Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Conèixer els fonaments teòrics de les humanitats digitals i gestionar els principals mitjans tecnològics aplicats al patrimoni historicoartístic i arqueològic. |
| A5 |
Analitzar, interpretar i comparar el patrimoni arqueològic i historicoartístic propi del territori en relació amb l'arqueologia i la història de l'art general. |
| A7 |
Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT1 |
Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç. |
| CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC. |
| CT3 |
Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi. |
| CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Aplica els coneixements sobre noves tecnologies a la conservació i valoració del patrimoni arqueològic i artístic.
| | A5 |
Desenvolupa capacitat crítica que li permet comparar les obres figuratives, monumentals i la producció material local amb la producció cultural d'altres països.
| | A7 |
Comprèn els mètodes i tècniques d'altres ciències humanes, com la història, l'antropologia, la sociologia i la filologia.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT1 |
Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
| | CT2 |
Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
| | CT3 |
Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
| | CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
| | CT7 |
Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen per raó de gènere i comprendre’n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1. Introducció a les Humanitats Digitals i el patrimoni cultural |
|
Tema 2. Entorns col·laboratius i el repte de construir coneixement en espais multi, inter i transdisciplinaris |
|
Tema 3. Eines per a la captura,
estructuració i documentació del patrimoni: Bases de dades, SIG, digitalització. |
|
Tema 4. Eines per a la documentació geomètrica del patrimoni cultural. |
|
Tema 5. Eines per a la difusió i socialització: realitat virtual, internet |
|
Tema 6. Reflexions sobre la materialitat digital i les pràctiques de futur al voltant de les HD |
|
Tallers 1: Modelatge 3D |
|
Tallers 2: Fotogrametría |
|
Tallers 3. La creació artística com una eina crítica i una font de preguntes per les HD. |
|
Tallers 4: Desenvolupar un projecte de HD i Patrimoni. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
Sessió Magistral |
|
24 |
31 |
55 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
10 |
19 |
29 |
Pràctiques de camp |
|
8 |
8 |
16 |
Debats |
|
6 |
16 |
22 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves pràctiques |
|
5 |
16 |
21 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats dirigides a conèixer-nos i explicar-vos la dinàmica de l'assignatura i els processos d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Classes presencials i/o virtuals en les quals els vostres tutors introduiran i desenvoluparan els temes de l'assignatura. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Es faran tallers pràctics d’eines de modelatge 3D, com Sketchup, ampliant els coneixements bàsics adquirits a l’assignatura de Recursos Digitals. També es faran practiques de documentació fotogràfic d’edificis del patrimoni monumental i tallers de fotogrametria. |
Pràctiques de camp |
Sempre que les condicions sanitàries ho permetin, aquesta assignatura contempla dues sortides pràctiques per visitar entorns de treball col·laboratiu i transdisciplinari connectat amb les qüestions de les humanitats digitals i el patrimoni que ens ocupen. Una d'aquestes sortides tindria lloc a Barcelona i l'altre fora de Catalunya. Tota la informació estarà disponible al moodle abans de l'inici del semestre. |
Debats |
Activitats de lectura, visualització d'audiovisuals i debat a l'entorn virtual mitjançant les quals anirem aprofundint en els temes centrals de l'assignatura així com aprendrem a desenvolupar i justificar un punt de vist propi en la matèria. Aquests seminaris/debats ens ajudaran a preparar conceptualment el treball final. |
Atenció personalitzada |
Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...) |
Descripció |
Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...) |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves pràctiques |
|
L'avaluació d'aquesta assignatura està dissenyada com un procés grupal i continu que acabarà un treball escrit d'inferents seccions i una presentació oral, totes dues seran explicades a l'inici del curs. |
100% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle). Aquells estudiants no superin l'avaluació continuada de l'assignatura hi hauran de presentar-se a la segona convocatòria. Les indicacions específiques per a la preparació de la segona convocatòria es publicarà al tauler de l'assignatura quan arribi el moment. |
Bàsica |
Dominique Vinck, Humanidades digitales: La cultura frente a las nuevas tecnologías, Editorial GEDISA, 2018
Nuria Rodríguez-Ortega, Cinco ejes para pensar las humanidades digitales como proyecto de un nuevo humanismo digital, Artnodes, 2018 (22)
Fernando Vilariño, POR QUÉ TIENE SENTIDO PLANTEARNOS NUEVOS MODELOS DE INVESTIGACIO?N INTERDISCIPLINA, Proyecto Grid Spinoza - PROTOCOL FOR INTERDISCIPLINARY RESEARCH, 2014
Gallina.I et alt., Humanidades Digitales: recepción, institucionalización y crítica (Biblioteca de Humanidades Digitales nº 1), , 2018
Gallina.I et alt, Humanidades Digitales: lengua, texto, patrimonio y datos (Biblioteca de Humanidades Digitales nº 2), , 2018
Gallina.I et alt, Humanidades Digitales: edición, literatura y arte (Biblioteca de Humanidades Digitales nº 3), , 2018
|
Enlaces a los recursos electrónicos: Cinco ejes para pensar las humanidades digitales:https://artnodes.uoc.edu/articles/abstract/10.7238/a.v0i22.3263/ POR QUÉ TIENE SENTIDO PLANTEARNOS NUEVOS MODELOS DE INVESTIGACIO?N INTERDISCIPLINAR: https://gridspinoza.net/en/resources/por-que-tiene-sentido-plantearnos-nuevos-modelos-de-investigacio%CC%81n-interdisciplinar Angas.J 2019 Documentación geometrica del patrimonio cultural. Caesaragusta 86 https://ifc.dpz.es/recursos/publicaciones/37/82/_ebook.pdf |
Complementària |
Olga Subirós y José Luis de Vicente, Entrevista a Olga Subirós y José Luis de Vicente comisarios de «Big Bang Data», CCCB Centre de Cultura Contemporànea de Barcelona, 2014
José Luis de Vicente, El pes del núvol, CCCB Lab, 2013
Pilar Rosado, Proyecto: Revolutionary arKive: the eye machine is watching, ,
Joana Moll, Proyecto: DEFOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOREST, web de la artista, 2016
|
Enlaces a los recursos electrónicos: Entrevista a los comesarios de "Big Bang Data": https://www.cccb.org/es/multimedia/videos/entrevista-a-olga-subiros-y-jose-luis-de-vicente/210359 El pes del núvol: http://lab.cccb.org/ca/el-pes-del-nuvol/ Revolutionary arKive: the eye machine is watching: http://pilarrosado.eu/portfolio/the-eye-machine-is-watching/ DEFOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOREST: http://www.janavirgin.com/CO2/DEFOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOREST_about.html Conferencia del Dr. Juan Luis Suarez : Las redes culturales del Barroco y la frontera de las humanidades digitales https://www.youtube.com/watch?v=m5mQzDla5LI |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|