer-ho, esdevé motor d’innovació,inflexió o canvi de paràmetres estètics. El punt on confluiran els esmentats retorns serà, inevitablement , la Tragèdia, des d’una experimentació que vol ser,de fet, un exercici de reconstrucció arqueològica sense vestigis sonors. Aquesta paradoxa esdevindrà essencial per consolidar tècniques compositives que ens duran, des dels dies de la “Camerata Fiorentina”fins als temps de Wagner, al desenvolupament o a l’amplificació fins als seus propis límits dels gèneres musicals amb contingut dramàtic, recuperant formes i recursos teatrals atribuïts als models heretats de la Grècia antiga</p><p>Aquesta assignatura haurà de jugar amb la presencialitat i la virtualitat en tants per cent que encara no podem determinar. Durant el mes de setembre i abans de l’inici de les classes, el calendari amb totes les activitats docents previstes (horaris i espais) estarà a l’abast de l’estudiant alt al campus virtual</p><p>En cas que es necessiti traducció de continguts al casstellà, anglès, francès, italià o alemany, podeu establir contacte amb mariarosa.tamarit@urv.cat.</p><p class="s20">&nbsp;</p><div><br /></div><div><br /></div><div><br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Definir un mapa de coordenades espaciotemporals per a la producció material i historicoartística des de l'antiguitat fins a l'actualitat.
 A2 Aplicar la metodologia pròpia de la història de l'art i de l'arqueologia a l'anàlisi de l'objecte artístic.
 A6 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Demostra una base de coneixements sobre la producció material i les manifestacions artístiques que permet interpretar i contextualitzar l'objecte d'estudi.
 A2 Adquireix capacitat d'anàlisi dels processos artístics interrelacionats amb les tendències de transformació cultural de les societats occidentals en relació a la història de l'espectacle.
Classifica les eines i recursos bàsics de les disciplines per aplicar-los a la recerca historicoartística i arqueològica en el camp del patrimoni musical.
 A6 Comprèn l'evolució de la història de l'espectacle a Occident i el seu significat sociopolític.
Diferencia la terminologia i els coneixements bàsics per analitzar i interpretar els diferents llenguatges artístics.
Interpreta tots els elements narratius i simbòlics presents en la producció artística, a través de la història de la música occidental.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. Música i contingut dramàtic: De la Tragèdia a l’Òpera (segles XVI-XVII)

El contingut teatral dins l’obra artística: el teatre a l’Edat Moderna, de la catarsi atmosfèrica a la catarsi afectiva.

Tragèdia: una visió de conjunt.Aristòtil i la Poètica.

Contextualització: l’adveniment dels gèneres musicals amb contingut teatral entre el Renaixement i el Barroc.

Commedia dell’Arte” versus “Dramma per musica”.

La paradoxa de la “Camerata fiorentina”: arqueologia musical i nous llenguatges. De la polifonia al recitatiu. El continu


William Shakespeare: caràcters humans, personatges tràgics. De Hamlet a Falstaff


TEMA 2. Arts escèniques, mite i Barroc (segles XVII-XVIII)

Mite i Òpera: de Claudio Monteverdi a C.W.Gluck. Reflexions sobre el mite d’Orfeu. Ôpera barroca i mitologia: un recorregut històric.

Giacomo Carissimi:Oratori, dramatúrgia musical i antiguitat tràgica.

Dones, música i Barroc:del “Concerto delle Dame” a Barbara Strozzi. Espais i paràmetres de recepció. Dona i Lament: de l’Ariadna de C. Monteverdi a l’Antígona de T.Traetta

Erotisme i èxtasi en música:retorns o ritus en clau barroca.

El gran teatre del món: espiritualitat, realitat i somni en l’univers de Calderón. Música escènica al Segle d’Or hispà.

Molière versus J.B. Lully: espectacle i poder a la França de Lluís XIV.

.
TEMA 3. De l’or a les llums. El Gran Segle (XVIII) D’A. Vivaldi a G.F. Haendel: oratori, òpera i
retorns. De Montezuma a Xerxes

La reforma del llenguatge operístic de C.W. Gluck: contingut dramàtic ,mite i emoció dinàmica. C. Goldoni i el nou teatre dels sentiments.

El classicisme musical: innovació i arqueologia sense vestigis. Classicisme vienès, de J.Haydn a F. Schubert.

W. A. Mozart i el seu temps: d’Idomeneu a la Flauta Màgica.Tamino-Pamina com a nova lectura del Mite d’Orfeu.
TEMA 4. El Romanticisme musical.
(Segle XIX)
Introducció al Romanticisme musical: retorns i emprenedoria. Intimitat i grandesa.

Herois, monstres i amants: passió, transgressió i mort en l’imaginari estètic del segle XIX.

De L. V. Beethoven a G. Puccini: del Romanticisme al Verisme.

Nacionalismes, retorns i música: R. Wagner i G. Verdi. “Gesamtkunstwerk” i Tragèdia.

La Renaixença: mite i reviviscència. El moviment coral català. Richard Wagner i Catalunya: la música del pervindre. El Modernisme musical.
TEMA 5. De l’impressionisme a la contemporaneïtat (segle XX) L’impressionisme de C.Débussy i l’expressionisme de R.Strauss.

La segona escola de Viena: Arnold Schönberg, compromís i radicalitat. Música i arts plàstiques. Kandinsky-Schönberg.

El París dels ballets russos. El grup dels sis. Música i pluridisciplinarietat. Igor Stravinsky versus Manuel de Falla: sacralitats primigènies.

Frederic Mompou i el seu temps: música callada i retorns al segle XVI. de conjunt.

Òpera: els nous formats escenogràfics i conceptuals. Kurt Weill, Alban Berg i Dimitri Shostakovitx a vol d’ocell. Ôpera contemporània i Tragèdia.

Música o silenci?: de Dusapin a Cage.
Frederic Mompou i el seu temps: música callada i retorns.
Tema 6: Músiques populars i espectacle als segles XX-X-XI Propostes obertes (seminaris) L'adveniment del Jazz com a element generador d'espectacle. Aportacions i influències.

Del rock al grunge. Visions panoràmiques des de 1960 a l'actualitat.

Flamenc: arrels barroques i noves tendències. Evocant Camarón.

Música i reivindicació a Catalunya des dels 16 jutges

Músiques i fi de segle :de l'obra d'art a l'objecte de consum.

Neobarrocs: elements visuals, cultures de la post-modernitat i música. de Pink Floyd a Nirvana


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
3 1 4
Sessió Magistral
A2
A5
15 17 32
Fòrums de debat
A2
A5
6 8 14
Pràctiques de camp/sortides
A2
A5
15 10 25
Presentacions / exposicions
A2
A5
10 20 30
Atenció personalitzada
A2
A5
3 15 18
 
Proves de desenvolupament
A1
4 25 29
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Marc teòric amb pluja d'idees i propostes d'intervenció a l'aula
Sessió Magistral Sessió magistral amb comentaris sobre audició enregistrada
Fòrums de debat Fòrums virtuals interdisciplinars lligats a les pràctiques externes i a una observació de camp basada en el consum continuat de música i espectacle
Pràctiques de camp/sortides Assitència periòdica a espectacles, exposicions o altres esdeveniments relacionats amb la música.



Presentacions / exposicions Es fomentarà l'elaboració d'itineraris d'audició que es presentaran a l'aula en format seminari i per escrit en forma d'assaig
Atenció personalitzada Caldrà concertar com a mínim una tutoria amb la professora

Atenció personalitzada
Descripció
Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 es donarà una especial importància a l’atenció individualitzada i en petits grups, per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. 

La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...)

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Fòrums de debat
A2
A5
Intercanvi continuat d'idees dins dels fòrums virtuals oberts sobre temes relacionats amb el programa.
Inclou assistència a dos concerts o espectacles musicals i la seva crònica
Es valoraran tant contingut com l'expressió escrita.
15%
Pràctiques de camp/sortides
A2
A5
Assistència a les sortides proposades i discussió dins els fòrums virtuals de debat (es facilitaran les dates durant el mes de setembre)

Participació activa en l'organització de Jornades Multidisciplinàries
25%
Presentacions / exposicions
A2
A5
Es fomentarà l'elaboració d'itineraris d'audició que es presentaran a l'aula en format seminari i per escrit en forma d'assaig 20%
Proves de desenvolupament
A1
Prova sumativa parcial de desenvolupament 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).

Pel que fa a la segona convocatòria, hi haurà la possibilitat de realitzar una prova sumativa sense seguir l'avaluació continuada


Fonts d'informació

Bàsica Miquel Desclot, L'edat d'or de la música, 2003, Editorial Angle, Barcelona
Enrico Fubini, La estética musical desde la antigüedad hasta el siglo XX, 1988, Editorial Alianza Música, Madrid
Kristine Forney y Joseph Machlis, Disfrutar de la Música, Akal Música, Madrid 2011
Roger Alier, Guia Universal de l'Òpera, 2002, Edicions Robinbook, col. &quot;Ma non troppo&a
Alfred Einstein, La música en la época Romántica, 1086, Editorial Alianza Música, Madrid
Paul Henry Lang (direcció i coordinació, Historia de la música del mundo occidental, 1992, Edicions Akal, S.A., Madrid
Leeman L. Perkins, La música del renacimiento, ,
George Buelow, La música barroca, ,
Philip Downs, La música clásica, ,
Leon Plantinga, La música romántica, ,
Robert P. Morgan, La música del siglo XX, ,
Gustave Kobbé, Tout l'opéra, 1982, Ed.R. Laffont, Paris
Ulrich Michaels, Atlas de la música (1), 1989, Ed. Alianza, Madrid
Ulrich Michaels, Atlas de la música (2), 1992, Ed. Alianza, Madrid
Oriol Martorell i Manuel Valls, Síntesi Històrica de la música catalana , 1985, Els llibres de la frontera, S. Cugat del Vallès
Stanley Sadie i Alison Lathan, Guía Akal de la música, 2000, Ediciones Akal, Madrid
Stanley Sadie (editor i director), The new grove dictionary of music and musicians, 1988, Editorial Macmillan, London
Societat Italiana de Musicologia, Historia de la música, 1986, Edicions Turner, Madrid
Claudio Gallico, La época del humanismo y del renacimiento , ,
Lorenzo Bianconi, El siglo XVII, ,
Alberto Basso, La época de Bach y Haendel, ,
Giorgio Pestelli, La época de Mozart y Beethoven, ,
Renato di Benedetto, El siglo XIX (1), ,
Claudio Casini, El siglo XIX (2), ,
Giulio Salvetti, El siglo XX (1), ,
Gianfranco Vinay, El siglo XX (2), ,
Andrea Lanza, El siglo XX (3), ,
Igor Stravinsky, Poética Musical, 1987, Editorial Taurus, Madrid
Manuel Valls Gorina, Per comprendre la música, 1985, Edicions Destino, Barcelona
Eugenio Trías, El canto de las sirenas, 2007, Galaxia Gutenberg: Círculo de lectores. Barcelona
Aaron Copland, Como escuchar la música, 1994, Fondo de cultura económica
Patrice Pavis, El análisis de los espectáculos, Paidós Ibérica, Barcelona 2000
Luigi Garbini, Breve historia de la música sacra, Alianza Música, Madrid 2009
, , ,
Alex Ross, Escucha esto, Seix barral, Madrid 2012
Patrice Pavis, Diccionario del Teatro, Paidós Ibérica, Barcelona 1984
Anna Beer, Armonías y suaves cantos.Las mujeres olvidadas de la música clásica, Acantilado, 2019 (2016)
Diversos autors, Wagner i Catalunya, Edicions del Cotal, Barcelona, 1983
Paul Griffiths, Breve historia de la música occidental, Akal, Barcelona, 2006
Ellen Rosand, Opera in Seventeenth-Century Venice The Creation of a Genre, , 2007

A través de l'espai moodle trobareu referències a articles i altres fonts d'informació actualitzades en relació a cada capítol que s'aniran enriquint durant el curs. 

Complementària Iannis Xenakis , Música i arquitectura , Edicions d'Antoni Bosch, 1982
J. M. Corredor , Converses amb Pau Casals , Biblioteca Selecta, Barcelona, 1974
TAMARIT SUMALLA, Rosa , Maria Magdalena, “ecce mulier”. Música plor i èxtasi en l’adveniment del Barroc, Arola editors, col.lecció Atenea, Tarragona, 2008
Ph. Béaussant, Passages. de la Rénaissance au Baroque, Fayard, paris 2006
Omar Calabrese, L'età neobarocca, Laterza, Bari 1987
Siro Ferrone, Arlechino. Vita e avventure di Tristano Martinelli attore, Editorial Laterza, 2006

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent