DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) HUMANITATS DIGITALS I PATRIMONI CULTURAL Codi 12304117
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art i Arqueologia (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
FIZ FERNÁNDEZ, JOSÉ IGNACIO
HOFMAN MATUSEVICH, VANINA YAEL
Adreça electrònica joseignacio.fiz@urv.cat
vaninayael.hofman@urv.cat
Professors/es
FIZ FERNÁNDEZ, JOSÉ IGNACIO
HOFMAN MATUSEVICH, VANINA YAEL
Web
Descripció general i informació rellevant <div>Aquesta assignatura té un caràcter teòric-practico que ens permetrà apropar-nos al món de les Humanitats Digitals (HD), reflexionar sobre les preguntes que ens hi posa i desenvolupar un projecte creatiu al seu voltant.</div><div><br /></div><p> Aquesta assignatura combina la presencialitat i la virtualitat en un percentatge encara per determinar. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais) estarà disponible al campus virtual (Moodle) de l’assignatura. En el cas d’una obligat confinament per qüestions de covid-19 tots els materials estan preparats per fer un seguiment virtual a través de moodle. D’aquesta manera l’estudiant podrà seguir els materials i es dedicarien sessions de videoconferència per tal de aclarir dubtes o comentar en comú la lectura programada d’articles d’interès. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Conèixer els fonaments teòrics de les humanitats digitals i gestionar els principals mitjans tecnològics aplicats al patrimoni historicoartístic i arqueològic.
 A5 Analitzar, interpretar i comparar el patrimoni arqueològic i historicoartístic propi del territori en relació amb l'arqueologia i la història de l'art general.
 A7 Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Aplica els coneixements sobre noves tecnologies a la conservació i valoració del patrimoni arqueològic i artístic.
 A5 Desenvolupa capacitat crítica que li permet comparar les obres figuratives, monumentals i la producció material local amb la producció cultural d'altres països.
 A7 Comprèn els mètodes i tècniques d'altres ciències humanes, com la història, l'antropologia, la sociologia i la filologia.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen per raó de gènere i comprendre’n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció a les Humanitats Digitals i el patrimoni cultural
Tema 2. Entorns col·laboratius i el repte de construir coneixement en espais multi, inter i transdisciplinaris
Tema 3. Eines per a la captura,
estructuració i documentació del patrimoni: Bases de dades, SIG, digitalització.
Tema 4. Eines per a la documentació geomètrica del patrimoni cultural.
Tema 5. Eines per a la difusió i socialització: realitat virtual, internet
Tema 6. Reflexions sobre la materialitat digital i les pràctiques de futur al voltant de les HD
Tallers 1: Modelatge 3D
Tallers 2: Fotogrametría
Tallers 3. La creació artística com una eina crítica i una font de preguntes per les HD.
Tallers 4: Desenvolupar un projecte de HD i Patrimoni.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
Sessió Magistral
A4
24 31 55
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
CT2
10 19 29
Pràctiques de camp
A5
8 8 16
Debats
CT1
CT3
CT5
6 16 22
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves pràctiques
A7
CT5
CT7
5 16 21
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats dirigides a conèixer-nos i explicar-vos la dinàmica de l'assignatura i els processos d'avaluació.
Sessió Magistral Classes presencials i/o virtuals en les quals els vostres tutors introduiran i desenvoluparan els temes de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es faran tallers pràctics d’eines de modelatge 3D, com Sketchup, ampliant els coneixements bàsics adquirits a l’assignatura de Recursos Digitals. També es faran practiques de documentació fotogràfic d’edificis del patrimoni monumental i tallers de fotogrametria.
Pràctiques de camp Sempre que les condicions sanitàries ho permetin, aquesta assignatura contempla dues sortides pràctiques per visitar entorns de treball col·laboratiu i transdisciplinari connectat amb les qüestions de les humanitats digitals i el patrimoni que ens ocupen. Una d'aquestes sortides tindria lloc a Barcelona i l'altre fora de Catalunya. Tota la informació estarà disponible al moodle abans de l'inici del semestre.
Debats Activitats de lectura, visualització d'audiovisuals i debat a l'entorn virtual mitjançant les quals anirem aprofundint en els temes centrals de l'assignatura així com aprendrem a desenvolupar i justificar un punt de vist propi en la matèria. Aquests seminaris/debats ens ajudaran a preparar conceptualment el treball final.
Atenció personalitzada Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...)

Atenció personalitzada
Descripció

Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...)


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A7
CT5
CT7
L'avaluació d'aquesta assignatura està dissenyada com un procés grupal i continu que acabarà un treball escrit d'inferents seccions i una presentació oral, totes dues seran explicades a l'inici del curs. 100%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).

Aquells estudiants no superin l'avaluació continuada de l'assignatura hi hauran de presentar-se a la segona convocatòria. Les indicacions específiques per a la preparació de la segona convocatòria es publicarà al tauler de l'assignatura quan arribi el moment.


Fonts d'informació

Bàsica Dominique Vinck, Humanidades digitales: La cultura frente a las nuevas tecnologías, Editorial GEDISA, 2018
Nuria Rodríguez-Ortega, Cinco ejes para pensar las humanidades digitales como proyecto de un nuevo humanismo digital, Artnodes, 2018 (22)
Fernando Vilariño, POR QUÉ TIENE SENTIDO PLANTEARNOS NUEVOS MODELOS DE INVESTIGACIO?N INTERDISCIPLINA, Proyecto Grid Spinoza - PROTOCOL FOR INTERDISCIPLINARY RESEARCH, 2014
Gallina.I et alt., Humanidades Digitales: recepción, institucionalización y crítica (Biblioteca de Humanidades Digitales nº 1), , 2018
Gallina.I et alt, Humanidades Digitales: lengua, texto, patrimonio y datos (Biblioteca de Humanidades Digitales nº 2), , 2018
Gallina.I et alt, Humanidades Digitales: edición, literatura y arte (Biblioteca de Humanidades Digitales nº 3), , 2018

Enlaces a los recursos electrónicos:

Cinco ejes para pensar las humanidades digitales:https://artnodes.uoc.edu/articles/abstract/10.7238/a.v0i22.3263/ 

POR QUÉ TIENE SENTIDO PLANTEARNOS NUEVOS MODELOS DE INVESTIGACIO?N INTERDISCIPLINAR: https://gridspinoza.net/en/resources/por-que-tiene-sentido-plantearnos-nuevos-modelos-de-investigacio%CC%81n-interdisciplinar

Angas.J 2019 Documentación geometrica del patrimonio cultural. Caesaragusta 86 https://ifc.dpz.es/recursos/publicaciones/37/82/_ebook.pdf

Complementària Olga Subirós y José Luis de Vicente, Entrevista a Olga Subirós y José Luis de Vicente comisarios de «Big Bang Data», CCCB Centre de Cultura Contemporànea de Barcelona, 2014
José Luis de Vicente, El pes del núvol, CCCB Lab, 2013
Pilar Rosado, Proyecto: Revolutionary arKive: the eye machine is watching, ,
Joana Moll, Proyecto: DEFOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOREST, web de la artista, 2016

Enlaces a los recursos electrónicos:

Entrevista a los comesarios de "Big Bang Data": https://www.cccb.org/es/multimedia/videos/entrevista-a-olga-subiros-y-jose-luis-de-vicente/210359

El pes del núvol: http://lab.cccb.org/ca/el-pes-del-nuvol/

Revolutionary arKive: the eye machine is watching: http://pilarrosado.eu/portfolio/the-eye-machine-is-watching/

DEFOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOREST: http://www.janavirgin.com/CO2/DEFOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOREST_about.html

Conferencia del Dr. Juan Luis Suarez : Las redes culturales del Barroco y la frontera de las humanidades digitales https://www.youtube.com/watch?v=m5mQzDla5LI

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent